رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: اگراز ویژگیهای ترانزیت خود به نحو احسن استفاده کنیم درآمد آن بیشتر از صادرات نفتیمان خواهد بود.
به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی اکبر ولایتی که صبح امروز همراه با جمعی از معاونین خود در زمینههای اقتصادی، علمی و فرهنگی، علمی و فناوری و بینالملل در سمینار هوای پاک ، خودرو برقی، منابع ملی حضور داشت به بررسی استراتژی انرژی کشور پرداخت.
وی هدف از برگزاری این سمینار را افزایش جمعیت جهان و نیاز بیشتر آنها به انرژی دانست و گفت: تا سال 1404شاهد افزایش 20 درصدی جمعیت جهان خواهیم بود که این امر در کنار تغییر نحوه زندگی مردم و رشد تکنولوژی باعث افزایش مصرف انرژی خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: تا 15 سال آینده حدود نیمی از انرژی دنیا در شرق جهان و عمدتا در چین و هند و هندوچین مصرف خواهد شد. این در حالی است که بیش از نیمی از منابع انرژی شناخته شده در شرق و جنوب شرق دنیا قرار دارد. از سوی دیگر کشورهایی که راه به دریای آزاد ندارند علاقه مندهستند برای انتقال منابع انرژی به شرق و جنوب شرقی آسیا از طریق ایران اقدام کنند زیرا این کار برایشان مقرون به صرفه است. بنابراین در چنین شرایطی کشور ما نیز میتواند با درآمدزایی از طریق انتقال انرژی به سایر کشورها درآمدی بیش از تولیدات نفتی خود داشته باشد.
ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آلودگی ایجاد شده توسط تولید و مصرف انرژیها در جهان تاکید کرد:محدودیتهایی در مصرف انرژی وجود دارد و اگر این محدودیتها برطرف نشود به همان میزان که استفاده از انرژی بالا میرود آلودگیهای ناشی از این مصرف نیز بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از راههای مقابله با مصرف بیش از حد انرژی و استفاده از انتقال نیروها به سایر کشورها همکاریهای منطقهای و تهاتر انرژی با کشورهای همسایه برای پیک زدایی است به این معنا زمانی که در کشور ما از برق استفاده کمتری میشود میتوان آن را به سایر کشورها مانند عراق صادر کرد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر حفاظت از محیط زیست و مقابله با آلودگیهای زیست محیطی افزود: این که حفاظت از محیط زیست و سلامت آن در نازلترین اولویتهای کشورهای قرار گرفته است خلاف باورها و ارزشهای دینی و ملی ما است. بنابراین اگر مساله محیط زیست در بالاترین اولویت ما قرار نگیرد حداقل باید در رتبهای بالا قرار داشته باشد.
ولایتی تغییر الگوی مصرف را یکی از مهمترین عوامل برای کاهش آلودگیهای محیط زیستی دانست و خاطرنشان کرد: تغییر الگوی مصرف و بهبود کیفیت تولید انرژی در نیروگاهها در کنار رفع موانع و تحریم در انتقال تکنولوژی و صنعت به سایر کشورها میتواند در کاهش آلودگیها و ارتقای سطح مصرف انرژی مفید باشد.
ولایتی با تاکید بر این که بازدهی نیروگاه سیاه بیشه زیاد نیست افزود: در سد سیاه بیشه شبها که آب پشت سد در پایین ترین حد خود قرار دارد و مصرف برق کمتر است ژنراتورها به پشت سد برده و از آن استفاده میکنند و فردا که آب در آن سوی سد جریان پیدا کرده و مصرف برق بالا میرود ژنراتورها را به جلوی سد منتقل میکند که این کار بازده و راندمان بالایی ندارد.بنابراین با تهاتر انرژی با همسایگان میتوان این مشکلات را با انتقال نیرو در زمانی که به آن نیاز نداریم رفع کرد.
وی با بیان این که میخواهند هزینههای یارانههایی که به مردم داده میشود را از مصرف انرژی تامین کنند، گفت: به این معنا که یعنی این هزینه را از طبقه متوسط به بالا که بنزین مصرف میکنند میگیرند و قیمت بنزین و گازوییل را هم بالا میبرند و آن طور که مجلس تصویب کرده است در کنار قرضی که برای پرداخت یارانهها از بانکها گرفته شده است با افزایش قیمت بنزین قرار است هزینه پرداخت یارانهها تامین شود.
ولایتی ادامه داد: همه ما باید در جهت کنترل آلودگی محیط زیست تلاش کنیم و این امرحاصل نمیشود مگر این که تمام عوامل بازدارنده در کنار هم وبه صورت متوازن و هم زمان صورت بگیرد و نمیشود شاهد بهبود راندمان افزایش ظرفیت نیروگاهی ، افزایش پالایشگاهی و غیره باشیم ولی به سایر موارد توجهی نکنیم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تاکید کرد: اگر به صورت منظم هم زمان و متوازن در جهت رفع آلودگیهای محیط زیست کار نشود، ما به هدفمان که تولید و ایجاد توازن و تعادل در تولید و مصرف انرژی با حداقل آلودگی محیط زیست است نمیرسیم. در خصوص این موضوعات نیاز به سند ملی راهبردی و مصرف انرژی داریم و این آن هدفی است که ما در مرکز تقحیقات استراتژیک برای کارهای پژوهشی خود دنبال میکنیم.
ولایتی در پایان تاکید کرد: قرار است تا سالهای آتی 75 درصد خودروهای کشور برقی بشوند تا از آلودگیهای محیط زیستی کاسته شود البته این کار باید متناسب با شرایط بومی و تحقیقات و بررسیهای لازم صورت بگیرد ولی تحقق آن ضروری است زیرا 25 درصد انرژی داخل کشور صرف حمل ونقل میشود. پس برای از بین بردن آلودگی کشور به ویژه شهر تهران ضروری است تا با وجود گرانتر بودن خودروهای برقی آن ها را در کشور جایگزین کنیم.
انتهای پیام