جشنواره جامجم برای هنرمندانی که تا سه دوره قبل محلی را برای ارزیابی کارهایشان نداشتند، فرصتی برای عرضاندام و محک زدن کارهایشان است. جشنوارهای که به اعتقاد اغلب آنان برگزاریاش در نهایت به بهتر شدن کارهای تلویزیونی میانجامد؛ البته در این میان برنامهسازان و هنرمندانی هم هستند که با انتقاد صریح نسبت به این رویداد هنری - رسانهای، داوریها را نادرست خوانده و جشنواره جامجم را تنها جشنی یک روزه برای دور هم جمع شدن تلویزیونیها عنوان کردهاند.
به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، نگاهی به برگزاری سه دوره جشنواره تلویزیونی جامجم، از تلاش برگزارکنندگان برای توسعهی بخشهای مختلف این رویداد هنری - رسانهای حکایت دارد.
بر این اساس جشنواره سوم جامجم که برای اولین بار عنوان «بینالمللی» را با خود به یدک میکشد، نسبت به سالهای گذشته بخشهای بیشتری را در ساختار برنامهسازی پوشش داده است.
خبرنگار ایسنا در گفتوگویی با تعدادی از هنرمندان تلویزیون عملکرد جشنواره تلویزیونی جام جم را در دو سال قبل ارزیابی کرده و پیشنهاد آنان را برای دورههای آتی جویا شده است.
جشنواره جامجم رسم بدی نیست
مهرانه مهینترابی - بازیگر تلویزیون - درخصوص برگزاری جشنواره جامجم میگوید: جشنواره جامجم خوب است و رسم بدی نیست به شرطی که واقعا تلاش شود سطح کیفی کارها حفظ شود، نه اینکه مثلا جشنواره امسال را با پنج سال پیش مقایسه کنند. باید در برگزاری این جشنواره سال به سال کیفیت کارها بهتر شود و آثارمان بهروز باشد. اگر واقعا به این مساله معتقد باشیم و باور کنیم که فرهنگ، پایهی رفتارها و تقابل افراد را مشخص میکند، باید به این مساله نیز اهمیت بدهیم.
نگاه مصلحتی به جشنواره جامجم
همچنین فرهاد اصلانی - بازیگر سینما و تلویزیون - معتقد است: در چند سری قبل که جشنواره تلویزیونی جامجم برگزار شده، به آن مصلحتی نگاه شده است و در شکل برگزاری آن تقریبا به کارهایی توجه میکنند که به سیاستهای خودشان نزدیکتر است.
وی عنوان میکند: طبیعتا جشنواره جامجم نمیتواند مستقل باشد و باید از خارج از صداوسیما چنین جشنوارهای برگزار شود و از طرف افرادی باشد که چندان به خود صداوسیما وابستگی ندارند.
جشنواره جامجم تشویقی برای بازیگران
الهام حمیدی هم در این باره میگوید: جشنواره جامجم باعث میشود که سطح ارزشی تولیدات بالا برود؛ همچنین همانطور که در سینما، بازیگران برای گرفتن سیمرغ رقابت میکنند جشنواره جامجم هم میتواند تاثیر خیلی خوبی داشته باشد و به هر حال تشویقی است برای بازیگرانی که کار میکنند و سعی میکنند سطح کارشان را بالاتر ببرند.
دورهمی خوبی است
جواد رضویان میگوید: جشنواره جامجم دورهمیِ خوبی است و مدیران سازمان صداوسیما مهمانی دوست دارند.
این بازیگر درخصوص کیفیت آثار و تولیدات سیما در سال 92 برای راهیابی به جشنواره جامجم اظهار میکند: جشنواره جامجم دورهمیِ خوبی است.
وی ادامه میدهد: جشنواره جامجم خوب است و مدیران سازمان صداوسیما مهمانی دوست دارند.
جشنواره جامجم دلگرمی خوبی است
بازیگر «قصههای مجید» هم با بیان اینکه متاسفانه تا به حال در جشنواره جامجم حضور نداشته است، تصریح میکند: مدیران صداوسیما آن قدر سَمَن دارند که ما یاسمن آنها هم نیستیم؛ البته مهم نیست؛ خدا را شکر که مردم مرا دوست دارند و طی این سالها همیشه موفق بودم.
مهدی باقربیگی درباره ارزیابیاش از برگزاری این جشنواره اظهار میکند: با برگزاری جشنوارهای مثل جامجم موافقم، به شرطی که آثار توسط کارشناسان و نخبگان به شکل تخصصی بررسی شود. با برگزاری جشنوارهای مثل جامجم، هنرمندان تشویق میشوند تا بهتر کار کنند و به نوعی این جشنواره یک نوع دلگرمی است.
باقربیگی با اشاره به ماهیت برگزاری جشنواره جامجم میگوید: اینکه هر سال یکسری تولیدات تلویزیون را در جشنواره مقایسه میکنند و به آنها امتیاز میدهند و در نهایت آثار فاخر و برتر را انتخاب میکنند خوب است و هنرمندان تشویق میشوند تا سطح کیفی آثارشان را بالا ببرند اما متاسفانه طی یک سالی که گذشت صداوسیما مشکلات مالی پیدا کرد و به نظرم آن طور که باید و شاید، تولیدات کیفی که مخاطب را جذب کند خیلی کم دیدیم.
