دبیر علمی نشست تخصصی برند ملی اظهار کرد: پرداختن به موضوع برند ملی، امیدواری و آیندهاندیشی در جامعه ایجاد میکند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رها خرازیآذر در سیمنار تخصصی «برند ملی، هویت یک ملت» که در سالن آفتاب مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، با بیان اینکه "در تعین برند ملی موضوعات بالقوه موجود در جامعه مطرح شده است"، گفت: بالفعل کرن شاخصهای موجود در جامعه برای تعیین آنها به عنوان برند ملی اهمیت دارد.
وی با تاکید بر اینکه "برند ملی هر کشور بر مبنای ارزشها، آرمانها و اندیشههای پویای یک کشور شکل میگیرد"، افزود: برند هر کشوری بازتاب ارزشها، اصول و اندیشههای پویای یک کشور است.
دبیر علمی نشست تخصصی برند ملی خاطرنشان کرد: از جمله نهادهایی که در تعیین برند کشوری مؤثر است، نهادهای حاکمیتی هستند. بر خلاف آنچه که به نظر میرسد، نهادهای اقتصادی در این زمینه تاثیرگذار هستند.
خرازیآذر با اشاره به اینکه برخی کشورهای گفتمان خاصی از خود ارائه میدهند و برای نمونه، سوئیس تصویر بیطرفی از خود نشان میدهد و ایران علاقهمند است قدرت منطقهای را در دنیا به تصویر بکشد"، گفت: این تصویرها نوعی ایدهآلیسم است که باید به واقعیت تبدیل شود و اگر این ایدهها جنبه اجرایی پیدا نکند برند ملی محقق نمیشود.
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست تخصصی، حسین خطیبی از اساتید دانشگاه نیز گفت: برند ملی در تعریف نمایانگر مفهمومی است که در بردارنده طیف وسیعی از فعالیتهای یک ملت شامل شش جهت اصلی صادرات، دولت، سرمایهگذاری و مهاجرت، توریسم، مردم، میراث و فرهنگ است.
وی افزود: برند ملی مفهومی فراگیر و گسترده است که میتواند چتری برای همه برندها باشد و کلیه برندهای کشور را تحت پوشش خود قرار دهد. در واقع برند ملی نشاندهنده هویت یک ملت از ابعاد گوناگون است.
این استاد دانشگاه که در این نشست با عنوان طراح نماد کلید و شعار اعتدال حسن روحانی معرفی شد، در ادامه گفت: برند ملی نمونه عینی و مدرن قدرت نرم است و تلاش برای ساخت برند ملی به سه منظور ایجاد جایگاه ذهنی مناسب از یک ملت نزد سایر ملت جهان، تقویت صادرات، تشویق سرمایهگذاری خارجی و جذب گردشگر انجام میشود.
خطیبی همچنین، جذب استعداد به نیروی ماهر، ثبات ارز، تجدید اعتبار بینالمللی، ایجاد محیط امن برای سرمایهگذاری خارجی، ارتقای جایگاه بینالمللی، افزایش نفوذ سیاسی، تشویق مشارکت بینالمللی قویتر و تقویت نماد ملی را از دیگر اهداف مورد توجه قراردادن برند ملی در کشور عنوان کرد.
انتهای پیام