سخنگوی دولت خبر داد

اختصاص 3 هزار میلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی/منشور حقوق شهروندی اجرایی می‌شود

سخنگوی دولت، از اقدام دولت جهت اختصاص 3 هزار میلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی خبر داد.

سخنگوی دولت، از اقدام دولت جهت اختصاص 3 هزار میلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد باقر نوبخت در حاشیه‌ی جلسه‌ی امروز هیات دولت، در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، افزود: هر چند کارخانجات تولید شیر با قیمت بیشتر شیر خام را از دامداران خریداری می‌کنند، اما برای ارائه به مصرف کننده حق افزایش قیمت را ندارند، چون دولت با اختصاص 3 هزار میلیارد ریال قیمت را برای مصرف کنندگان تثبیت کرده است.

وی با اشاره به این که در جلسه امروز هیات دولت آقای صادق صالحی منش، به عنوان استاندار قم منصوب شد، تصریح کرد: رئیس جمهور با توجه به نقش تعیین کننده‌ی مردم قم در نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی و جایگاه ممتاز حوزه‌های علمیه قم،‌ روحانیت مکرم و آیات عظام تقلید در نظام جمهوری اسلامی ایران، تاکیدات خاصی برای استاندار منتخب قم داشتند.

وی با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت:در جلسه امروز هیات دولت از مقام استاد شهید آیت‌الله مفتح تجلیل به عمل آمد و با توجه به هفته‌ی پژوهش مطالبی در این خصوص ارائه شد و در جهت وحدت بیش از پیش حوزه و دانشگاه پیشنهاد تشکیل کارگروهی ویژه برای این کار نیز مطرح شد.

نوبخت، همچنین از انتصاب نیره پیروزبخت به عنوان رئیس سازمان استاندارد ملی به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نوبخت در ادامه در جواب سوالی در مورد تاثیر لایحه بودجه بر بازار سرمایه گفت: باید تلاش کنیم نقدینگی به جای رفتن به سمت بازار معطوف به کار سرمایه شود و در لایحه بودجه سال 93 کلیت رویکرد لایحه در جهت تقویت بازار سرمایه است و تاکید ما حمایت از خرده فروشی سهام به جای آن که به صورت بلوکی سهام وارد شود خواهد بود تا سهام کارخانجات را مردم در اختیار داشته باشند نه این که به سمت دستگاه‌هایی روند که شبهه دولتی بودن دارند.

وی همچنین در جواب سوالی مبنی بر این که اختصاص 3 هزار میلیارد ریال تنها مربوط به شیر است یا دیگر کالاهای لبنی را نیز در بر می‌گیرد؟ توضیح داد: این بودجه در خصوص محصولات لبنی است، البته همه‌ی محصولات لبنی قیمتشان بر اساس قیمت شیر تعیین می‌شود و مصوبه دولت معطوف به قیمت شیر خام برای مصرف کنندگان است و این که نباید افزایش داشته باشد.

وی ادامه داد: سیاست دولت این است که تولید کنندگان با توجه به افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز خود تولیداتشان را با قیمت تمام شده به کارخانجات عرضه کنند، اما برای آنکه مصرف کنندگان با افزایش قیمت مواجه نباشند، این بودجه اختصاص داده شده است و این کار تا پایان سال 93 ادامه دارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ‌دولت خواهان افزایش هیچ یک از اقلام مصرفی مردم به صورت غیر منطقی و غیر قانونی نیست و باید بگویم در سال 93 دولت بیش از 10 واحد درصد کاهش رشد نرخ تورم را هدف گیری کرده است که همه‌ی سیاست‌ها بر اساس آن تنظیم می‌شود.

نوبخت همچنین در جواب سوالی در مورد تاسیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: اگر مصوبه‌ی مجلس به تایید شورای نگهبان برسد و تبدیل به قانون شود دولت قطعا مجری قانون خواهد بود.

وی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت پرونده هسته‌یی ایران تصریح کرد: آقای دکتر ظریف در هیات وزیران گزارشی را ارائه کردند، مبنی بر این که با توجه به تاکید وزرای اروپایی خانم اشتون زودتر از زمان تعیین شده برای اجرای توافقات ژنو اقدام کند. پس این توافق با قوت پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به این که توافق‌ها بر خلاف خواست رژیم صهیونیستی در حال شکل گیری است و طبیعی است در فرآیند کار فشارهایی بر روی لابی‌های اروپایی و آمریکایی ایجاد شود، گفت: آنچه مهم است توافقات مکتوب هستند و حرف‌هایی که برای یک مصرف خاص در بیرون مطرح می‌شود تاثیری در مصوبات و توافقات ندارد.

