در حالی که بر اساس خبرهای رسیده از وزارت صنعت، معدن و تجارت احتمال دارد طی دو روز آینده توزیع سبد کالایی آغاز شود، اما برخی از روشهای اطلاع مردم از دریافت سبد کالایی نظیر شماره پیامک 5000499 اختلال داشته و پاسخ ارسال شده عمدتا" هیچ سبد کالایی برای شما وجود ندارد" است. از سوی دیگر مسوولان متولی توزیع سبد کالایی نیز در وزارت صنعت، معدن و تجارت در اینباره سکوت کردهاند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قرار است به 15 میلیون نفر سرپرست خانوار در کشور در دو دوره بهمن و اسفندماه سبد کالایی اختصاص داده شود. این سبد شامل 10 کیلوگرم برنج، چهار کیلوگرم مرغ، دو بسته 400 گرمی پنیر، دو بسته 16 عددی تخم مرغ پیشبینی شده است.
فروشگاههای عرضهکننده سبد کالا مجاز به اخذ هیچگونه وجه نقدی و غیرنقدی از شهروندان نیستند. برای دریافت سبد کالای حمایتی به همراه داشتن کارت خودپرداز سرپرست خانوار الزامی است.
درحالی تازهترین اخبار بیانگر این است که مشمولان سبد کالایی برای دریافت سبد باید کارت خودپرداز در اختیار داشتهباشند که پیش از این بهمن حاجعلی مدیر اجرایی طرح سبد کالایی در وزارت صنعت،معدن و تجارت اعلام کردهبود" براساس اطلاعات موجود در سازمان هدفمندی کارتهای سبدهای کالایی را فعال میکنیم." برای تهیه کالاهای سبد کالایی از کالاهای ذخیره استفاده میشود نه از کالاهای موجود در بازار.
برنج و مرغ بستهبندیهای کارتونی دارد و برای سه قلم کالای دیگر به تولیدکنندگان اعلام شدهاست که روی بستهبندی آنها "سبد رایگان" و "غیرقابل فروش" را حک کنند.
نوع برنجی که در سبد کالایی قرار میگیرد بستهبندی است و به دلیل نداشتن ذخائر داخلی از برنج هندی استفاده شده است.
کارکنان دولت باید سبد کالایی خود را از اتحادیه کارکنان دولت (اسکاد) تهیه کنند که این اتحادیه متولی بخش توزیع جامعه هدف کارمندی و بازنشستگان در 31 استان است.
اتحادیه مرکزی فرهنگیان مسئول کالارسانی به فرهنگیان، اتحادیه مرکزی کارگران (امکان) برای توزیع سبد کالایی بین کارگران، فروشگاه اتکا برای نیروهای مسلح و بازنشستگان و فروشگاههای زنجیرهای شهروند، رفاه و سپه با بهرهگیری از میادین برای خبرنگاران و طلاب درنظر گرفته شده است. کارکنان کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز میتوانند مثل طلاب، دانشجویان و خبرنگاران از شبکههای کالایی شهروند، رفاه و سپه استفاده کنند. علاوه بر این یک شبکه کالارسانی هم بهطور اختصاصی در اختیار خود سازمان بهزیستی قرار گرفته است.
در حال حاضر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی توزیع سبد کالایی است چهار روش تلفن گویای وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت، تماس با درگاه اطلاعرسانی همراه اول و از طریق مراجعه به اینترنت از دریافت و یا عدم دریافت سبد کالایی اطلاع کسب کنند.
مشمولان میتوانند از طریق مرکز تماس وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره 09612 با مسئولان و کارشناسان طرح برای دریافت پاسخ سئوالات خود تماس حاصل کنند همچنین در صورت بروز هرگونه اشکال در فرایند تراکنش، همانند روال قبل مردم میتوانند با مرکز تماس شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت که روی رسید دستگاه کارتخوان درج شده است، پیگیری موارد به انجام رسانند.
شهروندان میتوانند با تماس با درگاه اطلاعرسانی همراه اول به شماره #799* و یا ارسال پیامک به شماره 5000499، با ارسال کد ملی خود از وضعیت شمول در طرح اطلاع یافته و همچنین اطلاعات مربوط به موجودی سبد کالای خود را دریافت کنند. در این خصوص دقت شود که شماره کارت بانکی که واریز یارانه نقدی به آن صورت میپذیرد مد نظر است.
وبسایت رسمی اطلاعرسانی سامانه به نشانی www.yaranehkala.ir برای مشاهده آخرین اخبار مربوط به طرح و لیست فروشگاههای مجاز در دسترس است. از طریق این وبسایت، هر شهروند میتواند وضعیت شمول خود در طرح را پیگیری و موجودی سبد کالای خود را استعلام کند.
ولی در حال حاضر در صورت ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره #799* پیام «این بخش در دست تکمیل است» و یا ارسال پیامک به شماره 5000499 این پاسخ دریافت میشود که «هیچ سبد کالایی برای شما وجود ندارد!»
پیگیری خبرنگار ایسنا درباره دلیل این اتفاق تا کنون از مراجع رسمی بدون نتیجه مانده است اما ظاهر این اختلال تا زمان اجرایی شدن رسمی طرح ممکن است تداوم داشته باشد.
به گفته یک مقام مسئول در شرکت پشتیبانی کننده ارسال پیامک پاسخ به این تماسها از طرف شرکت "توسن" ارسال میشود.
به گزارش ایسنا، هر یک از سرپرستان خانوار باید در زمان مراجعه به فروشگاههای منتخب، حتما کارت ملی و کارت خودپرداز متصل به حساب یارانهها را نیز به همراه داشته باشند، در غیر این صورت از ارائه سبد کالایی به آنها خودداری خواهد شد.
انتهای پیام