ابداع مدل بهینه یک اتوبوس شهری با کاهش مصرف سوخت در کشور

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بررسی‌های عددی و تجربی، موفق به طراحی و ابداع مدل بهینه یک اتوبوس شهری برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی شده است.

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بررسی‌های عددی و تجربی، موفق به طراحی و ابداع مدل بهینه یک اتوبوس شهری برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی شده است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، نیما نعمت‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد سیستم‌های انرژی دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با طرح اختراع خود گفت: در این اختراع به یکی از مهمترین روش‌های کاهش مصرف سوخت و به دنبال آن کاهش آلودگی ناشی از خودرو پرداخته شده است.

وی با بیان این که طراحی نوین اتوبوس شهری در جهت کاهش سوخت مصرفی دارای شاخص‌های جدید و نوآوری است که قابلیت کاربرد صنعتی شدن دارد، افزود: میزان مصرف سوخت خودروها و انتشار آلایندگی، ارتباط مستقیمی با شکل بدنه خودرو دارد و از مطالعات قبلی نیز مشخص شده است که بخش اعظم نیروی موتور برای غلبه بر اصطکاک ناشی از خاصیت آیرودینامیکی است، در نتیجه برای کاهش نیروی مقاوم هوا طراحی بهینه خودرو بسیار مهم است.

نعمت‌زاده گفت: بسیاری از تحقیقات انجام شده در مورد آیرودینامیک مربوط به خودروهای سبک است و به طور محدود، تحقیقاتی در مورد آیرودینامیک اتوبوس‌ها انجام شده، علاوه بر آن فرهنگ بهینه‌سازی سوخت در مورد خودروهای سنگین آن چنان که باید، فراگیر نشده است.

وی با اشاره به این که این عوامل باعث شده تا اتوبوس‌ها در حال حاضر هنوز مکعبی شکل ساخته شوند، ادامه داد: در این طرح با قرار دادن یک اتوبوس پایه به عنوان پلت‌فرم، اتوبوس مورد نظر اختراع شده است، در واقع استفاده از پلت فرم یک اتوبوس رایج از هزینه صنعتی شدن اختراع به شدت کاسته است؛ برای انجام تست‌های گوناگون طراحی و ماکت هر دو اتوبوس در مقیاس‌های مختلف ساخته شده که با قرار دادن هر دو اتوبوس در تونل باد مادون صوت تست‌های مختلف صورت گرفت.

نعمت‌زاده تصریح کرد: در ادامه برای اعتباربخشی و شبیه‌سازی، هندسه اتوبوس‌ها در نرم‌افزار Catia رسم شده و مدل در 3dmax,vray رندر شد، همچنین جهت مش‌بندی از نرم‌افزار Gambit استفاده شد در نهایت شبیه‌سازی با استفاده از CFD در نرم‌افزار Ansys صورت گرفت که با انجام طراحی‌های نوین در سقف، کف، محفظه‌ هواساز، آینه‌های بغل و با ساخت سیستم تهویه مطبوع چند منظوره، مصرف سوخت با توجه به سرعت‌های مختلف بین 0.55 تا 13.78 لیتر در ساعت کاهش پیدا کرده است.

نعمت‌زاده گفت: اتوبوس اختراع شده در این پروژه با بررسی‌های تجربی و عددی در تونل باد و نرم‌افزار به کاهش 47 درصد در ضریب درگ (نیروی مقاومت هوا) نایل شده است.

بر اساس این گزارش، تالیف 3 عنوان کتاب با عناوین «کتاب سیستم‌های نوین خودرو»، «کتاب تکنولوژی‌های نوین کاهش مصرف سوخت خودرو» و «کتاب پیل سوختی»، نویسنده پرفروش‌ترین کتاب پاییز 89 برای کتاب «سیستم‌های نوین کاهش مصرف سوخت و ثبت اختراع اتوبوس هیبرید (باد - خورشید)» از جمله فعالیت‌های علمی نعمت‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد سیستم‌های انرژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ دی ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92101709691
  • خبرنگار :