مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی که به تازگی دبیری جشنوارهی تئاتر فجر را برعهده گرفته است، ترجیح داد در پاسخ به برخی سوالات حاشیهای دربارهی برکناری عالیزاد (دبیر پیشین فجر) و برخی مسائل تئاتر سکوت کند اما از عملکردش در مرکز هنرهای نمایشی دفاع کرد.
به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در آستانهی برگزاری جشنوارهی تئاتر فجر، نشست این رویداد هنری در حالی برگزار شد که بیشترین حجم پرسشها دربارهی تغییر ناگهانی دبیر این رویداد هنری بود البته در این نشست که 22 دی ماه در تئاتر شهر برگزار شد، نه جدول جشنواره اعلام شد نه داوران بخشهای مختلف معرفی شدند و نه توضیحی دربارهی بخش بزرگداشتها ارائه شد.
من نباید به این پرسش پاسخ بدهم
در بخشی از نشست که به پرسشهای خبرنگاران اختصاص داشت، قادر آشنا مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی که اخیرا پس از برکناری عالی زاد دبیر پیشن جشنواره به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر حکم گرفته است، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه از ماههای قبل پیشبینی میشد که دبیر جشنوارهی تئاتر فجر تغییر کند اما بعد از فشار رسانهای برخی از سایتها با برخی از تفکرهای خاص این اتفاق افتاد، آیا این روند ادامه پیدا خواهد کرد؟ و آیا تحت فشار سایتهای با تفکر مقابل هم قرار خواهید گرفت؟ فقط پاسخ داد: من نباید به این پرسش پاسخ بدهم چون همین اتفاق برای مدیر اداره کل هنرهای نمایشی هم افتاد و در آستانه برگزاری جشنواره مدیریت این اداره عوض شده است اما همه ما تلاش میکنیم جشنوارهی تئاتر فجر آبرومند برگزار شود و شعار ما از ابتدا این بود که حق را به گروهها بدهیم نه اینکه افراد ابزار کار خود بدانیم.
همیشه تا حد امکان از مدیرانم دفاع میکنم
او در پاسخ به این اظهارنظر که تا چندی پیش از اسماعیل عالیزاد دبیر پیشین جشنوارهی تئاتر فجر دفاع کرده است، چگونه او به یکباره برکنار شد؟! توضیح داد: همیشه تا حد امکان از مدیرانم دفاع میکنم اما اگر اشکالی باشد خودم ورود پیدا میکنم، جابه جایی من هم بسته به نظر مدیر بالادستی انجام شد و همچنان که پیش از این گفتهام هرجا بتوانم خدمت بکنم این کار را انجام میدهم چون تئاتر برایم مهم است.
در دورهی مدیریت هیچکس ممنوعالکار نشد
در این نشست قادر آشنا چندینبار تاکید کرد که در دوره مدیریتش در اداره کل هنرهای نمایشی هیچ کس از بیرون بر او فشاری را تحمیل نکرده و باعث رد شدن هیچ نمایشی نشده است.
مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی دوباره تاکید کرد: در دورهی مدیریت من هیچکس ممنوعالکار نشد، بحث شورای نظارت و ارزشیابی به شکل تکنیکی انجام شد و ما به آدمها نگاه نمیکردیم.
او خاطرنشان کرد: هیچ فشاری برای کار نکردن برخی از افراد یا تعطیلی برخی از نمایشها وجود نداشت. هیچ کارگردانی دادگاهی نشد و به لیست ممنوعالکارها هم کسی اضافه نشد، خوشحالم دستگاههای امنیتی تئاتر را پذیرفتهاند و گاهی آن را نقد میکنند.
دبیر جشنوارهی تئاتر فجر در پاسخ به این سخن که از بازبینی نمایشها فیلم تهیه میشود و در اختیار نهادهای دیگر قرار میگیرد، تصریح کرد: در دوره بنده تا امروز هیچ کس به این مبحث ورود پیدا نکرد و هرگز به فرموده هیچ نهاد و دستگاهی عمل نکردم و تنها مرجع تصمیم گیریام شورای نظارت و ارزشیابی بود که قانونی است. اما به هر حال نهادهای دیگر هم تکالیف و وظایفی دارند که باید انجام بدهند.
