آیدین آغداشلو: تاثیر "بهمن محصص" بر هنر معاصر ما انکارناپذیر است

آیدین آغداشلو معتقد است: تاثیر آثار "بهمن محصص" با وجود دوری او از ایران بر هنر معاصر ما انکارناپذیر است.

آیدین آغداشلو معتقد است: تاثیر آثار "بهمن محصص" با وجود دوری او از ایران بر هنر معاصر ما انکارناپذیر است.

این هنرمند در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به مناسبت 82 سالگی بهمن محصص، نقاش و مجسمه‌ساز معاصر ایرانی، اظهار کرد: جای خالی بهمن محصص در عرصه هنر معاصر ایران روز به روز بیشتر نمایان می‌شود، هر چند محصص بیشتر عمر فعال خود را در رم گذراند، اما اهمیت و تأثیر انکارناپذیرش بر هنر معاصر ما آشکارتر شده است.

او افزود: محصص هنرمند مستقلی بود که در طول سال‌ها کار بی‌وقفه توانست جهان‌بینی شخصی خود را شکل دهد وتصویری از جهانی درگیر فاجعه ترسیم کند.

آغداشلو همچنین عنوان کرد: محصص نه تنها یکی از چهار-پنج هنرمند بزرگ دوران معاصر ماست، بلکه نوع نگاه و خلاقیت بی‌چون و چرایش منحصر به فرد و بی‌تکرار و تقلید ماند. او نه تنها نقاش بزرگی است، بلکه گمان می‌کنم مجسمه‌سازی معاصر ما را نیز با آثارش پربار و جهانی کرد و از ابوالحسن‌خان صدیقی که شاگرد کمال‌الملک بود تا استادی مانند عماد که از مهمترین مجسمه‌سازان معاصر ماست، مجسمه‌سازی نظیر بهمن محصص را کمتر می‌توان سراغ داشت و یافت.

این هنرمند پیشکسوت خاطر نشان کرد: درست‌تر آن است که استادان و محققان هنرهای تجسمی ما جایگاه خاص و رفیع او را برای نسل جوانی که حضور او را شاهد نبودند روشن کنند و بی تعصب و جهت‌گیری درباره‌اش بنویسند و منتشر کنند.

بهمن محصص

به گزارش ایسنا، بهمن محصص در نهم اسفند ماه سال 1310 در شهر رشت متولد شد. او در 23 سالگی برای ادامه تحصیل در رشته هنر به اروپا سفر کرد و دوره‌ای را در آکادمی هنر رم گذراند. سپس در سال 42 به ایران بازگشت و به نقاشی و مجسمه‌سازی مشغول شد.

محصص علاوه بر نقاشی و مجسمه‌سازی به کارگردانی تئاتر و ترجمه آثار نویسندگان غربی نیز علاقه داشت. او آثاری از لوئیجی پیراندلو، اوژن یونسکو، ایتالو کالوینو و ژان ژنه را ترجمه کرده است. او در طراحی صحنه تئاتر نیز فعالیت داشت و برای نمایش‌های معروفی چون «صندلی‌ها» اثر اوژن یونسکو و «هنری چهارم» نوشته لوئیجی پیراندلو از هنر مجسمه‌سازی خود استفاده کرد.

گفته می‌شود،محصص از هنرمندان پیشرو و جریان‌ساز در هنرهای تجسمی ایران بود. او در این راه به حدی آوانگارد و پیشرو بود که هیچ‌کس نتوانست ادامه دهند‌ه‌ی راهش باشد. او را گرچه تحت تاثیر پیکاسو می‌دانند، اما منتقدان اذعان دارند نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش بی‌شک از روحیه یک نقاش ایرانی خبر می‌دهند. آثار او را از معروف‌ترین هنرهای مدرن ایران به حساب می‌آورند.

این هنرمند در سال 1348 از ایران رفت و تا پایان زندگی‌اش در رم ساکن بود. آثار این هنرمند علاوه بر ایران در کشورهای آمریکا و ایتالیا نگه‌داری می‌شوند. محصص سرانجام به دلیل عوارض ناشی از بیماری ریوی در ششم مرداد ماه 1389 از دنیا رفت.

اثر بهمن محصص

انتهای پیام

  • جمعه/ ۹ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92120905684
  • خبرنگار :