متن ده پیام تسلیت،

لطفی، جلال آل احمد موسیقی ایران بود

پس از پرواز محمدرضا لطفی در 12 اردیبهشت‌ماه ارسال پیام‌های تسلیت در سوگ این هنرمند همچنان ادامه دارند.

پس از پرواز محمدرضا لطفی در 12 اردیبهشت‌ماه ارسال پیام‌های تسلیت در سوگ این هنرمند همچنان ادامه دارند.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عبدالحسین مختاباد، عضو شورای شهر تهران در پیامی نوشته است:

«چه بی‌نشاط بهاری که بی‌رخ تو رسید

گلچین روزگار گلی بی‌بدیل از بوستان هنر موسیقی ایران را چید و رفت. سخت در باور می‌نشیند که محمدرضا لطفی این یگانه در هنر موسیقی ملی ایران اینگونه دردناک، مظلومانه و غریب پر به آسمان بگشاید.

بدون تردید او یکی از تاثیرگذارترین موسیقیدانان در طی نیم قرن گذشته در تاریخ موسیقی ایران زمین بوده است، آثار بی بدیلش در عین نو آوری، طراوت و زیبایی از ریشه‌ای تماما ایرانی حکایت می‌کرد، او حکایت تمام قد بازگشت به خویشتن در عصر ترکتازی‌های مدرنیته بود و چه جانانه از عهده این پیمان سخت و جانفرسا برآمد.

محمد رضا لطفی همان جلال آل احمد موسیقی اصیل ایرانی بود.

اینجانب این فقدان و ضایعه جبران ناپذیری که بر پیکره هنر و فرهنگ ایرانی وارد شد را به همه ایرانیان، عاشقان محمدرضا لطفی، بزرگان علم و هنر و فرهنگ و نیز خانواده گرام آن عزیز سفر کرده تسلیت عرض نموده و برای روح بلند این عارف واصل علو درجات را از درگاه خداوند منان مسئلت دارم.

چه دارد جهان جز دل و مهر یار مگر توده‌هایی زپندارها

ولی راد مردان و وارستگان نبازند هرگز به مردارها

مهین مهرورزان که آزاده اند بریزند از دام جان تارها

به خون خود آغشته و رفته اند چه گل‌های رنگین به جوبارها»

***

علی ترابی، مدیر عامل انجمن موسیقی ایران نیز در پیامی درگذشت محمدرضا لطفی را تسلیت گفت.

ترابی نوشته است: «استاد محمدرضا لطفی از جمله هنرمندان جریان‌ساز تاریخ معاصر کشورمان بود که در حوزه موسیقی نقشی پر رنگ و ماندگار از خود بر جای گذاشت. تربیت شاگردان متعدد، ساختن آثار خاطره‌انگیز و اجراهای به یاد ماندنی زنده یاد استاد لطفی هرگز از خاطره‌ها محو نخواهد شد.

فقدان این موسیقیدان برجسته را به جامعه هنری و به خصوص اهالی موسیقی و همچنین خانواده محترم این هنرمند فقید تسلیت می‌گویم.»

***

پیمان ناصح‌پور،‌ نوازنده تنبک نیز در پیامی نوشته است:

«جریان‌ساز موسیقی ایران در گذشته است! من که از کودکی با او بزرگ شده‌ام و افتخار همکاری با او را داشته‌ام، تنها می‌توانم بگویم که گفتن تسلیت بابت درگذشت استاد محمدرضا لطفی‌ کافی‌ نیست! بلکه باید سخت به حال موسیقی ایران گریست زیرا که موسیقی ایران جریان‌سازش را از دست داده است. امید آنکه شاگردان و دوستان آن‌ استاد بزرگوار راهش را ادامه دهند.

زنده باد یاد و خاطره‌ی آن استاد گرامی‌!»

***

کیخسرو پورناظری نیز در سوگ محمدرضا لطفی پیامی نوشت که در متن آمده است:

«خبر بس تلخ و زودهنگام بود. فقدان محمدرضا لطفی ضایعه دردناکی برای جامعه موسیقی است. او از تواناترین اساتید ایران در آهنگسازی، نوازندگی و تدریس بود. چهره شناخته شده، مطرح و موثری که کارهای باقی مانده از او جزو ماندگارترین آثار هنری این مرز و بوم است.

درگذشت استاد بزرگ موسیقی ایران را از جانب خود و گروه موسیقی «شمس» به خانواده گرامی‌شان، جامعه موسیقی و دوستدارانشان تسلیت می‌گویم و برای آنها آرزوی صبر دارم. امیدوارم شاگردانشان چراغ راه این خدمتگزار واقعی موسیقی ایران را روشن نگه دارند.»