به گزارش ایسنا، قادر آشنا درباره تنظیم آییننامه و نظامنامهی جشنوارهی تئاتر فجر یادآور شد: پنج ماه پیش نظامنامه و چشمانداز جشنواره را به معاون هنری پیشین تحویل دادیم و آقای شاه آبادی یک هفته قبل از رفتنش نظامنامه و چشمانداز جشنواره را ابلاغ کرد که ما آن را نگه داشتیم تا دوستان جدید آن را به نتیجه برسانند.
وی درباره ورود برخی از افراد به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: روال مشخصی داشتیم، پیش از این همیشه از ظرفیتهای موجود و از همکاران زیرمجموعه به عنوان برگزار کنندگان جشنواره تئاتر فجر کمک میگرفتیم تا در بودجه صرفهجویی کنیم.
نقد کردن به معنای زمین خوردن نیست
مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به اظهارنظری که معتقد بود، جشنواره تئاتر فجر در این دوره زمین خورده است، گفت: نقد به جشنواره وارد است اما نقد کردن به معنای زمین خوردن نیست. دلیل حضور ما و برنامهریزی بخشهای مختلف نشانگر پویایی جشنواره است.
رحمانیان در دورهِ من کار کرده است
او در پاسخ به این اظهانظر که شما امروز با افتخار از محمد رحمانیان یاد میکنید آیا ممکن است در ادامهی فشار برخی از سایتها باعث حذف نامهای اینچنینی شود؟ گفت: با افتخار از همهی ایرانیها یاد میکنم، آقای رحمانیان در دورهی بنده کار کرده است،یک نفر نیست که من به او اجازهی کار نداده باشم.
قادرآشنا در پاسخ به نقطهنظر دیگری مبنی بر اینکه دبیران دو دورهی اخیر جشنوارهی تئاتر فجر پاسخگو مطبوعات نبودهاند، گفت: همیشه گفتهام دبیران ما باید پاسخگوی مطبوعات باشند. این نقد به دبیرهای دو دوره پیشین جشنواره وارد بود اما بعدا در یک نشست درباره فرایند انتخاب دبیر این دوره از جشنواره صحبت میکنم.
به گزارش ایسنا، در بخشی از نشست خبری، یک خبرنگار با ارایه متنی با این مضمون که اسماعیل عالیزاد (دبیر پیشین جشنوارهی تئاتر فجر) که بود و چه کرد؟! ادامه داد که او مردی بود با ظاهری روشنفکر که در دورههای پیشین جشنواره برای برخی از نمایشها، بولتن سازی میکرد و ایجاد مشکل میکرد اما قادر آشنا به این سخن نیز پاسخی نداد اما قول داد بعد از برگزاری جشنواره تئاتر فجر در نشستی با خبرنگاران دربارهی فرایند انتخاب دبیر صحبت کند.
به گزارش ایسنا، در این نشست خبرنگاران تئاتر درباره جدول جشنواره، داوران بخشهای مختلف و بخش بزرگداشتها سوال کردند اما مهدی شفیعی مدیر اجرایی جشنواره گفت: جدول تا امشب آماده میشود. لیست داوران نهایی شده که امروز مذاکره نهایی انجام میدهیم و اعلام میکنیم البته باید متذکر شوم دو داور خارجی داریم و چون برای ویزای داور کانادایی کمی مشکل داشتیم تاکنون نتوانستهایم قطعا اعلام بکنیم.
قادر آشنا درباره انتخاب کیش برای برگزاری مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره توضیح داد: تلاش کردیم با توجه به بضاعت اقتصادی و حضور گردشگران در مناطق آزاد، کار تئاتر را در آن مناطق جاری و ساری کنیم و امیدواریم جشنواره تئاتر فجر شروعی برای فعالیتهای تئاتری در جزیره کیش باشد.
