رییس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت در گفت‌و‌گویی تفصیلی:

اولویت‌ها و گرایش‌های پژوهشگاه نفت برای جذب دانشجویان دکتری پژوهش‌محور

رییس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت در گفت‌و‌گویی تفصیلی با اشاره به برگزاری دومین سال متوالی دوره دکترای پژوهشی در این پژوهشگاه، به تشریح اولویت‌ها و گرایش‌های این پژوهشگاه‌ در جذب دانشجویان دکتری پرداخت.

رییس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت در گفت‌و‌گویی تفصیلی با اشاره به برگزاری دومین سال متوالی دوره دکترای پژوهشی در این پژوهشگاه، به تشریح اولویت‌ها و گرایش‌های این پژوهشگاه‌ در جذب دانشجویان دکتری پرداخت.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر جعفری نصر درباره اهداف و ضرورت‏های برگزاری این دوره در پژوهشگاه نفت همچنین اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این دوره، تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای آینده پژوهشگاه است. امکانات بسیار زیادی در طول این پنجاه و اندی سال عمر پژوهشگاه از جمله نیروی انسانی، سخت‏‌افزاری و نرم‏‌افزاری فراهم شده‏ است؛ لذا پژوهشگاه همانند یک دانشگاه معتبر و استاندارد همه پتانسیل‏‌های لازم و زیرساخت‏‌های تربیت نیروی انسانی خبره را در خود جمع کرده و زمان آن رسیده بود که از این انبوه تجربه برای تربیت نیروی انسانی برای آینده کشور و ارتقای اعضای هیات علمی خود استفاده کرده و برای آن برنامه‏‌ریزی کند. هم‏چنین در فرآیندها، ساختارها و مقررات موجود در پژوهشگاه تولید یک ایده تا مرحله تجاری‏‌سازی و تولید محصول دیده شده و در مجموع فضایی مناسب برای تحقیقات علمی در این سازمان فراهم شده است.

وی با تاکید بر این‌که هم‏‌اکنون در کشور به بحث فناوری در سطح کلان توجه می‏‌شود، تصریح کرد: در این راستا باید دانش فنی فرآیندها و سنتز و تولید انبوه مواد شیمیایی لازم، حداقل در سطح صنعت نفت تامین شود؛ لذا طبیعی بود که در این راه گام بگذاریم و چه بسا باید بسیار زودتر از این هم اقدام می‌کردیم.

جعفری نصر در ادامه خاطرنشان کرد: اگر چه مباحث دانشجو‌یان دکترا و تولید دانش فنی در نگاه اول چندان مرتبط به هم نشان نمی‌‏دهند، ولی به هر حال توسعه مرزهای دانش و به دست آوردن فرمولاسیون‏‌های جدید، پتنت‏ها و نوآوری‌ها از همین عناصر و بنیان‏‌های علمی آغاز می‏‌شود، بنابراین تربیت دانشجو در این حوزه برای پژوهشگاه بسیار مهم است.

رئیس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت با اشاره به مساله ارتقای هیات علمی پژوهشگاه گفت: در این سازمان بالغ بر دویست عضو هیات علمی در سطوح مختلف، از مربی، استادیار و دانشیار مشغول به کار هستند، حتی برخی از این اعضا آماده گرفتن درجه استادی تمام هستند که یکی از راه‏‌های تسریع ارتقای درجه علمی اعضای هیات علمی پژوهشگاه، داشتن دانشجو و ثبت اختراعات و چاپ مقالات و کتب بیش‏تر است. بنابراین هم ارتقای کیفی و هم به‌‏روز شدن دانش استادان برای ما بسیار مهم است. زمانی که دانشجویی در کنار یک استاد و یا چند استاد کار می‌کند، خود استاد هم ملزم خواهد بود علاوه بر کسب تجارب عملی، دانش و مبانی علمی خود را نیز به‌ روز کند، چون هر روز با پرسش مواجه می‏‌شود. به طور خلاصه، اهداف برگزاری دوره دکتری در پژوهشگاه را می‌توان تامین نیروی انسانی ماهر برای کادرسازی آینده پژوهشگاه، گسترش مرزهای دانش برای شروع زنجیره فناوری و ارتقای سطح کیفی و به‏روز شدن اعضای هیات علمی و تسریع در ارتقای آنها دانست.

