در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد

دید مردم نسبت به یارانه باید تغییر کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن حمایت از کمپین «نه به یارانه» و با بیان اینکه مردم باید آگاه شوند که طرح پرداخت یارانه نقدی تا به حال چه آثار مخربی برای کشور داشته است، اظهار کرد: با این کمپین از این جهت که بتواند دید مردم را نسبت به یارانه تغییر دهد موافق هستم.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن حمایت از کمپین «نه به یارانه» و با بیان اینکه مردم باید آگاه شوند که طرح پرداخت یارانه نقدی تا به حال چه آثار مخربی برای کشور داشته است، اظهار کرد: با این کمپین از این جهت که بتواند دید مردم را نسبت به یارانه تغییر دهد موافق هستم.

داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزار دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره علت عدم انصراف افراد غنی از دریافت یارانه نقدی با اشاره به اینکه طرح هدفمندی یارانه ها از ابتدا به صورت مطلوب اجرا نشد، گفت: از ابتدا در طرح هدفمندی یارانه ها قرار بر این بود که یارانه از یکسری از بخشها گرفته شود و به حوزه های مشخصی مانند سلامت و آموزش اختصاص داده شود.

وی با انتقاد از این طرح، اظهار کرد: در واقع در طرحی که اجرا شد یارانه ها هدفمند نشد بلکه نقدی شد چرا که این طرح، نادرست به تصویب رسیده و نادرست به اجرا رسید. مردم هم در حال حاضر هزینه های زیادی را به خاطر اجرای این طرح متحمل می شوند. هزینه افزایش حامل های انرژی، افزایش تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم از هزینه هایی است که در یکی دو سال گذشته بر مردم تحمیل شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم افزود: در واقع به خاطر همین هزینه هایی که مردم آنها را می پردازند راضی به انصراف از دریافت یارانه نمی شوند. هرچند مبلغ دریافتی یارانه قابل توجه نیست اما با نگاه غرامت گونه ای که مردم به آن دارند کمتر کسی راضی به صرف نظر کردن می شود.

قنبری با بیان اینکه به نظر من باید اصلاحاتی در این قانون صورت گیرد، اظهار کرد: به نظر می رسد باید به جای پرداخت یارانه به ازای تعداد اعضای خانواده به خانوارها یارانه بدهند و به جای هر نفر مبلغی به هر خانوار و با تعریف مشخصی پرداخت شود.

وی وضعیت نامناسب پیشرفت پروژه های عمرانی را یکی از تبعات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دانست و خاطر نشان کرد: دولت جدید باید با یک رویکرد جدید این طرح را پیش ببرد.

قنبری با بیان اینکه نقدی شدن یارانه ها یکی از ندانم کاری های دولت احمدی نژاد بود که البته مجلس هشتم هم در آن سهیم بود، ادامه داد: این طرح آثار مخربی بر اقتصاد کشور گذاشته است اما دولت فعلی باید اصلاحاتی را در این روند انجام دهد؛ هرچند حذف کلی یارانه ها موجب نارضایتی مردم خواهد شد و به محبوبیت دولت ضرر می زند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین با اشاره به «کمپین نه به یارانه» گفت: این کمپین باید موجب آگاه سازی مردم شود که یارانه درآمدی محسوب نمی شود. مردم باید آگاه شوند که این طرح تا به حال چه آثار مخربی برای کشور به وجود آورده است.

وی افزود: این کمپین باید روشنگری کند که چه میزان از تورم موجود در کشور در نتیجه پرداخت یارانه نقدی بوده است، طرحی که برخی مسئولین منت زیادی بر سر مردم گذاشتند. در نهایت بنده با این کمپین از این جهت که بتواند دید مردم را نسبت به یارانه تغییر دهد موافق هستم.

به گزارش ایسنا کمپین نه به یارانه، چندی پیش توسط تعدادی از جوانان فعال اجتماعی به سرپرستی مصطفی حسنی شکل گرفته و هدف آن آگاه سازی اجتماعی اقشار مختلف نسبت به مسئله یارانه نقدی و پیامدهای آن است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 92110805212
  • خبرنگار :