روسیه: تعلیق نشست "گروه 8" کاری بی‌معنی است

وزارت امور خارجه روسیه گفت، تصمیم اعضای "گروه 8" برای تعلیق نشست این گروه که قرار است در روسیه برگزار شود، کاری بی معنی است.

وزارت امور خارجه روسیه گفت، تصمیم اعضای "گروه 8" برای تعلیق نشست این گروه که قرار است در روسیه برگزار شود، کاری بی معنی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: این تصمیم نه تنها از نظر سیاسی ناقص است بلکه با اصول و قوانین همکاری موثر در چهارچوب منافع توسعه، ثبات جهانی و مبارزه با چالش‌ها و تهدیدهای بین مرزی نیز مغایرت دارد.

وی افزود: این تصمیم نه تنها به هشت عضو این گروه بلکه به کل جامعه بین‌الملل ضرر می‌رساند.

لوکاشویچ ادامه داد، روسیه بارها مواضع‌ خود نسبت به وضعیت اوکراین را توضیح و به شرکای روسیه در "گروه 8" پیشنهاد داده تا به طور کامل آن‌ها را بررسی کند. مسکو همچنین گفته، آماده است تا به اقدامات مشترک خود در چارچوب "گروه 8" ادامه دهد.

هفت عضو "گروه 8" از جمله کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا و همچنین شورای اروپا و کمیسیون اروپا در چند روز گذشته بیانیه‌ مشترکی را منتشر و در آن موضع روسیه نسبت به اوکراین را محکوم کرده و عدم شرکت خود را در نشست "گروه 8" که قرار است ژوئن سال جاری میلادی در سوچی برگزار شود، اعلام کردند.

میخائیل مارگلف، رئیس کمیته بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه نیز روز دوشنبه گفت: غرب نمی‌خواهد درباره وضعیت اوکراین با روسیه مذاکره کند.

بیانیه‌ها درباره عدم شرکت در نشست "گروه 8" بیانگر عدم تمایل غرب برای مذاکره مشترک درباره وضعیت اوکراین است.

وی با اشاره به موثر بودن نشست‌های "گروه 8" در حل مسائل سیاسی و اقتصادی بین‌المللی گفت، هفت عضو این گروه درباره موضع مسکو نسبت به تحولات اوکراین به طور نامناسبی واکنش نشان می‌دهند.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه روز یکشنبه گفت، ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری برکنار شده اوکراین با وجود قدرت بی‌اهمیت کنونی کی‌یف، همچنان رئیس "قانونی" این کشور است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 92121308441
  • خبرنگار : 71477