رحیم‌پور ازغدی: برخی جوامع که قرآن ندارند، بیش از ما به آن عمل می‌کنند

یک عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه "سبک زندگی اسلامی با قرآن تکمیل می‌شود"، گفت: ‌متاسفانه امروز قرآن به لحاظ معنوی جایگاهی در بین مردم ندارد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم به سعادت برسیم باید معنویت قرآن را سرلوحه تمام کارها قرار دهیم.

یک عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه "سبک زندگی اسلامی با قرآن تکمیل می‌شود"، گفت: ‌متاسفانه امروز قرآن به لحاظ معنوی جایگاهی در بین مردم ندارد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم به سعادت برسیم باید معنویت قرآن را سرلوحه تمام کارها قرار دهیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسن رحیم‌پور‌ ازغدی ‌در همایش سی‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن کریم وزارت دفاع - منطقه خراسان‌ - با بیان اینکه "پیامبر اکرم (ص) ‌قرآن را «نور مبین، حبل متین و عروه الوثقی» می‌نامند"، افزود: نور وقتی معنا پیدا می‌کند که تاریکی وجود داشته باشد و این سخن پیامبر اکرم (ص) یعنی اینکه انسان در تاریکی زندگی می‌کند و پیام دوم این صفت نیز آن است که اگر چیزی روشن نشده، یعنی نور در خصوص آن عمل نکرده‌ و وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه "قرآن باید در زندگی ما حضور جدی داشته باشد"، اظهار کرد: قرآن تنها برای قرار گرفتن در سفره عقد نیامده‌ و اصلا فلسفه نزول قرآن نیز این نیست،‌ بلکه باید دریافت حقیقی از قرآن را دریابیم. اگر جایی روشن شد، یعنی قرآن در آن در حال اجرایی شدن است، اگر در زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما قرآن حضور داشته باشد، باید آنها را روشن کند و اگر تاریکی را در این عرصه‌ها می‌بینیم این به آن معناست که قرآن در آن عرصه حضور ندارد.

رحیم‌پور‌ازغدی با اشاره به تعبیر سومی که از نور مبین صورت می‌گیرد، تصریح کرد: این به آن معناست که قرآن مجمل سخن نگفته ‌بلکه در خصوص مسائل بشری با تاکید و دقت زیادی مسائل را روشن کرده ‌و اگر ما حس می‌کنیم که قرآن چیز جدیدی برای ما ندارد و مسائل روز را پیش‌بینی نمی‌کند یعنی از قرآن درست استفاده نکرده‌ایم و اگر مدعی هستیم که قرآن این کار را برای ما کرده ‌باید فهرستی براساس مسائلی که با تکیه بر قرآن آنها را برطرف کرده‌ایم تهیه کنیم تا نشان ‌دهیم که ‌تا چه میزان صادق هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که "اگر قرآن نبود، آیا ما باز هم همین طور زندگی می‌کردیم؟"، ادامه داد: ‌باید به این پرسش، پاسخ بدهیم و روشن کنیم که چگونه و بر اساس چه مسائلی می‌توانیم ادعا کنیم که قرآن در زندگی ما حضور دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: سبک زندگی ما با جوامعی که قرآن ندارند چه تفاوتی دارد؟ حقیقت آن است که اگر در این سوال تعمق کنیم، می‌بینیم که در برخی جاها، آن جوامع بیشتر از ما به قرآن عمل کرده‌اند.

ازغدی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) قرآن را نور شکافنده تاریکی می‌دانند، تاکید کرد:‌ پیامبر اسلام اعتقاد دارند که زندگی بدون قرآن زندگی در تاریکی است و به همین دلیل است که فرمودند اگر حس کردید زندگی بدون قرآن برای شما سخت است بدانید که قرآنی زندگی کرده‌اید.

وی با اشاره به مفهوم «حبل متین» گفت: ریسمان نجات برای بالا رفتن است و حبل متین یعنی آنچه که قابل اعتماد است و راه پیشرفت محسوب می‌شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه "ما بدون قرآن زندگی می‌کنیم، چراکه اگر قرآن در زندگی ما حضور داشت باید همه‌چیز روشن می‌بود"، تصریح کرد: ‌اکنون اینگونه نیست و اگر به صورت کلی به فضای جامعه نگاه کنیم، متوجه این مسأله می‌شویم، هرچند که شاید استثنائی هم وجود داشته باشد.

این پژوهشگر مسایل دینی خاطرنشان کرد: بازاری که در آن کلاهبرداری اتفاق می‌افتد، قرآن ندارد و استادی که بی‌مطالعه به کلاس می‌رود نیز قرآنی نیست. متاسفانه امروز شواهد غیرقرآنی در زندگی ما بسیار است و اینها نشان می‌دهد که اگرچه قرآن در بین ما حضور فیزیکی دارد اما حقیقتا از نظر معنوی در بین ما جایی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: پیامبر (ص) فرمودند قرآن زندگی کسانی را روشن می‌کند که به دنبال روشنایی باشند نه اینکه قرآن را داشته باشند یا صرفا آن را بخوانند، باید به قرآن تمسک کرد و به آن چسبید و در همین راستا پیامبر فرمودند که کسانی که به قرآن تمسک بجویند خداوند آنها را هدایت می‌کند.

رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر اینکه "هرکس به قرآن به چشم نسخه بیماری نگاه کند، نه اینکه تنها آن را بخواند، قرآن او را شفا می‌دهد"، گفت: حفظ، تجوید، قرائت و تلاوت قرآن همگی مهم هستند اما مقدمه‌ای هستند برای رسیدن به اصل قرآن که همانا محتوای قرآن است. ما نباید تنها دور این استخر راه برویم بلکه باید وارد آن بشویم و در آن غوطه‌ور بشویم و اینکه به آن ورود پیدا نکنیم خوب نیست اما در برخی موارد این امر را می‌بینیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ‌پیامبر (ص) فرمودند اگر راه‌های مختلفی را بلد باشید و از آن میان راه قرآن را آگاهانه انتخاب کنید خداوند دست شما را می‌گیرد و از سختی‌ها عبور می‌دهد اما هنگامی که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که قرآن تنها در آن حضور فیزیکی دارد و در تصمیم‌گیری‌ها به آن عمل نمی‌شود خداوند هدایتش را از آن جامعه برمی‌دارد، هرکس قرآن را در مسایل بیرونی و درونی خود پیش ببرد خداوند آن فرد و جامعه را در دنیا و آخرت سعادتمند می‌کند.

ازغدی خاطرنشان کرد: پیامبر فرمودند اگر دو کار را در خصوص قرآن انجام بدهید من وعده بهشت را به شما می‌دهم، نخست آنکه قرآن را امام و پیشوای خود بدانید و به آن اقتدا کنید و دوم اینکه ‌قرآن را آخرین و اصلی‌ترین پناهگاه خود بدانید و اگر اینگونه کنید خدا شما را به زندگی سعادتمند و بهشت آخرت رهنمون می‌کند. پیامبر (ص) معتقدند تمام این صفات قرآنی در دو کلمه آمده است که این دو کلمه عبارتند از «خدا» و «بشری للمومنین» زیرا قرآن هم راه را به ما نشان می‌دهد و هم در لحظات نگرانی به ما بشارت و چشم روشنی می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه "برخی فکر می‌کنند داستان‌های پیامبران در قرآن آمده است که به ما اطلاع تاریخی بدهد، اما اینگونه نیست"، یادآور شد: بیشترین پیامبری که در قرآن به او اشاره شده، حضرت موسی است و شاید دلیل این امر تمدن‌سازی ایشان بوده ‌و اینکه رهبر یک هجرت بزرگ دینی بوده‌اند. اما قصص قرآنی داستان نیستند و تک تک کلماتشان حق و حقیقت است و به همین جهت است که خداوند در قرآن می فرماید این داستان‌ها، داستان‌های گذشته نیست بلکه مسائل روز شما‌ست، زیرا مسأله جدیدی در زندگی بشریت وجود ندارد حتی گناه جدیدی نیز وجود ندارد و این امر که بعضی می‌گویند مدرنیته گناهان جدیدی را به وجود آورده ‌اشتباه است. مدرنیته هیچ گناه جدیدی را به وجود نیاورده، ‌همه گناهان از قدیم وجود داشته و در قرآن به آن اشاره شده است.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: این تجربه و صنعت هستند که تحول پیدا می‌کنند اما اخلاق تغییری نمی‌کند و همیشه مبانی آن ثابت است. کتاب اخلاق هزار سال پیش با امروز هیچ تفاوتی ندارد و هنوز مبانی غرب بر پایه افکار ارسطو و افلاطون از 2 هزار و چند صد سال پیش است.

رحیم‌پور‌ازغدی تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌گوید به یاد آورید روزی را که اندک بودید و طبق محاسبات مادی باید از بین می‌رفتید و در جای دیگری می‌فرماید ما برای هر امتی پیامبری فرستادیم و همه دنیا کلام الهی را شنیده‌اند و با مفهوم خدا، مفهوم نیایش و ... آشنا هستند. به همین دلیل است که مبانی اخلاقی به لحاظ فطری یکی هستند.

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: صِرف اعتقاد نظری به خدا کافی نیست بلکه اعتقاد ما به خدا باید در سبک زندگی ما نمود داشته باشد و عبادت خدا لازمه زندگی است و عبادت خدا یعنی اطاعت از خدا و حال باید این سئوال را طرح کنیم که اگر به خدا اعتقاد نداشتیم چگونه زندگی می‌کردیم. دین، معنویت و عشق و صلح نیست، هرچند که بخش اصلی آن همین‌هاست اما اجتناب از طاغوت نیز در آن هست و این یعنی مبارزه با ظلم و مبارزه با طاغوت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه "اگر کسی می‌گوید که ما با ظلم درگیر می‌شویم اما الهی نیستیم، قرآن او را قبول ندارد و اگر گفت که خدا را قبول داریم اما با ظلم درگیر نمی‌شویم، باز هم قرآن می‌گوید او را قبول ندارد"، افزود: پیامبر (ص) فرمودند خدا پیامش را به همه بشریت رسانده است اما حق قبول نکردن دعوت الهی را نیز به رسمیت شناخته است. ما نیامده‌ایم که حق را به تمام جهان بفهمانیم زیرا اگر خدا اراده می‌کرد همه مومن بودند اما مومن زوری و این مسأله بشر را رشد نمی‌دهد.

وی با اشاره به آیه «سیرو فی الارض» نیز گفت: این آیه به معنی مطالعه جهان و سرنوشت اقوام است و خداوند می‌گوید طول تاریخ و ارض جغرافیا را مطالعه کنید و ببینید عاقبت آنان که خدا را تکذیب کردند چگونه شد.

بر اساس این گزارش، در پایان این مسابقات از 60 نفر از برگزیدگان تقدیر شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۰ آذر ۱۳۹۲ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 92093020788
  • خبرنگار :