لزوم اصلاح نحوه تخصیص یارانه‌ها در کشور

استادیار و عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی معتقد است: حذف یارانه‌ها تنش‌های سیاسی و اجتماعی ایجاد می‌کند.

استادیار و عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی معتقد است: حذف یارانه‌ها تنش‌های سیاسی و اجتماعی ایجاد می‌کند.

دکتر محمدطاهر احمدی شادمهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: به کار بردن واژه هدفمندی یارانه‌ها اشتباه است چرا که نحوه تخصیص یارانه‌ها باید اصلاح شوند.

وی تصریح کرد: واژه هدفمندی یارانه‌ها زمانی در جامعه تحقق می‌یابد که تنها اقشار و تولید کنندگان آسیب پذیر جامعه از آن بهره‌مند شوند. متاسفانه تنظیم کنندگان اقتصاد کشور نتوانستند در طرح یارانه‌های نقدی به واژه هدفمندی، جامه عمل بپوشانند، چرا که در حال حاضر همه‌ی اقشار جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند.

احمدی شادمهری گفت: یکی از اهداف هدفمند کردن یارانه‌ها برداشتن باری از دوش دولت بود که این امر تحقق نیافت وهمچنان دولت مبلغی را که درگذشته برای کالاهای مصرف‌کننده پرداخت می‌کرد امروز به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌کند. یکی از مشکلاتی که هدفمند کردن یارانه‌ها در اقتصاد کشور به وجود آورد، تورم شدید بود.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی با بیان اینکه دولت گذشته با اجرای طرح هدفمندی یارانه وضعیت اقتصاد کشور را بدتر کرده است، تاکید کرد: درشرایط کنونی دولت قادر به حذف یارانه‌ها در کشور نیست چرا که حذف یارانه سبب عوارض شدید تورمی و حتی منجر به بروز تنش‌های اجتماعی و سیاسی در کشور می‌شود.

وی اظهار کرد: برای آن که یارانه‌ها با این سیستم پرداختی دراقتصاد کشور موثر واقع شود باید به جای حذف یارانه‌ها شکل آن را عوض کرد. دولت این امکان را دارد که اطلاعات لازم را برای شناسایی دهک‌ها‌ جمع آوری کند و با استفاده از آن نحوه تخصیص یارانه‌ها را اصلاح کند.

احمدی شادمهری ادامه داد: دولت با اختصاص دادن یارانه‌ی مصرف کنندگان به صورت پول یا کوپن بر روی کالا و خدماتی خاص می‌تواند مانع انتشار نقدینگی در جامعه شده و در مسیر تقاضا تغییر ایجاد کند. کوپنی یا کارتی کردن یارانه‌ها منجر به خارج شدن طبیعی اقشار پردرآمد از صف یارانه‌ها شده و به این ترتیب می‌توان یارانه‌ها را به سمت اقشار و تولید کنندگان آسیب‌پذیر جامعه هدایت کرد.

وی تاکید کرد: زمانی که دانش اقتصاد و دانش مدیریت در سطح جامعه علاوه بر شرکت‌ها یا بنگاه‌های انفرادی در سطح کلان واحدهای مدیریتی نهادینه شود اقتصاد ایران بهبود می‌یابد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 92110603784
  • خبرنگار :