سومین سفر تیم تهران گردی پایتخت به شهرری

عکس تک مسجدجامعی با فتحعلی شاه قاجار

رئیس شورای شهر تهران این هفته برای سومین بار مهمان شهرری بود و باز هم تراکم برنامه‌ها اجازه نداد تا بسیاری از اماکن و فضاهای تاریخی و قدیمی مورد بازدید تیم تهران‌گردی قرار گیرد اما با این وجود چند فضای اصلی نظیر چشمه علی و چند کاروانسرای تاریخی و مهم اطراف حرم عبدالعظیم حسنی که در خطر تخریب قرار دارند مورد بازدید قرار گرفت تا از وضع موجود بدتر نشود.

رئیس شورای شهر تهران این هفته برای سومین بار مهمان شهرری بود و باز هم تراکم برنامه‌ها اجازه نداد تا بسیاری از اماکن و فضاهای تاریخی و قدیمی مورد بازدید تیم تهران‌گردی قرار گیرد اما با این وجود چند فضای اصلی نظیر چشمه علی و چند کاروانسرای تاریخی و مهم اطراف حرم عبدالعظیم حسنی که در خطر تخریب قرار دارند مورد بازدید قرار گرفت تا از وضع موجود بدتر نشود.

به گزارش خبرنگار سرویس«شهری» ایسنا، رئیس شورای اسلامی شهر تهران بازدید خود را از داخل حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و رفتن بر سر قبر تعدادی از مشاهیر آغاز کرد که قبر بدیع‌الزمان فروزانفر - استاد برجستهٔ زبان و ادبیات فارسی، طیب و نصرالله فلسفی از جمله این قبور بودند. در جریان این بازدید بر حفظ این قبور در شکل و موقعیت فعلی تاکید شد.

قبر فروزانفر در داخل حرم عبدالعظیم حسنی

وی در ادامه بازدید از موزه حرم عبدالعظیم داشت که در جریان این بازدید ضمن مشاهده تعداد زیادی از نسخ ارزشمند دینی و قرآنی از اولین سند سانسور و ممیزی که به امضا و خط ناصرالدین شاه بود بازدید کرد. در ادامه این بازدید تعدادی از صحن‌های حرم و بازار شهرری، کاروانسرای دوقلو، کاروانسرای قاجار، کاروانسرای شاه عباسی نیز مورد بازدید قرار گرفتند.

بازدید رییس شورای شهر از موزه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی

بازدید رییس شورای شهر از موزه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی

کاروانسرای دوقلو که تا مدتی پیش تبدیل به انباری شده بود توسط شهرداری تهران تملک و تخلیه شده و قرار است به زودی مرمت و مورد بهره‌برداری با کاربری اصلی قرار گیرد. در این بازدید همچنین تاکید شد که تنها کاروانسرای شاه عباسی شهرری که در حال تخریب است با توجه ویژه شهرداری و سازمان میراث فرهنگی مرمت و تبدیل به یکی از فضاهای گردشی اصلی در کنار حرم عبدالعظیم قرار گیرد.

بازدید مسجدجامعی از کاروانسرا های دو قلو بازار شهر ری

مسجدجامعی در جریان بازدید و مشاهده وضعیت این کاروانسراها گفت: این بناهای ارزشمند تاریخی خارج از تهران و در محلی دور از چشم نبوده بلکه زیر گوش ما و در دل تهران به این شکل درآمده‌اند و نشان از بی توجهی به این بنا دارد.

وی که روحیه‌ای خاص در تعامل با مردم دارد د رجریان عبور از بازار شهرری در برخی از مغازه های قدیمی از جمله قدیمیترین عطاری، کبابی و خیاطی بازار قدیمی حضور یافت و با صاحب خیاطی الفت که خیاط دوران کودکی مسجدجامعی بود به گفت‌وگو نشست.

