آغاز دومین تلاش برای رفع دردسر فضانوردان در کریسمس

با وجود نشت آب در لباس یکی از فضانوردان در دور نخست پیاده‌روی فضایی، دو فضانورد آمریکایی امروز (سه شنبه) دور دوم مأموریت پیاده‌روی فضایی را برای تعویض پمپ معیوب سیستم خنک کننده انجام خواهند داد.

با وجود نشت آب در لباس یکی از فضانوردان در دور نخست پیاده‌روی فضایی، دو فضانورد آمریکایی امروز (سه شنبه) دور دوم مأموریت پیاده‌روی فضایی را برای تعویض پمپ معیوب سیستم خنک کننده انجام خواهند داد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بدلیل بروز نقص فنی و خاموش شدن خودکار یکی از دو سیستم خنک‌کننده آمونیاک ایستگاه فضایی، سه مرحله پیاده‌روی فضایی طی روزهای شنبه 30 آذر، دوشنبه دوم دی و مرحله اصلی روز چهارشنبه چهارم دی همزمان با روز کریسمس برنامه‌ریزی شده بود.

دور نخست پیاده‌روی فضایی طبق برنامه و به مدت پنج ساعت و 28 دقیقه انجام شد، اما بدلیل شکایت یکی از فضانوردان از سرد بودن دمای داخلی لباس فضانوردی، مأموریت حدود یک ساعت زودتر به پایان رسید؛ این مرحله از مأموریت بدلیل ورود مقدار کمی آب بداخل سیستم خنک‌کننده لباس یکی از فضانوردان متوقف شد.

برای استفاده از یک لباس فضانوردی یدکی، دور دوم پیاده‌روی فضایی به روز سه شنبه 24 دسامبر (سوم دی) موکول شد.

«ریک ماستراچیو» و «مایکل هاپکینز» دو فضانورد آمریکایی در یک مأموریت نادر در شب کریسمس، آماده دور دوم پیاده‌روی برای تعویض پمپ آمونیاک معیوب می‌شوند.

این مرحله از پیاده‌روی فضایی ساعت 12:10 به وقت گرینویچ (15:40 به وقت تهران) آغاز می‌شود؛ در این مرحله «کوئیچی واکاتا» فضانورد ژاپنی با استفاده از بازوی رباتیک 15 متری اقدام به بالا بردن «هاپکینز» برای تعویض و نصب ماژول پمپ جدید می‌کند.

آخرین مأموریت پیاده‌روی فضانوردان در شب کریسمس به 14 سال قبل و مأموریت شاتل فضایی دیسکاوری باز می‌گردد که فضانوردان برای بروز رسانی تلسکوپ فضایی هابل اقدام به پیاده‌روی فضایی کردند.

«اولگ کوتوف» و «سرگئی ریازانسکی» دو کیهان نورد روس نیز 27 دسامبر (ششم دی) با انجام پیاده‌روی فضایی اقدام به نصب یک جفت دوربین بر روی ماژول Zvezda در بخش روسی ایستگاه فضایی خواهند کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ دی ۱۳۹۲ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92100301572
  • خبرنگار : 71452