بردن کودکان نوپا به فروشگاهها و مراکز خرید مهارتهای اجتماعی آنها را افزایش میدهد.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کودکان ممکن است در فروشگاهها بازی کنند اما فرآیند خرید در واقع، برای مغزهای آنها مفید است. تعامل بین کودک و والد در هنگام خرید، به رشد مهارتهای اجتماعی کودکان کمک میکند و خوشحالی آنها را حتی چنانچه کودک علائم اندکی از این حس را بروز دهد، افزایش میدهد.
بر اساس مطالعه مشترک دانشمندان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه اوپن انگلستان، خریدرفتن درست مانند نقاشی یا فعالیتهای طراحی برای رشد کودک مهم است. محققان همچنین بر این باورند خرید بیشتر از مطالعه و تماشای تلویزیون برای مهارتهای اجتماعی کودکان مفید است.
دانشمندان این نتایج را پس از بررسی نتایج همهپرسی اقتصادی در آلمان به دست آوردند. این همهپرسی عادات روزانه 800 پدر و مادر را با کودکان دو تا سه سالهشان بررسی کرد و سطوح شادی بیشتری را در میان کودکانی که در فعالیتهایی مانند هنرها، صنایع دستی و خرید دخیل بودند، گزارش کرد.
پروفسور «پاول آناند» و دکتر «لارنس روپ» بر این باورند کودکانی که در معرض درمان با مراکز خرید کودکان قرار دارند، خوشحالی بیشتر و مهارتهای روزانه بهتری را از خود بروز میدهند. به گفته آنها، خرید، فرآیند مهمی است زیرا شامل تغییر مغازههاست که این موضوع مهارتهای اجتماعی و حرکتی کودک را ارتقا میدهد.
کتابخوانی و داستانگویی میزان خوشحالی بالایی را ناشی میشود اما مطالعه یا تماشای تلویزیون به صورت تنها دارای اثر منفی بر رشد کودک است.
پروفسور آناند معتقد است در طول خرید، کودکان از تحریک بصری برخوردار میشوند، از منزل بیرون میآیند و در محیط جدیدی قرار میگیرد. آنها در میان دیگر خانوادهها قرار میگیرند، جایی که مهارتهای اجتماعی به میان میآیند و کودکان شانس فعالیت جسمی را در مراکز خرید پیدا میکنند.
محققان هماکنون به دنبال آزمایش فرضیاتشان روی کودکان با سنین بالاتر برای بررسی این موضوع هستند که چه فعالیتهایی در میان گروههای سنی بر فرآیند رشد اثر میگذارد.
جزئیات این مطالعه در نشست سالانه «انجمن اقتصاد سلطنتی» ارائه شده است.
انتهای پیام