گفتگوی مسجدجامعی با اهالی بازار شهر ری

گفتگوی مسجدجامعی با اهالی بازار شهر ری

این بازدید در ادامه به مسجد فیروزآبادی در محوطه بیمارستان فیروزآبادی رسید و تیم تهران گردی بر مزار آیت‌الله العظمی فیروزآبادی، بنیانگذار مسجد و بیمارستان وقف شده فیروزآبادی، جلال آل احمد - نویسندة معاصر و استاد سید حسین میرخانی - بنیانگذار انجمن خوشنویسان ایران، حضور یافتند و فاتحه خواندند. همچنین با پیشنهاد مسجدجامعی و موافقت پسر آیت الله العظمی فیروزآبادی، مقرر شد خانه این عالم بزرگ که در محوطه بیمارستان قرار دارد ثبت میراث فرهنگی شده و به موزه مشاهیر معاصر شهرری تبدیل شود و تندیس آیت‌الله العظمی فیروزآبادی نیز در یکی از میادین شهر نصب شود.

بازدید مسجدجامعی از مسجد و بیمارستان فیروزآبادی شهرری

در جریان این بازدید همچنین قرار شد با کمک خیرین بیمارستان‌ساز، ساختمان نیمه‌تمام بیمارستان فیروزآبادی شهرری نیز به اتمام رسیده و به مرکز قلب جنوب تهران تبدیل شود.

بازدید مسجدجامعی از بیمارستان فیروز آبادی شهر ری

مسجدجامعی هم تاکید کرد که اگرچه متولی بازسازی این بیمارستان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. اما چون بنای این بیمارستان از سال 1313 با نیت خیر گذاشته شده، می‌توان به صورت مشارکتی با خیرین، این بنا را تکمیل کرد.

انجمن خوشنویسان شهرری مقصد بعدی رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود که وی در اتاق کوچک و اجاره‌ای اما صمیمی این انجمن با اعضای هیات مدیره به صحبت نشست و قرار شد نمادی از اساتید خطاطی چون عمادالکتاب، استاد حسن و استاد حسین میرخانی که در شهر ری دفن هستند در محل مزارشان نصب شود.

اما قسمت متفاوت دیگر بازدید رسیدن به چشمه علی بود که با وجود سنگ بودن نگاره تاریخی‌اش باز هم دست روزگار و دست برخی از همشهریان خود ما صورتش را خش و خط‌های عمیق انداخته است و حالا نگرانی در مورد این سنگ نگاره تاریخی بیشتر و بیشتر شده است.

بازدید مسجدجامعی رییس شورای شهر از چشمه علی شهر ری

مسجد جامعی تاکید کرد که این سنگ نوشته در محل یا زمان گمنامی نیست تا ارگان‌های مسئول نسبت به تخریب آن بی‌توجه باشند و حضور ما در کنار این اثر تلنگری دیگر برای حفظ و جلوگیری از تخریبش است و گفت: این کتیبه مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار و رو به نابودی است. باید تدابیری اندیشیده شود که این کتیبه حفظ و نگهداری شود.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه عکسی یادگاری با نگاره سنگی چشمه‌علی گرفت و گفت: این هم عکس تکی من با فتحعلی‌شاه قجار است که نداشتم.

وی در ادامه این بازدید به مهدیه‌ای در کنار چشمه‌علی و به زیارت مقابر بزرگانی چون میرزا غلامرضا اصفهانی، خوشنویس بنام معاصر و نجم الملک، نخستین کسی که نقشه تهران را ترسیم کرد و همچنین چندتن از شاعران مدفون در این محل رفت.

بازدید مسجدجامعی رییس شورای شهر از حسینیه قدیمی در نزدیکی چشمه علی شهر ری

رئیس شورای شهر تهران در ادامه این بازدید گروهی به یک کارگاه شیشه‌گری در نزدیکی کارخانه سیمان تهران رفت و از نزدیک مراحل ساخت صنایع دستی حاصل از شیشه‌گری را دید.

بازدید مسجدجامعی رییس شورای شهر از شیشه گری بختیاری شهر ری

بازدید مسجدجامعی رییس شورای شهر از شیشه گری بختیاری شهر ری

وی همچنین در منزل قاسم اکبری از مورخان معاصر شهرری؛ عبدالله زارع، مربی پیشکسوت کشتی و آیت الله اثنی عشری از روحانیون بنام شهرری حضور یافت و با آنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ دی ۱۳۹۲ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 92100703736
  • خبرنگار :