مدیرکل دفتر تجارت سازمان توسعه تجارت:

راه‌های شناسایی نمایشگاه‌های مجوزدار/مردم از نمایشگاه‌های بدون مجوز خرید نکنند

مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران برگزاری نمایشگاه به قصد فروش را در دنیای امروز کاری منسوخ شده دانست و گفت: کلیه نمایشگاهها باید مجوز برپایی را یا از سازمان توسعه تجارت یا از معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت بگیرند.

مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران برگزاری نمایشگاه به قصد فروش را در دنیای امروز کاری منسوخ شده دانست و گفت: کلیه نمایشگاهها باید مجوز برپایی را یا از سازمان توسعه تجارت یا از معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت بگیرند.

مهرداد جلالی‌پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که دلیل برگزاری برخی نمایشگاههای بدون مجوز چیست؟ توضیح داد: نمایشگاههای قانونی دو گروه هستند. گروه اول نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا هستند که مجوز آنها را معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌دهد و گروه دوم نمایشگاههای تجاری هستند که صدور مجوز آنها بر عهده سازمان توسعه تجارت است. نمایشگاههای تجاری فروش کالا ندارند و هدف آنها صرفا نمایش و معرفی پتانسیلها و دستاوردها است.

وی افزود: در استانها نیز سازمانهای صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از معاونت بازرگانی داخلی مجوز نمایشگاههای عرضه مستقیم را صادر می کنند.

مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت در عین حال اذعان کرد: البته گروه سومی هم وجود دارد و این گروه مربوط به نمایشگاههایی می شوند که از کسی مجوز نمی گیرند و به صورت شبانه تصمیم به برگزاری آنها گرفته می‌شود. مواردی هم بوده که با برگزارکنندگان این نمایشگاهها برخورد شده است. رویکرد این دسته از نمایشگاههای غیرقانونی نیز فروش است.

او در پاسخ به این سوال که این گروه از نمایشگاهها چطور بدون مجوز برگزار می شوند؟ اظهار کرد: قاعدتا این نمایشگاهها برای برگزاری ابتدا مجبورند از اداره اماکن مجوز بگیرند و اماکن نیز برای دادن مجوز، مجوز برگزارکنندگان را طلب می کند که آنها باید یا مجوز سازمان توسعه تجارت یا معاونت بازرگانی داخلی وزارتخانه را ارائه دهند.

جلالی‌پور با اشاره به اینکه 90 درصد از نمایشگاههایی که در دنیا برگزار می شود هدف تجاری داشته و برگزاری نمایشگاه به قصد فروش دیگر منسوخ شده است، گفت: وقتی سوپرمارکت و مغازه وجود دارد دیگر دلیلی ندارد نمایشگاه نیز به قصد فروش برگزار شود.

مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه بازدیدکنندگان هم نباید از نمایشگاههای بدون مجوز دیدن کنند، گفت: برگزاری هر نمایشگاهی باید تابع یک سری استانداردها باشد که داشتن مجوز از نهادهای مربوطه نیز یکی از همین استاندارده است. بنابراین توصیه من به مردم این است که از بازدید از نمایشگاههای بدون علامت معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان توسعه تجارت خودداری کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92122415689
  • خبرنگار :