20 درصد مساحت شهر سمنان را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد

فرماندار سمنان با بیان این‌که 20 درصد از گستره شهر سمنان را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد، گفت: 450 هکتار از مساحت شهر سمنان را بافت فرسوده و تاریخی تشکیل داده است که تقریبا یک پنجم این شهر تاریخی را دربرمی‌گیرد.

فرماندار سمنان با بیان این‌که 20 درصد از گستره شهر سمنان را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد، گفت: 450 هکتار از مساحت شهر سمنان را بافت فرسوده و تاریخی تشکیل داده است که تقریبا یک پنجم این شهر تاریخی را دربرمی‌گیرد.

حسن سعدالدین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، با بیان این‌که این بافت‌ها، هویت تاریخی این شهر محسوب می‌شوند، افزود: باید ضمن حفظ و حراست از این بافت‌های تاریخی که ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای ایجاد درآمد و جذب گردشگر هستند، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این هویت تاریخی به ویرانه تبدیل نشود.

وی اظهار کرد: کاربری در بافت‌های تاریخی باید به گونه‌ای باشد که متناسب با نیاز مردم باشد تا هم مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و هم کاربری‌ها به‌گونه‌ای باشد که بافت‌های قدیمی نیز حفظ شود.

فرماندار سمنان نقش شهروندان در حفظ و احیای بافت‌های تاریخی را تعیین کننده ارزیابی و تصریح کرد: مردم نیز باید در حفظ و نگهداری این بافت‌ها همکاری داشته باشند.

سعدالدین در خصوص اقدامات و برنامه‌هایی که در جهت حفظ و مرمت این بافت‌ها تدوین شده به خبرنگار ایسنا، گفت: اداره میراث فرهنگی استان برای 42 هکتار از 450 هکتار بافت فرسوده استان و خصوصا بافت تاریخی شهر سمنان که در هسته مرکزی شهر(امامزاده یحیی و اطراف بازار واقع شده) طرح‌هایی را تدوین و به شورای عالی میراث فرهنگی کشور ارائه کرده است.

وی اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان به عنوان اولویت اول، طرح توسعه و مرمت محدوده‌ 18.5 هکتاری در شهر سمنان که در میدان امام، امامزاده یحیی، مسجد امام، مسجد جامع تا چهار راه مازندران و میدان ابوذر واقع شده را در شورای عالی میراث فرهنگی کشور مطرح کرده است.

فرماندار سمنان خاطرنشان کرد: در این راستا کمیته راهبردی متشکل از 4 نفر از افراد متخصص برای بررسی و مطالعات این طرح مشخص شده تا در نهایت بتوان این منطقه را به یک منطقه تاریخی - مذهبی تبدیل کرد تا همه کشور بتوانند علاوه بر استفاده از بافت تاریخی شهر سمنان، مرقد مطهر امام‌زاده یحیی(ع) را نیز زیارت کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 92122717475
  • خبرنگار :