جعفری نصر با اشاره به رویکرد پژوهشگاه برای در نظر گرفتن اولویتهایی در جذب دوره دکترا برای کارکنان پژوهشگاه تصریح کرد: در ابتدا تصمیم بر آن بود که کارکنان پژوهشگاه که دارای مدرک فوق‌لیسانس، مقالات و احتمالا تالیفات و ترجمه‏‌های متعدد هستند و در آزمون متمرکز سازمان سنجش به عنوان دانشجوی دکترا پذیرفته شده و در نهایت در مصاحبه علمی نیز قبول می‏‌شوند، به این دوره وارد شوند و با کسب مدرک دکترا از نظر علمی و درجه ارتقا یابند. تلاش بر این بود که از سرمایه‌های داخلی پژوهشگاه هم که سال‏‌ها برایشان زحمت کشیده و سرمایه‏‌گذاری شده است، استفاده شود. ولی در این راه با دست‏‌اندازها و موانع‏ قانونی و مشکلات حقوقی روبه‌رو شدیم و این امر محقق نشد. به هر حال یکی از اهداف اصلی شروع دوره دکترا استفاده از کارکنان پژوهشگاه بود که متاسفانه تاکنون میسر نشده است، ولی امیدوار هستیم که با درایت رئیس پژوهشگاه و دیگر دلسوزان این سازمان که خودشان هم عضو هیات علمی هستند، هماهنگی‏‌های لازم برای حل این مشکل در دوره‏‌های بعدی انجام شوند.

وی در ادامه با بیان این که برگزاری اولین دوره دکترا در پژوهشگاه به سال 1391 برمی‌‏گردد و تاکنون دو دوره دانشجو گرفته‌‏ایم، اظهار کرد: در دوره اول پانزده نفر جذب شدند و 9 نفر نیز ورودی‏‌های جدید مربوط به مهرماه امسال هستند. از میان پانزده نفر سال گذشته، با تصمیم کمیته راهبردی که کار سنجش و ارزیابی کیفیت پیشرفت دانشجویان را دنبال می‏‌کند، سه نفر از تداوم دوره در سال جاری محروم شدند و در مجموع در حال حاضر با دوازده نفر از سال گذشته و 9 نفر ورودی امسال کار را ادامه می‌دهیم.

جعفری نصر یادآور شد: گرایش‏های ارائه شده در پژوهشگاه در سال 1391 شامل مهندسی نفت (سه نفر)، مهندسی شیمی (هفت نفر) و مهندسی خوردگی (یک نفر) بودند که در واقع از هر سه پردیس پژوهشگاه دانشجو داشتیم. ورودی‏‌های امسال در گرایش‏های جذب شده نیز شامل مهندسی شیمی (دو نفر)، مهندسی مواد و متالورژی (یک نفر) و تخصص‏های پردیس بالادستی شامل گرایش‏های مهندسی مخزن، مهندسی اکتشاف نفت و مهندسی زمین‏‌شناسی نفت از هر کدام دو نفر(در مجموع شش نفر) است. توزیع این دانشجویان بر اساس نیازهای اعلام‏‌شده هر پردیس بوده است.

وی در مورد آزمون زبان دانشجویان در دوره دکتری پژوهشگاه گفت: مطابق شیوه‌‏نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشتن مدرک زبان یکی از الزامات برای دانشجویان دکتراست. افرادی که به‏ تازگی مدارکی همانند IELS، TOEFL، TOLIMOو MCHE گرفته‏‌اند، دیگر به گذراندن آزمون نیاز ندارند، اما برای بقیه دانشجویان زمانی را تعیین کرده‌ایم تا این مدارک را با شرکت در آزمون مربوطه بگیرند.