***

امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در پیامی نوشت:‌

««قافله سالار» موسیقی اصیل ایرانی، «بال در بال» پرندگان شد و «صبح سحر» به «جان جان» پیوست تا برای ما «تنها یک خاطره» شود. اما استاد محمدرضا لطفی«همیشه در میان» ماست و حالا برای همیشه و هنوز، «خموشانه» از«رمز عشق» خواهد گفت.

برای این هنرمند فقید طلب رحمت و مغفرت دارم و برای اهالی شریف فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی صبر و سلامتی آرزومندم. روحش شاد و یادش گرامی.»

***

همایون شجریان نیز در پیامی درگذش لطفی را تسلیت گفت و نوشت:

«باید افسوس خورد و صد افسوس، استاد گرانقدر محمدرضا لطفی نیز بار سفر ببست و برفت... یاد ایشان همچون آثارش تا ابد زنده خواهد بود.

درگذشت این بزرگ مرد هنر را به جامعه هنری، خانواده محترم ایشان و دو یادگارش امید و سرود تسلیت گفته و برایشان آرزوی صبر می‌کنم.»

***

مدیر عامل خانه هنرمندان نیز در پیام تسلیت خود نوشت:‌

«دست تقدیر بار دیگر گلی را از درخت تناور فرهنگ و هنر این مرز و بوم به دست باد سپرد تا او را به آسمان برد، رفعت بخشد و عطرش را برای جانهای عاشق هنر دوست باقی گذارد.

در گذشت استاد برجسته موسیقی کشور، مرحوم محمدرضا لطفی که عمر پر برکت خود را برای اعتلای موسیقی اصیل ایرانی، این منبع بی بدیل عرفان – معنویت، صرف کرد، موجبات تألم و تأثر خاطر همه دوستداران فرهنگ این سرزمین را فراهم آورد.

درگذشت او را به جامعه هنری کشور، بویژه پرچمداران موسیقی اصیل ایرانی و خانواده آن مرحوم تسلیت گفته و برایش از درگاه ایزد منان علو درجات مسئلت داریم.»

***

بهرام جمالی، مدیرعامل بنیاد رودکی در پی درگذشت محمدرضا لطفی پیام تسلیتی به این مناسبت منتشر کرد. در این پیام چنین آمده است:

«استاد محمدرضا لطفی، هنرمند و نوازنده چیره دست تار، آن نیک سرشت نیک خوی از میان ما رفت و به جاودانگی پیوست. نوای تارش خاموش شد اما آثارش همیشه در اوج شکوه می‌ماند. چقدر سخت است یادآوری این حقیقت که جسم او در میان ما نیست اما لطفی و نوای ساز او همیشه در ذهن هنرمندان این سرزمین جاودانه خواهد بود.

این ضایعه و فقدان بزرگ مرد موسیقی ایران را به خانواده محترم و دوستداران ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای آن هنرمند فقید آمرزش و رحمت مسئلت دارم.»

***

مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر در پیام تسلیت خود با بیان اینکه استاد محمدرضا لطفی هنرمندی مردمی بود آورده است: «آهنگ‌های اوایل انقلاب استاد لطفی با نام «چاووش»، بسیار سریع بر زبان مردم جاری شد و هنوز در یاد و خاطره همه جا دارد، آهنگ‌هایی که حاصل خوش ذوقی و روحیه حماسی این هنرمند بود.

در واقع موسیقی استاد محمدرضا لطفی حاصل همراه شدن و با مردم بودن هنرمندی بود که از موسیقی سنتی دربرابر هجمه انواع موسیقی‌های وارداتی پاسداری می‌کرد.

قطعات موسیقی «ظفر»، «شهید» و «کاروان شهید» از دیگر همراهی‌های او با مردم و رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس است.

به طور حتم فقدان این استاد هنرمند باری گران برای موسیقی کشور خواهد بود. ضمن تسلیت این ضایعه به خانواده ایشان و هنرمندان عرصه موسیقی، از خداوند بزرگ برای این هنرمند فقید آمرزش الهی مسئلت دارم.»

***

کانون ناشران و آثار شنیداری خانه موسیقی نیز در پیامی در گذشت محمدرضا لطفی را تسلیت گفتند.

در متن این پیام آمده است:

« فرصت کوتاه بود و سفر جانکاه بود، اما یگانه بود و هیچ کم نداشت...

درگذشت محمدرضا لطفی، نوازنده، موسیقیدان، بنیانگذار گروه شیدا و ناشر موسیقی را به هنرمندان و هنردوستان تسلیت می‌گوییم و از درگاه خداوند منان برای آن هنرمند فقید علو درجات را مسئلت داریم.»

به گزارش ایسنا، زنده‌یاد محمدرضا لطفی 12 اردیبهشت‌ماه بر اثر ابتلا به سرطان از دنیا رفت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93021308172
  • خبرنگار : 71410