سرنوشت درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران چه می‌شود؟

حدود 100 میلیارد دلار از درآمد‌های نفتی ایران در حساب‌های کشور‌های وارد‌کننده مسدود شده است و قرار است تنها چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از این پول تحت توافق ژنو و به صورت تدریجی به ایران پرداخت شود که این آزادسازی دارایی‌ها در سه مرحله صورت گرفته است و مقامات ایرانی نیز از واریز این پول‌ها در حساب ایران خبر داده‌اند.

حدود 100 میلیارد دلار از درآمد‌های نفتی ایران در حساب‌های کشور‌های وارد‌کننده مسدود شده است و قرار است تنها چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از این پول تحت توافق ژنو و به صورت تدریجی به ایران پرداخت شود که این آزادسازی دارایی‌ها در سه مرحله صورت گرفته است و مقامات ایرانی نیز از واریز این پول‌ها در حساب ایران خبر داده‌اند.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حالی که مقامات ایرانی از آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در مدت زمان پیش‌رو خبر می‌دهند، مقامات غربی اعلام کرده‌اند ایران هنوز هیچ برداشتی از پول های واریزی نداشته است.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از این است که هنوز 550 میلیون دلار منتقل شده از این دارایی‌ها به دست ایران نرسیده است.

طی روزهای اخیر ،‌ برخی مقامات داخلی نیز از آزادسازی پول‌های بلوکه شده بر اساس توافقات ژنو و به زودی خبر داده‌اند.

مقامات ایرانی همچنین از تشکیل دبیرخانه‌ای برای پیگیری توافقات انجام شده خبرداده‌اند و می‌گویند این دبیرخانه مسئولیت پیگیری آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در برخی کشورهای اروپایی است.

اما برای تاخیر در پرداخت پول‌های ایرانی و زمان و میزان پرداختی‌ها هر یک از طرفین دلایل خود را عنوان می‌کنند که در این میان برخی مقامات غربی تا حدودی ایران را مقصر تاخیر در تحویل پول‌های آزاد‌شده می‌دانند و می‌گویند تهران در تعیین روش‌های پرداخت که نشان‌ دهد این پول باید به کجا واریز شود و همچنین در برخی موارد برای چه مصارفی استفاده خواهد شد، کند عمل کرده است.

اما افخم –سخنگوی وزارت امور خارجه ایران- در باره آزادسازی پول‌های بلوکه شده نفت ایران گفته است که با وجود برخی موانع و چالش‌ها در روند کار،‌ این کار در مسیر اجرا است.

به گفته وی، شتاب کار بیشتری برای آزادسازی پول‌ها انتظار می رفت اما هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل و مقام‌های وزارت خارجه ایران از اظهارنظر دراین باره خودداری کرده‌اند.

برخی رسانه‌های غربی نیز بر این باورند، از زمان حصول توافق‌نامه هسته‌ای ماه نوامبر در ژنو اقتصاد ایران با ثبات‌تر شده و درآمد‌های نفتی آن نیز افزایش یافته است.

کنگره آمریکا و دیگر نهادهای آمریکایی نگران هستند که لغو تحریم‌ها به کاهش فشار روی تهران برای حصول توافق هسته‌ای نهایی بینجامد، اما مشکلات تهران در دریافت پول‌های آزاد‌شده نشان می‌دهد تحریم‌ها هم‌چنان یک مانع بزرگ هستند و می‌توانند نگرانی‌ها را تشدید کنند.

براساس توافق موقت ژنو ایران در ازای بسته لغو تحریم‌ها به ارزش هفت میلیارد دلار که رفع انسداد 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بخشی از آن است، مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای را ادامه می‌دهد.

در همین زمان نیز یکی از مقامات بلند‌پایه آمریکایی گفته است که تاکنون سه قسط از پول‌های ایران به میزان یک میلیارد و 550 میلیون دلار آزاد شده است که این امر بیانگر این است که آمریکا قانونا به بانک‌های نگه‌ دارنده این پول اطلاع‌ داده این پول دیگر در معرض تحریم‌ها نیست.

بر اساس گزارش‌های موجود ،‌ آمریکا قصد دارد یک میلیارد دیگر از دارایی‌های ایران را ظرف پنج روز آینده آزاد کند، اما مشخص نیست که دو قسط دیگر از دارایی‌های آزاد‌ شده ایران کجا به سر می‌برد.

اما چندین دیپلمات در این باره گفتند ایران هنوز بخش قابل توجهی از مجموع پول‌های آزاد‌شده خود را برداشت نکرده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93011905682
  • خبرنگار :