جوایز هیچ تاثیری بر روند کار بازیگران ندارند
هومن برقنورد در گفتوگو با ایسنا دربارهی تاثیر جشنواره تلویزیونی جامجم بر ایجاد رقابت بین سازندگان و افزایش کیفی آثار بیان میکند: در تمام دنیا در پس جایزهی شیشهای هزاران امتیاز وجود دارد که ما نداریم؛ در نتیجه جایزه دادن هیچ تاثیری در ارتقای کیفیت و رقابت سازندگان ندارد.
بازیگر سریالهای «دودکش» و «ساختمان پزشکان» میگوید: در جشنوارههای خارجی فردی که برنده میشود، کلی امتیاز دارد و جایزه او برایش کلی اعتبار میآورد ولی ما فقط یک تصویر از آن میبینیم و جایزه دادنمان همه بر اساس همین تصویر است؛ یک سیمرغ شیشهای به فرد میدهند و بعد هم هشت ماه باید به دنبال حوالهی ماشینش بگردد و آیا بدهند یا ندهند.
این بازیگر خاطرنشان میکند: به نظر من جوایز هیچ تاثیری در روند کار بازیگران، کارگردانها و حتی ارتقای حرکتی در سینما و تلویزیون ما ندارد؛ به همین دلیل من هیچ وقت خودم را درگیر جایزه گرفتن و اینکه اگر جایزهام را ندادند، نمیکنم.
جشنواره جامجم، متری برای برنامهسازان
عادل فردوسیپور با بیان اینکه به طور حتم جشنواره جامجم در افزایش کیفیت برنامههای تلویزیونی موثر است، این جشنواره را متر و معیار مناسبی برای برنامهسازان میداند.
مجری و تهیهکننده برنامه «نود» اظهار میکند: این جشنواره 100 درصد در روند افزایش کیفیت برنامههای تلویزیونی تاثیرگذار است، زیرا با توجه به اینکه فاکتور اصلی آن رقابت است میتواند در برنامهسازها ایجاد انگیزه کند.
وی میافزاید: این جشنواره فرصت مناسبی برای کارگردانها، تهیهکنندگان و برنامهسازهای تلویزیونی است تا کارشان دیده و مقایسه شود.
جشنواره، تقویمی برای برنامهسازی
کارگردان و تهیهکننده «رادیو هفت» بیان اینکه برگزاری جشنواره تلویزیونی جامجم 100 درصد در ایجاد رقابت و انگیزه بین سازندگان تاثیر دارد، به ایسنا میگوید: وجود هر جشنوارهای که یک موضوعیت خاص داشته باشد، میتواند نقطه عطفی در کار سالیانه هر برنامهساز باشد، به هر حال به عنوان یک تقویم از آن یاد شود تا بتواند زمانش را با آن هماهنگ کند. اگرچه هیچ برنامهسازی به خاطر جشنوارهها برنامه نمیسازد ولی این نیز انکارناپذیر است که بخواهیم بگوییم جشنوارهها در پیشبرد کیفی برنامهها موثر نیستند همانطور که در سینما هم وجود جشنوارههای مختلف میتواند به ارتقای کیفی فیلمها کمک کند.
منصور ضابطیان خاطرنشان میکند: تلویزیون با همه مشکلات اقتصادی که وجود دارد، توانسته برنامههایی را نیز بسازد که برنامههای قابل دفاعی باشند و بتوان دربارهشان صحبت کرد.
این برنامهساز به تلویزیون پیشنهاد میدهد: داوری برنامههای تلویزیونی (برنامههای ترکیبی گفتوگو محور) را همچنان ادامه دهند و هر سال به عنوان بخش ثابت جشنواره باشد؛ به خاطر اینکه نوعی امیدواری در برنامهسازان ایجاد میکند و به ارتقای کیفی برنامهها منتهی میشود.
مردم هم در داوریها مشارکت کنند
علی ضیاء، مجری برنامه «ویتامین 3» پیشنهاد میکند، در سومین جشنواره تلویزیون جامجم برای مخاطبان هم جایزه ویژهای در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند با شماره ملی خود رأی دهند و نظر خود را دربارهی برنامهها بگویند.
او با بیان اینکه برگزاری چنین جشنوارهای در طول سال واجب و ضروری است، میگوید: از مهمترین اثرات مثبت این جشنواره این است که در آدمهایی که سالها برای ساخت برنامههای تلویزیونی زحمت کشیدهاند باعث ایجاد انگیزه میشود تا تلاش آنها بیشتر شود، زیرا از این پس میدانند که این تلاشها در جایی دیده میشود.
وی ادامه میدهد: برای همه آدمها گرفتن جایزه مهم است و مهمتر این است که کارمان از دید مدیران و داوران مخفی نمیماند.
