در ادامه تلاشها برای یافتن نشانهای از هواپیمای مفقود شده 370 خطوط هوایی مالزی، کارشناسان قصد دارند از رباتهای زیردریایی پیشرفته برای بررسی اعماق دریا و اقیانوس هند استفاده کنند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وسایل نقلیه زیردریایی خودکار (AUVs) معمولا در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار میگیرند که نمونههای کوچکتر قادر به نفوذ به عمق پنج هزار پایی هستند؛ اما نمونههای بزرگتر با بهرهمندی از تجهیزات پیشرفته قادر به نفوذ به اعماق بسیار تاریک دریا و اقیانوس هستند.
یکی از پیشرفتهترین نمونههای AUV متعلق به شرکت Phoenix International بزودی راهی شهر پرت استرالیا می شود تا به جمع جستجوگران هواپیمای مفقود شده 370 مالزی بپیوندد.
این ربات زیردریایی زرد رنگ 5.24 متری به وزن 725 کیلوگرم قادر به نفوذ به عمق 20 هزار پایی (6000 متری) زیر سطح دریا بوده و سرعت حرکت آن 2 تا 4.5 گره دریایی است.
ربات علاوه بر استفاده از دوربین برای تصویربرداری، مجهز به سونار اسکن محیط است که امکان تهیه نقشه از بستر تاریک دریا را فراهم میکند؛ این وسیله خودکار از یک الگوی شبکهای برای تهیه تصاویر زیردریایی استفاده میکند.
با کمک سیستم کنترل اختصاصی و یک مودم صوتی، محققان با ربات زیردریایی ارتباط برقرار میکنند؛ باتوجه به سرنشیندار نبودن AUV امکان برنامهریزی کردن آن مشابه یک ربات وجود دارد.
پیش از این در سال 2011 محققان با استفاده از یک وسیله نقلیه زیردریایی خودکار (AUV) پس از دو سال موفق به کشف بقایایی هواپیمای 447 خطوط هوایی ایرفرانس در اقیانوس اطلس جنوبی شدند.
انتهای پیام