وی با اشاره به اعتبار مدرک فارغ‏‌التحصیلان این دوره و مرجع تاییدکننده آن‌ها تصریح کرد: با توجه به این که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابلاغی‌ه‏ای رسمی، پژوهشگاه را یک مرکز آموزشی و پژوهشی دانسته است، هم در وزارت علوم و هم در دفترچه‏‌های آزمون دوره دکترای سازمان سنجش و آموزش کشور نام پژوهشگاه برای انتخاب همه افراد از سراسر ایران درج شده است، بنابراین به لحاظ اعتباری همه موضوعات هماهنگ شده‏‌اند و مدارک دانشجویان پژوهشگاه که به صورت دکترای پژوهشی هستند، اعتبار همان مدرک دکترای آموزشی دیگر موسسات آموزشی وزارت علوم را دارند و این موضوع در رسانه‏‌ها و جراید نیز اعلام شده است.

جعفری نصر با اشاره به این که دوره دکترا در پژوهشگاه با رای وزارت علوم به عنوان یک مرجع ذی‏صلاح برگزار می‏‌شود، تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شیوه‏‌نامه‏‌ای را تنظیم و آن را برای ما نیز ارسال کرده است و ما آن را مدون کرده‏‌ایم و با شرایط پژوهشگاه وفق داده‏‌ایم، زیرا شیوه‏‌نامه با ساختار دانشگاهی و دانشکده‏‌ای تنظیم شده، ولی ساختار ما پردیسی و پژوهشکده‏‌ای است. این شیوه‏‌نامه تقریبا هشت بار ویرایش شده است و تمام نقطه‏‌نظرات کارشناسانه اعضای هیات رئیسه و کمیته راهبری با تمام جزئیات مانند موضوع رساله، ظرفیت دانشجو، محتوای دوره، نحوه ارزیابی پایان‏‌نامه دانشجو و محرومیت از تحصیل و ... در آن منظور شده‏‌اند و اکنون در دسترس تمام دانشجویان است.

رییس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت با اشاره به تفاوت دوره دکترای پژوهشی در این پژوهشگاه با دوره‏‌های دکترای آموزشی مرسوم، تصریح کرد: دوره دکترای پژوهشی، همان طور که از نامش پیداست، اساسا پژوهش‏‌محور است؛ یعنی از آغاز بر اساس پروژه‏‌ای تعریف شده که مسؤول طرح یا مسؤول پروژه آن را از یک کارفرمای مشخص از صنعت اخذ می‏‌کند و به پژوهشگاه می‏‌دهد. این پروژه ابلاغیه، کارفرما و قرارداد مشخص دارد. مسؤول طرح آن را به پروژه‏‌های مختلف تقسیم می‏‌کند و از درونش آن چه را به حوزه مرزهای دانش مرتبط است و در سطح یک پروژه دکترا قابل‏ تعریف اولیه است، پیشنهاد می‏‌دهد. بعد از آن پردیس مربوطه پروژه را به کمیته راهبردی منعکس می‏‌کند. بنابراین می‏‌توان گفت که پروژه‏‌ها از اساس پژوهش‏‌محور هستند و بر اساس تعداد آنها تعداد دانشجویان هر سال، مشخص و به سازمان سنجش و وزارت علوم اعلام می‏‌شود.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه نفت وی ادامه داد: اما در دانشگاه‏‌ها رویه کار به شکلی دیگر است و بر اساس ظرفیت خالی استادان و امکانات تعداد دانشجو مشخص می‏‌شود و هزینه هر دانشجو را وزارت علوم به دانشگاه مربوطه می‌پردازد، در صورتی که در مورد دوره دکترای پژوهشگاه این وزارت‏خانه بابت دانشجویان هزینه‌ای به پژوهشگاه پرداخت نمی‏‌کند و این موضوع کمکی بزرگ به وزارت علوم ‏نیز محسوب می‏‌شود. در واقع پژوهشگاه از پروژه‏ یا طرحی که از کارفرما گرفته، هزینه‏‌های انجام یک یا چند پروژه دکترا را در می‏‌آورد.