وی با با تاکید بر این‌که مسئولین محترم نظام توافقات را پذیرفته‌اند و طرف غرب و 1+5 نیز خود را موظف می داند، خاطر نشان کرد: حرف‌ها‌ی حاشیه‌ای نباید ذهن‌ها را به خود مشغول کند، و با توجه به بی‌اعتمادی که ظرف ده‌ها سال به صورت اختلاف بین جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای غربی به وجود آمده قطعا تا رسیدن به راه نهایی برای برداشتن کامل تحریم‌های ظالمانه، به دفعات با قهر و آشتی مواجه خواهیم بود؛ چرا که نفس مذاکرات چنین ایجاب می‌کند. پس تاکید می‌کنم مصوبات مکتوب مهم است نه اقوال اشخاصی که برای مصارف تبلیغاتی از آن یاد می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین در مورد نحوه‌ی پیگیری سفرهای استانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ سفر استانی با کیفیت بهتر و با اهداف مورد نظر برای پیوند مردم با دولت و آشنایی مسئولین دولتی، با خواست‌های منطقه‌ای انجام خواهد شد و سفرها در حال حاضر نیز انجام می‌شود به طور مثال رئیس جمهور اخیرا به بوشهر سفر و از فعالیت‌های پارس جنوبی بازدید کردند.

وی اضافه کرد:همچنین بنده دیروز به همدان و کرمانشاه سفر کردم و اغلب وزرا، در هفته به استان‌های مختلف سفر می‌کنند، اما اگر تلقی این باشد که شخص رئیس جمهور یا کل کابینه به استان‌ها بروند این کار باید با مطالعه ی بیشتر انجام شود.

وی با اشاره به این که بیش از 2 هزار و 906 طرح ناتمام روی دست مسئولین اجرایی مجلس مانده است، گفت: درست است که با هر کلنگ زنی بارقه‌ی امید در دل مردم ایجاد می‌شود، اما این کافی نیست و باید طرح ها به پایان رسد تا مردم از منافع آن استفاده کنند. پس تسریع در بهره‌برداری از طرح‌ها مهم‌تر از اضافه کردن طرح‌ها خواهد بود و ما پیگیر هستیم تا سفرهای استانی رئیس جمهور به نحو شایسته انجام شود.

نوبخت در رابطه با لایحه هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 گفت: به محض این که لایحه تکمیل شود و به مجلس تقدیم کنیم، از اطلاع رسانی در مورد آن استقبال خواهیم کرد و قطعا در این رابطه وجوه قانونی را رعایت می‌کنیم.

نوبخت، در مورد چگونگی اجرایی شده توافقات ژنو نیز یادآورشد: در چارچوب موافقت نامه کارهایی که باید جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، انجام خواهد شد و تفصیل آن را سخنگوی وزارت خارجه به اطلاع اصحاب رسانه می‌رساند.

وی در جواب سوالی در مورد قیمت سوخت در بودجه‌ی 93 و مکانیزم حذف دهک اول در طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: تا ارائه لایحه چگونگی ادامه‌ی اجرای قانون هدفمندی به صورت فعلی استمرار می‌یابد.

وی همچنین در جواب سوالی در مورد ساز و کار بازگشت افرادی که به خاطر حواشی سال 88 از کشور خارج شده‌اند با مزاح اظهارداشت: جور وزیر اطلاعات را کشیدن طاقت بسیاری را می‌خواهد که بنده ندارم، اما به طور کل رویکرد دولت برای ایجاد فضای مناسب برای حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور و رفت و آمد آنها منطقی و تثبیت شده است و آنچه در چارچوب قانون، قابل انجام باشد، پیگیری می‌کنیم و اگر نیاز به اصلاح قانون باشد که با مصالح ما در تضاد نباشد، این کار انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت، در جواب این سوال که تا چه اندازه در بودجه 93 به بهبود معیشت مردم توجه شده است گفت: در خصوص پاسخگویی لایحه‌ی بودجه به مطالبات مردم در سال 93 به دنبال تقویت قدرت خرید مردم و بهبود معیشت آنها خواهیم بود و مناسبت‌ترین کارها را در جهت تلاش برای کاهش نرخ تورم انجام خواهیم داد و حداقل 10 واحد درصد تورم در سال 93 کمتر از سال جاری خواهد بود و به این میزان می‌توان در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم،‌ و تقویت قدرت خرید خانوارها اقدام و همزمان برای گسترش دامنه اشتغال تلاش کنیم به ویژه داشتن رشد اقتصادی مثبت 3 درصد ر این ارتباط می‌تواند پیام خوبی در اقتصاد ایران باشد.