در ادامه این نشست مهدی شفیعی مدیر اجرایی این دوره از جشنواره توضیحاتی درباره بخشهای مختلف ارائه کرد و گفت: امسال دو تالار «آو» و تماشاخانه «سه نقطه» هم با جشنواره همکاری دارند که مایه خوشحالی است.
او درباره آثار بخش بینالملل و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از این آثار که فیلمش در تیزر ابتدای نشست پخش شد، نمایشی با فضای بسیار تاریک است، توضیح داد: تاریک بودن به دلیل مسائل فرهنگی است چون آثار کشورهای مختلف متناسب با فرهنگ خودشان اجرا میشوند و برای اجرا در ایران شرایط ما در نظر گرفته میشود. اگر میخواستیم بنا به بودجه جشنواره کار خارجی انتخاب کنیم خیلی ازکارها حذف میشد اما با تاکید معاون هنری و مدیر مرکز هنرهای نمایشی اجازه ندادیم محدودیت بودجه، بخش بین الملل را تحت تاثیر قرار بدهد.
مدیر اجرایی جشنواره درباره بخش تئاتر اجتماعی که به تازگی توسط دبیر پیشین جشنواره به این دوره از جشنواره اضافه شده بود و حالا وضعیت مبهمی دارد، توضیح داد: دوستان قبلی از چند نمایش کاربردی تصویر گرفته و با برخی از صاحبنظران گفتوگو کردند، آنها قصد داشتند سمیناری برگزار کنند و سال آینده بخشی را به نام تئاتر اجتماعی وارد جشنواره کنند، این بخش در مرحله تولید فیلم بود و من هم با شما موافق هستم که نمیتوان یکباره چنین بخشی به جشنواره اضافه کرد.
وی درباره کمک هزینه بخشهای مختلف جشنواره توضیحاتی داد و تاکید کرد: تا دو سه روز آینده کمک هزینه نوبت دوم به گروهها پرداخت میشود.
به گفتهی شفیعی؛ امسال کلیه بلیتهای جشنواره توسط سایت «ققنوس» پیشفروش میشود و این پیشفروش از اواخر هفته جاری و با هدف دسترسی راحت همه مردم به بلیتهای جشنواره آغاز خواهد شد.
به گزارش ایسنا، علاوه بر خبرنگاران رسانهها، روحالله جعفری کارگردان تئاتر و خبرنگار آزاد و عباس غفاری دیگر کارگردان تئاتر که در رسانهها هم فعالیت میکنند، مطالبی را درباره مدیریت قادر آشنا مطرح کردند.
روحالله جعفری انتقاداتی را به شیوهی مدیریتی قادر آشنا وارد دانست و معتقد بود،او مدیری است که مظلومنمایی میکند، که آشنا پاسخ داد:همیشه تلاش کردهام مظلومنمایی نکنم و نمیکنم، اگر در مورد جشنواره پرسشی دارید مطرح کنید.
همچنین او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اداره کل هنرهای نمایشی طوری رفتار کرده که لازم نبوده نهادهای دیگر وارد امور نظارتی شود، سکوت کرد.
به گزارش ایسنا، در این نشست، غفاری گفت: به صرف حضور چند کار مشترک نمیتوان تیتر بینالمللی به جشنوارهی تئاتر فجر داد، در حالیکه بعضی از کارگردانهای ایرانی با چند دانشجوی خارجی کار مشترک تولید میکنند و خیلی راحت به جشنواره راه پیدا میکنند تا اینکه بخواهند برای حضور در بخش چشمانداز تلاش بکنند.
اما قادر آشنا به هیچ یک از این سخنان پاسخی نداد.
گفتنی است: در این نشست برخی مدیران تئاتری همچون اتابک نادری،محمدرضا الوند،شهرام نوشیر،ابراهیم گلهدار زاده و... حضور داشتند.
انتهای پیام