معاهده‌ای فراموش شده؛

"آمریکا و انگلیس باید از اوکراین در برابر حمله روسیه دفاع کنند"

طبق معاهده‌ای که در سال 1994 امضا شده بود،‌ در صورت لشکرکشی روسیه به اوکراین، آمریکا و انگلیس باید برای دفاع از اوکراین وارد جنگ شوند.

طبق معاهده‌ای که در سال 1994 امضا شده بود،‌ در صورت لشکرکشی روسیه به اوکراین، آمریکا و انگلیس باید برای دفاع از اوکراین وارد جنگ شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی‌میل، بیل کلینتون، جان میجر، بوریس یلتسین و لئونید کوچما، رهبران سابق آمریکا، انگلیس، روسیه و اوکراین به عنوان بخشی از خلع تسلیحات هسته‌ای اوکراین که سابقا یک جمهوری شوروی سابق بود، با معاهده بوداپست موافقت کردند.

این معاهده از لحاظ فنی به این معناست که چون اوکراین با توافق آمریکا و انگلیس سلاح‌های هسته‌ای شوروی را به روسیه برگرداند، اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا و انگلیس برای دفاع از اوکراین وارد عمل می‌شوند.

این در حالی است که براساس گزارش‌ها کرملین حدود 2000 نیرو را از نواروسیسک در دریای سیاه به پایگاه خود در سواستوپل منتقل کرده است.

کی‌یف که مدعی است به مرزهایش تجاوز شده اعلام کرده است که این معاهده همچنان فعال است.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در یک سخنرانی کوتاه اعلام کرد که مداخله نظامی روسیه هزینه‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

جمهوری کریمه که در دوران فرمانروایی کاترین کبیر به مرزهای روسیه اضافه شد در سال 1954 به اوکراین داده شد. پایگاه دریایی روسیه در کریمه 250 سال است که در این شبه جزیره فعال است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 92121006324
  • خبرنگار :