داور بخش مستند سومین جشنواره تلویزیونی جام جم، تلویزیون را مهمترین بستر مستندسازی دانست و گفت: اگر به شبکههای بینالمللی مستند نگاه کنید متوجه میشوید که گاهی یک ایده پیش پا افتاده تبدیل به مستندی میشود که مخاطب جهانی پیدا میکند.
به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره تلویزیونی جام جم، فرشاد فرشته حکمت ضمن برشمردن معیارهای داوری در این بخش گفت: آنچه که برای ما در داوری این آثار اهمیت دارد جنبههای زیباییشناسی تصویر و جنبههای ساختاری یک اثر است.
وی افزود: اما آنچه اهمیت بیشتری پیدا می کند این است که هم مستند ساز و هم مسئولین باید به این نکته توجه داشته باشند اثری که از تلویزیون پخش می شود باید از لحاظ بصری مخاطب را تربیت کند. یعنی اگر هر محتوایی در یک فرم مناسب قرار نگیرد و ساختار خودش را پیدا نکند از بین می رود و هیچ تاثیری بر مخاطب نخواهد گذاشت.
وی ادامه داد: برای من مهم این است که یک اثر از جنبه زیبایی شناسی تصویر چقدر موفق بوده است. هنگامی که یک اثر مستند را میبینیم مهم است که این اثر چگونه مفاهیم مورد نظر را با نگاه خلاقانه و هنرمندانه منتقل کرده است؛ البته نباید فراموش کرد که ما آثار را باید در شاخههای مختلف دستهبندی و ارزیابی کنیم.
این مستندساز و استاد دانشگاه در ادامه مهترین وظیفه داوری را کشف استعدادها و خلاقیتها دانست و گفت: این خلاقیتها در مقایسه آثار با یکدیگر و حتی کل آثار با ارزشهای زیباییشناسی هنری، بررسی و مشخص میشود.
وی در ادامه به نقش مهم تلویزیون در حوزهی مستند اشاره کرد و گفت: مهمترین بستر مستندسازی تلویزیون است و در همه جای دنیا به همین شکل است. شما اگر به شبکههای بین المللی مستند نگاه کنید متوجه میشوید که گاهی یک ایده پیش پا افتاده تبدیل به مستندی میشود که مخاطب جهانی پیدا می کند.
داور بخش مستند جشنواره جام جم اظهار کرد: دوستان مستندساز ما توجه داشته باشند که ما باید ساختار را به گونهای رقم بزنیم که علاوه بر اینکه پیام را برساند از لحاظ هنری یعنی ریتم، نورپردازی و ... هم مفهوم داشته باشد؛ ضمن اینکه داوران هم به این نکته توجه دارند که هنگام داوری سلیقه را کنار گذاشته و با متد علمی یک اثر را ارزیابی می کنند.
وی در ادامه برگزاری جشنواره جام جم را به فال نیک گرفت و گفت: مهمترین امتیازی که چنین جشنواره ای دارد این است که آثار با هم رقابت می کنند و نقاط ضعف و قوت مشخص می شود و صاحبان آثار به راحتی مشکل را در می یابند و به سمت ارتقا و پیشرفت می روند.
وی تاکید کرد: البته به نظر من نباید از اثری که به عنوان اثر برگزیده انتخاب می شود الگوبرداری کرد، این کار اشتباهی است. هر فیلمسازی باید خودش باشد. باید به توانایی خودش متکی باشد نه اینکه به تقلید از آثار دیگر برود.
فرشته حکمت ادامه داد: در داوری ها و جشنواره ها فقط می توان به یک سنجش برای آثار رسید که زمینه ساز رشد در تلویزیون می شود؛ البته این رشد هم به صورت اندک اندک خواهد بود نه بصورت یکباره.
انتهای پیام