وزیر خارجه انگلیس: مداخله نظامی در اوکراین به نفع روسیه نیست

وزیر امور خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرد که بحران در اوکراین بزودی حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرد که بحران در اوکراین بزودی حل و فصل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس به روسیه هشدار داد که به دنبال آسیب‌ رساندن به روابط اقتصادی اوکراین با سایر کشورهای جهان پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین نباشد.

هیگ ابراز امیدواری کرد پس از درگیری‌های خونین در روزهای گذشته در اوکراین راهکاری برای برون رفت این کشور از بحران در زمانی کوتاه به کار گرفته شود.

با این حال هیگ وضعیت اوکراین را با توجه به تهدیدهای کنونی در این کشور غیرقابل پیش‌بینی دانست.

وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به پرسش بی بی سی در مورد احتمال ارسال تانک‌های روسی با هدف اعمال نفوذ در اوکراین اظهار کرد: این اقدام به نفع روسیه نخواهد بود. ما به طور قطع از این مساله اطلاع نداریم که واکنش بعدی روسیه چه خواهد بود.

هیگ خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که روسیه و آمریکا چند روز پیش گفتند از تفاهم‌نامه در اوکراین حمایت می‌کند؛ تفاهم‌نامه‌ای که هم‌اکنون تحت تاثیر برخی رویدادها قرار گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس اعلام کرد: این موضوع برای ما بسیار مهم است که با روسیه همچنان مذاکره داشته باشیم.

وی تصریح کرد که دولت انگلیس تماس‌های مداومی با مسکو در راستای تلاش جهت حل بحران (اوکراین) داشته است و آخرین بار دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این مورد چند روز پیش صحبت کردند.

هیگ اظهار کرد: ما با روس‌ها گفتگو می‌کنیم و این یک مساله بسیار مهم است برای ما بسار مهم است که به تلاش‌هایمان برای متقاعد کردن روسیه ادامه دهیم.

وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد: این امر مطابق با منافع ملت اوکراین است که بتواند تجارتی آزادتر با اتحادیه اروپا داشته باشد و در عین حال مردم روسیه نیز از چنین رویدادی سود خواهند برد.

هیگ اضافه کرد: نخست‌وزیر انگلیس در این مورد با پوتین صحبت کرد و من هم با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این مورد صحبت خواهم کرد بنابراین ما در حال انجام گفتگوهایی مستمر هستیم. اگر بسته اقتصادی خاصی در کار باشد بسیار مهم است که روسیه اقدامی برای تضعیف عملکرد این بسته به عمل نیاورد و در خصوص آن همکاری کند. بنابراین کارهای زیادی وجود دارد که باید با روس‌ها در روزهای آتی انجام دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس گفت که گام حائز اهمیت بعدی در اوکراین تشکیل دولتی همه جانبه با اتکا بر وحدت ملی و توافق بر سر عملی کردن قانون اساسی در راستای برگزاری انتخابات است.

هیگ ادامه داد: فرصت فراهم است اما تهدیدهای بسیاری همچنان به قوت خود باقی است. وضعیت سیاسی حتی در میان اپوزیسیون اوکراین بسیار پیچیده است و این کشور به طور مشخص شاهد دو دستگی است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 92120402339
  • خبرنگار : 71417