هزینه خرید یک خط تلفن ثابت کمی بیش از 50 هزار تومان است اما همانند خطوط تلفن همراه، خطهای تلفن ثابت نیز در صورت رند بودن قیمتهایی به مراتب بالاتر پیدا میکنند و در بسیاری موارد این قیمتها به چند میلیون تومان هم میرسد.
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سال 1388 شرکت مخابرات ایران آییننامهای در ارتباط با شمارههای رند به تصویب رساند و بر این اساس شمارههای رند برای فروش به مراکز مخابراتی سپرده شد.
طبق آییننامه، شمارهها در قالب 4 گروه الماس، طلایی، نقرهای و سفارشی (برنز) دسته بندی شدند و بر اساس این گروهها قیمتی نیز برای آنها تعیین شد.
اکنون اگرچه بنا به گفته معاون بازاریابی مخابرات استان تهران واگذاری تلفنهای ثابت رند تنها به خطهای نقرهای و برنزی محدود شده و خطهای طلایی و الماس هنوز واگذار نمیشوند اما بر اساس آییننامه مذکور، قیمت فروش هر شماره رند برنز ثابت 350 هزار تومان، شماره رند نقرهای 750 هزار تومان و شماره رند طلایی 2 میلیون تومان تعیین شده و برای شمارههایی که جزو شمارههای گروه الماس به شمار
میروند نیز بالاترین قیمت پیشنهادی در نظر گرفته شده است.
در سال 90 شرکت مخابرات ایران تصمیم به واگذاری شمارههای رند از طریق مزایده گرفت و در استان تهران به فروش این شمارهها اقدام کرد. البته مخابرات به یکباره تمام خطوط خود را به مزایده نگذاشت و تصمیم گرفت که این طرح در چند مرحله اجرا شود که نخستین مرحله با فروش 70 شماره رند آغاز شد که البته در این دوره هم مخابرات برای عرضه شمارههای الماس دستنگه داشت.
پس از دو دوره مزایده خطوط رندی که همچنان در دست مخابرات باقی مانده بود به مراکز مخابراتی سپرده شد و اکنون در این مراکز
میتوان نسبت به خرید خطهای برنزی و نقرهای اقدام کرد اما واگذاری خطهای طلایی و الماس همچنان میسر نیست.
به غیر از شرکت مخابرات اکنون خطوط تلفن ثابت نو و یا کارکرده در بازار آزاد نیز به فروش میرسند که در این زمینه هم در اغلب موارد مانند طرحهای الماس مخابرات فروشندگان ترجیح میدهند خط خود را به بالاترین پیشنهاد ممکن واگذار کنند.
اما با این حال مروری کوتاه بر آگهیهایی که در این زمینه در فضای مجازی منتشر شده گویای آن است که بعضا قیمت یک خط تلفن ثابت رند از 600 یا 700 هزار تومان شروع شده و حتی در مواردی فروش این خطها با قیمت 5 تا 6 میلیون تومان هم امری طبیعی و متداول محسوب میشود.
انتهای پیام