ضیاء با بیان اینکه تاثیر برنامههای گفتگومحور - ترکیبی حتی بیشتر از فیلم و سریال است، زیرا بدون هیچگونه آرایشی با مردم صحبت میکنند و به نوعی اعضای خانواده مخاطب میشوند، تصریح میکند: سریالها و فیلمها در طول سال در جشنوارههای مختلفی شرکت میکنند و از نظر کمی و کیفی مورد ارزیابی و تقدیر قرار میگیرند، اما برنامههای گفتگو محور - ترکیبی همیشه مظلوم واقع شده است.
ضیاء با اشاره به ارزیابی و داوری برنامههای گفتوگو محور ترکیبی افزود: البته باید توجه داشت که اتفاقهای بهتر، از دو سال آینده میافتد زیرا در گذشته نمیدانستیم که کارمان مورد ارزیابی قرار میگیرد اما از حالا که به این موضوع واقف هستیم، برنامهها با دقت و کیفیت بهتری ساخته میشوند.
مدیران به خودشان بیانید
ابوالفضل صفاری، مستندساز با اشاره به اینکه امیدوار است جشنواره جامجم باعث شود مدیران به خودشان بیایند، خاطرنشان میکند: یک زمانی تلویزیون با شبکههای داخلی خودش رقابت میکرد اما اکنون با شبکههای بینالمللی رقابت میکند.
او با بیان اینکه برگزاری جشنواره فیالنفسه خوب است، در این زمینه به ایسنا توضیح میدهد: با برگزاری جشنواره، مستندسازان در رقابت قرار میگیرند و در آن موجودی و تواناییهایشان را میسنجند اما ای کاش بتوانند مقایسهای با مستندهایی که پنج سال پیش ساخته شد، داشته باشند تا متوجه شوند که به جلو رفتهاند یا عقب.
اما حمید مجتهدی درخصوص برگزاری جشنواره جامجم و آثاری که به این جشنواره قرار است ارسال شود، میگوید: مستندی را تاکنون ندیدهام که ارزش جشنواره داشته باشد.
سازندهی مستند «ایران» در گفتوگو با ایسنا اظهار میکند: برای تلویزیون پیشنهادات زیادی دارم اما وقتی پول نیست، چه کنیم و موقعی که نمیتوانم کاری بسازم، چگونه میتوانم پیشنهاد خود را ارائه بدهم؟
*** نگاهی به 2 دوره جشنواره جامجم و برگزیدگان
به گزارش ایسنا، جا دارد اشارهای به نخستین جشنواره جامجم در صداوسیما داشته باشیم که در سال 90 با حضور سید عزت الله ضرغامی و جمعی از مدیران و معاونین سیما و همچنین همراه با حضور هنرمندان برگزار شد.
این جشنواره در اولین سال برگزاریاش تنها سه بخش فیلمهای تلوزیونی، مستند و پویانمایی را در خود جای داد اما در دومین سال برگزاریاش توانست بخشهای بیشتری را به خود اختصاص دهد.
جشنواره تلویزیونی جامجم در دومین سال برگزاریاش توانست به بخشهایی چون فیلمهای تلویزیونی، سریالهای طنز، مسابقه و سرگرمی، بخش کودک و نوجوان و برنامههای ترکیبی بپردازد. با این تفاوت که جشنواره جامجم در دومین سال اجراییاش بخش مستند و پونمایی را حذف کرد ولی در مقابل آیتمهایی دیگر مثل بخش کودک، مسابقه و سرگرمی و سریالهای طنز را وارد میدان کرد.
همچنین جشنواره تلویزیونی جامجم در سومین سال برگزاریاش شش حوزه را در خود جای داد. فیلمهای تلویزیونی، سریال، برنامههای گفتوگو محور و ترکیبی، پویانمایی، بخش بینالملل و مستند از بخشهای انتخاب شده در جشنواره امسال جامجم هستند که برگزیدگان آن انتخاب خواهند شد.
از چهرههای برگزیده در اولین سال برگزاری جشنواره جامجم می توان به حسن فتحی(بهترین کارگردانی)، حمید فرخنژاد(بهترین بازیگر مرد)، یوسف تیموری(بهترین بازیگر مکمل مرد)، فردین خلعتبری(بهترین موسیقی) و ... اشاره کرد.
بر اساس این گزارش، دومین سال برگزاری این جشنواره برگزیدگان بیشتری را به همراه داشت که از میان چهرههای برگزیده میتوان از محسن تنابنده(بهترین بازیگر مرد)، اندیشه فولاوند(بهترین بازیگر زن)، حمید نعمتالله(بهترین فیلمنامه در سریال وضعیت سفید)، افسانه بایگان(بهترین بازیگر زن در وضعیت سفید)، مرجانه گلچین(بهترین بازیگر مکمل زن در سریال شمسالعماره)، هوشنگ حریرچیان(بهترین بازیگر مکمل مرد در سریال ساختمان پزشکان)، اکبر تحویلیان(بهترین فیلم در ساعت به وقت صفر)، علیرضا خمسه، سیامک صرافت، عمو پورنگ و امیر محمد، عموهای فیتیلهای، سعید ابوطالب، مسعود روشن پژوه و ... نام برد.
انتهای پیام