عبور وسائل نقلیه مزاحم حضور گردشگران در بازار تاریخی یزد

یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی خواهان توجه بیشتر متولیان حوزه‌ی میراث فرهنگی به بازار تاریخی «چهارسوق‌» و بازار «شاهی» در یزد شد.

یک فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی خواهان توجه بیشتر متولیان حوزه‌ی میراث فرهنگی به بازار تاریخی «چهارسوق‌» و بازار «شاهی» در یزد شد.

امیر ترقی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که این بازارهای تاریخی نیازمند توجه بیشترند، اظهار کرد: این منطقه‌ی تاریخی متعلق به قرن هشتم هجری قمری،‌ با مشکلاتی مانند عبور و مرور وسایل نقلیه، بخصوص موتورسیکلت مواجه است، چون حرکت دائم این وسایل از محدوده‌ی این دو بازار تاریخی برای گردشگران مزاحمت ایجاد می‌کند.

او حضور نیروهای یگان حفاظت در این منطقه‌ی تاریخی را ضروری دانست و گفت: به‌جز بحث مزاحمت وسایل نقلیه برای گردشگران، عبور و مرور ماشین‌ها بر اندام بافت تاریخی یزد لرزه می‌اندازد.

این دوستدار میراث فرهنگی ادامه داد: برخی از بازارهای تاریخی در شهر یزد مانند بازار میدان «خان» نیز با همین مشکل مواجه‌اند. شرایط این بازارها به‌گونه‌ای است که باعث دلخوری گردشگران داخلی و خارجی شده است.

او بازار تاریخی «چهارسوق» و بازار «شاهی» را از جمله معماری‌های زیبا به سبک چهارسوق‌ در کشور دانست و افزود: سقف‌ چهارسوی بازار با کاربندی‌ نفیس‌ آجری‌ در سه‌ مرحله‌ روی‌ هم‌ اجرا شده‌ است‌. بازار چهارسوق‌ از نظر مهندسی‌ ساخت‌، یکی‌ از کم‌نظیرترین‌ سازه‌های‌ معماری‌ سنتی‌ یزد است‌.

به گزارش ایسنا،‌ این بازار یکی از تاریخی‌ترین بازارهای جهان به‌شمار می‌رود که 27 دی‌ماه 1377 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. دوره‌ی تاریخی «آل مظفر» است.

انتهای پیام

عکس از محمدرضا احسانی زاده

  • شنبه/ ۲۳ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92092315656
  • خبرنگار : 71191