همکاری بین‌المللی دانشگاه شریف برای رفع آلودگی موتور اتوبوس‌های تندرو در کشور

دانشگاه صنعتی شریف با موسسه تست و استاندارد اروپایی فیلترهای دوده موتورهای دیزل (VERT) برای نصب سامانه حذف دوده بر روی ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس تندرو در شهر تهران همکاری می‌کند.

دانشگاه صنعتی شریف با موسسه تست و استاندارد اروپایی فیلترهای دوده موتورهای دیزل (VERT) برای نصب سامانه حذف دوده بر روی ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس تندرو در شهر تهران همکاری می‌کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر وحید حسینی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و مدیر دفتر خدمات دانش بنیان سوخت، احتراق و آلایندگی با بیان این که موسسه «ورت» مرجع اتحادیه اروپا برای صدور گواهینامه کیفیت فیلترهای دوده دیزل است، گفت: انتخاب نامناسب فناوری سامانه‌های حذف دوده نه تنها کمکی به کاهش آلودگی نمی‌کند، بلکه باعث صدمه به موتور شده و حتی می‌تواند خطر آتش سوزی را به دنبال داشته باشد. از سویی دیگر، استفاده از این سامانه‌ها برای اتوبوس‌های شهر تهران با پیمایش روزانه بالا می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی را ایفا کند.

وی با بیان این که هم‌اکنون در بسیاری از شهرهای جهان مانند لندن و برلین استفاده از این سامانه بر روی خودروهای دیزل اجباری است، افزود: پروژه بین‌المللی نصب سامانه حذف دوده دیزل بر روی اتوبوس‌های تندرو شهر تهران، دو سال پیش توسط دفتر خدمات دانش بنیان سوخت، احتراق و آلایندگی دانشگاه صنعتی شریف، پیشنهاد شد.

حسینی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی شریف و موسسه «ورت»، در این پروژه، مناسب‌ترین فناوری سامانه حذف دوده را به منظور نصب بر روی اتوبوس‌های تندرو در شهر تهران، انتخاب خواهند کرد. همچنین بخشی از این همکاری در خصوص انتقال دانش انتخاب و شیوه آزمایش این سامانه‌ها است.

وی ادامه داد: در این پروژه ۱۲ فناوری روز دنیا در زمینه سامانه‌های حذف دوده دیزل بررسی خواهد شد. همچنین انتخاب فناوری با توجه به کیفیت سوخت، روغن و وضعیت موتور اتوبوس‌های ایرانی انجام می‌پذیرد. هریک از این سامانه‌ها که با عنوان فیلترهای دوده دیزل شناخته می‌شوند، در حدود ۴ تا ۵ هزار یورو قیمت دارند و انتخاب نامناسب آن‌ها پیامدهای سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

حسینی، با اشاره به اهمیت گسترش همکاری‌های فناورانه بین‌المللی درباره این طرح گفت: این یک مثال بسیار جالب از نقش دانشگاه و استفاده از پژوهش‌های کاربردی در حل مسائل روزمره جامعه مانند آلودگی هواست.

استاد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: هدف نهایی این پروژه که به تازگی توسط شورای شهر تهران به تصویب رسیده و حمایت مالی آن را شهرداری برعهده گرفته، نصب فیلتر دوده بر روی ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیزل در تهران است. اما در فاز اول این پروژه که شرکت کنترل کیفیت هوا، مسؤول اجرای آن است، فیلترها بر روی ۲۰۰۰ دستگاه نصب خواهند شد.

به گفته حسینی، نصب فیلترهای دوده دیزل، بزودی به صورت یک استاندارد ملی از طرف سازمان محیط زیست تصویب می‌شود. بدین ترتیب سازندگان و واردکنندگان خودروهای دیزلی از اواسط سال 1393 مجاز به تولید یا واردات خودرو دیزل بدون این نوع فیلتر نخواهند بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92122415503
  • خبرنگار :