یک کارشناس عنوان کرد

ضعف آمار، خط فقر برای تعیین سقف درآمدی را بی معنا می‌کند

یک اقتصاددان معتقد است که با وجود تحقیقات بسیار در محاسبه خط فقر آمار به حدی جامع نیست که بتواند مبنای حذف یارانه بگیران قرار گیرد.

یک اقتصاددان معتقد است که با وجود تحقیقات بسیار در محاسبه خط فقر آمار به حدی جامع نیست که بتواند مبنای حذف یارانه بگیران قرار گیرد.

محمدهاشم پوریزدان پرست در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد تعیین سقف خانوارهای مشمول دریافت یارانه گفت:در حالی این مساله کار بسیار سخت و پیچیده ای بوده و نیازمند آمارهای دقیقی است که بانک اطلاعاتی و آماری کشور در حدی قابل اتکاء نیست که بتوان به عنوان منبعی برای تعیین درآمد خانوارها استفاده کرد.

وی با اشاره به برخی از تاکیدات مبنی بر این‌که خط فقر می‌تواند معیار اصلی برای مشخص کردن درآمد خانوارها و گزینش آنها برای دریافت یارانه باشد، افزود: زمانی این شاخص می‌تواند معیار قرار گیرد که خط فقر واقعی و دقیقی وجود داشته باشد.

این کارشناس ادامه داد: با وجود این‌که در سال‌های اخیر تحقیقات بسیار زیادی برای تعیین خط فقر انجام شده اما هنوز نمی‌توان گفت که رقم به دست آمده آن قدر دقیق است که بتواند به عنوان معیار اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد چرا که تقلب در اظهارات جوامع آماری غیر قابل انکار است.

وی با بیان این‌که متاسفانه دربیان آمار از سوی خانوارها در برخی مواقع بی‌صداقتی وجود دارد، عنوان کرد: بسیار دیده می‌شود که افراد از اعلام شغل دوم و یا درآمد‌های جانبی و یا دارایی های خود به نحوی خودداری می‌کنند، بنابراین نمی‌توان خط فقر را براساس درآمد تعیین کرد و هزینه‌ای خواهد بود.

پوریزدان پرست با تاکید بر این‌که خط فقر بین خانوارهای شهری و روستایی تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد،اظهار کرد: به عنوان مثال هیچ‌گاه خط فقر بین خانوارهای شهرهای کلان مانند تهران با روستایی قابل مقایسه نیست. بی‌تردید با درآمدی که یک خانوار روستایی می‌تواند به راحتی زندگی کند، یک خانوار شهری حتی نمی‌تواند ماه را به نیمه برساند.

وی با اشاره به اینکه نمی توان برای تمامی خانوارها سطح درآمدی یکسان تعیین کرد یادآور شد: در حالی که آمار و ارقام مشخص دقیقی از چگونگی هزینه و درآمد‌های خانوار وجود ندارد دولت باید در حذف یارانه‌بگیران برای مشخص‌کردن حد درآمدی تعداد افراد خانوار، محل زندگی آنها و سطح توقعات در زندگی شهری و روستایی همچنین پایین تر بودن خط فقر شهری نسبت به روستایی را مدنظر قرار دهد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 92121409259
  • خبرنگار : 71467