نوبخت ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی دولت نیز با این هدف کار می‌کند که اگر در کشور اتفاقی رخ داد از قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده باشند تا در صورت رخ‌دادهای گوناگون تازه به دنبال فکر کردن برای این که چه باید بکنیم ، نباشیم.

وی تاکید کرد:از جمله اقداماتی که در بودجه سال 93 مد نظر قرار گرفته است، این است که مقدمات برنامه‌ی ششم در جهت تعادل بخشی استان‌ها را آغاز کنیم و معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور نیز در همین راستا از روز شروع کار با برنامه‌ی منسجم و از پیش تعیین شده کار خود را دنبال می‌کند.

نوبخت در جواب سوال خبرنگاری در مورد رفع ممنوع‌الخروجی برخی چهره‌های اصلاح طلب و این که آیا آقای خاتمی به خاطر ممنوع‌الخروج بودن نتوانسته است در مراسم ماندلا شرکت کند، گفت: این موضوع در حوزه‌ی کار رسمی قوه مجریه تعریف نمی‌شد و پاسخ را باید از مسیر دیگر جویا شوید.

نوبخت همچنین در رابطه به روند اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی تصریح کرد: آن منشور اجرایی خواهد شد و از معاونت محترم حقوقی درخواست می‌کنم و در جلسه آینده در حضور شما خبرنگاران اطلاعات لازم را به شما بدهد.

وی همچنین در رابطه با برنامه‌های دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و اتصال لوله‌ی گاز ایران و پاکستان،افزود: در مورد لوله‌ی گاز ایران و پاکستان توضیحات لازم را از وزیر نفت جویا خواهم شد و به اطلاع شما می‌رسانم، اما در مورد افزایش سرمایه‌گذاری خارجی باید بگویم که این کار از مسیر بهبود فضای کسب و کار و آسان سازی سرمایه‌گذاری به طور جدی در حال انجام است و 35 مصوبه در 17 شهریور در این رابطه داشته‌ایم.

نوبخت با بیان این که از منابع تسلیحات خارجی باید استفاده کنیم، گفت: در لایحه بودجه 93 بیش از 35 میلیارد دلار اجازه‌ی استفاده از منابع خارجی را خواهیم داشت و در حال حاضر بیش از 15 میلیارد دلار طرح مصوب، مهیاست که سریعتر اجرایی می‌شود. پس سرمایه‌ی خارجی از منابعی است که به ما کمک می‌کند رکود را پشت سر بگذاریم و این موضوع ربطی به قرار داد ژنو ندارد و فی نفسه این پتانسیل برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

سخنگوی دولت در رابطه با سفر رئیس جمهور به ترکیه که قرار بود 26 آذر انجام شود،تصریح کرد: اجازه بدهید به محض قطعی شدن این سفر اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

وی همچنین در مورد برنامه های دولت برای میراث فرهنگی و گردشگری گفت: صحبت‌های شما انگیزه‌ای شد که از آقای نجفی بخواهم تا در جلسه آینده به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.

سخنگوی دولت در مورد تشکیل سازمان مدیریت برنامه ریزی و این که چرا دولت برای تشکیل آن لایحه نداده است توضیح داد: قبل از این که دولت تدبیر و امید، فعالیت خود را شروع کند، مجلس طرحی با فوریت را مطرح کرد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی احیا شود، اما دولت با توجه به اختیارات مصرح در قانون اساسی به ویژه اصل 126 این اختیار را برای رئیس جمهور تعریف کرده است که بتواند سازمان مدیریت را احیا کند پس علت این که لایحه‌ای اده نشد این است که نیاز به اجازه‌ی قانونی نیست و این اجازه در قانون وجود دارد.

نوبخت همچنین در مورد قرارداد نفتی کرسنت،یادآور شد: یک گروه برای مطالعه کافی در این رابطه تعیین شده است که به استیفای حقوق جمهوری اسلامی ایران بپرازد و ان شاء الله ماموریت خود را به خوبی به انجام خواهد رساند.

سخنگوی دولت، در مورد زمان اعلام تحقیق بودجه نیز گفت: این کار به عهده‌ی دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی است.

نوبخت در مورد زمان تک نرخی شدن قیمت ارز نیز گفت: ما تلاش داریم به سمت یکسان سازی قیمت ارز حرکت کنیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۷ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 92092719167
  • خبرنگار : 71381