جعفری نصر خاطرنشان کرد: از سویی در دانشگاه‌ها که به صورت آموزشی عمل می‏‌کنند، هر دانشجوی دکترا تقریبا 22 واحد درس می‏‌گذراند و بعد از امتحان جامع به سراغ پروژه می‏‌رود؛ ولی در پژوهشگاه چون دوره پژوهش‏‌محور است، دانشجو بین 8 تا 9 واحد درسی را در طول یک ترم می‌گذراند. به عبارتی و در واقع با گذراندن سه درس بر اساس نیازمندی‌های پروژه‏‌ای دانشجویان و با کمک و برنامه‏‌ریزی واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی ترم اول به پایان می‌رسد. به طور مختصر و طبق برنامه‏‌ای که بر اساس شیوه‏‌نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده، دانشجو یک ترم درس می‌خواند و بدون نیاز به امتحان جامع مستقیما و به طور متمرکز و فشرده 36 ماه در زمینه پروژه پژوهشی خود کار می‌کند.

وی تصریح کرد: اصولا پژوهشگاه صنعت نفت جزء انتخاب‏های بهترین دانشجوهاست که از نظر رتبه و تراز سطحی بالا دارند، زیرا دانشجو به‏ خوبی تشخیص می‏‌دهد که وقتی وارد پژوهشگاه می‏‌شود، در آینده شانسی بیش‏تر برای جذب در محیط کار دارد. با این اوصاف دانشجویان هم می‌توانند آینده شغلی داشته باشند و هم دوره تحصیلی خود را با موفقیت سپری کنند.

جعفری نصر با اشاره به میزان تاثیر دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد برای پذیرش دوره دکتری در پژوهشگاه گفت: اصولا مصاحبه تخصصی که کمیته راهبری برگزار می‏‌کند یک امتیاز و نمره کسب‏ شده در آزمون سازمان سنجش هم امتیاز خاص خود را دارد. نمره نهایی دانشجو حاصل معدل و وزن‏‌دهی به این دو نمره است که خود سازمان سنجش آن را محاسبه و در نهایت اعلام می‌کند. در دوره دکترای پژوهشگاه، دانشجویانی داشته‌ایم که از دانشگاه‏‌هایی چندان بنام نیامده بودند، ولی به قدری سوابق کاری، علمی و تحصیلی درخشانی داشتند و در طول مصاحبه نیز آن قدر قوی ظاهر شدند که امتیازی خوب از مصاحبه گرفتند. به طور کلی کیفیت مصاحبه و سوابق کار پژوهشی داوطلبان این دوره برای ما بسیار مهم است.

وی در ادامه یادآور شد: دانشجویی که به عنوان دکترای پژوهشی در پژوهشگاه کار خود را شروع می‌کند، چند مزیت عمده دارد که در دانشگاه‏‌ها و دوره‏‌های دکترای آموزشی وجود ندارند. اول، دسترسی آسان به استادان راهنما و مشاور است که هر روز با یک‏دیگر در تماس هستند؛ استاد راهنما در پژوهشگاه مستقر است و چندان مشغله تدریس ندارد. دسترسی به تجهیزات و مواد شیمیایی جزء مزیت‏‌های ویژه دیگر پژوهشگاه صنعت نفت در برابر دانشگاه‏‌هاست، بویژه در دوره‏‌ای که دانشگاه‏‌ها در تامین قطعات و تجهیزات و مواد شیمیایی تحریم و در مضیقه‏‌اند که کار را برای دانشجویان مشکل می‏‌کند. این موضوع به قدری در سال‏‌های اخیر حاد شده است که برخی از دانشگاه‏‌های معتبر ظرفیت‏های پذیرش دانشجوی دکترای خود را به دلیل تحریم‏‌ها کاهش داده‏‌اند. محیط‌های پژوهشی همانند پژوهشگاه با قدمت پنجاه و چند سال و امکانات فراوان‏شان کار را برای دانشجویان آسان‏تر می‏‌کنند. مزیت دیگر، دسترسی به بانک‏های اطلاعاتی فراوانی است که هم در واحد اطلاعات علمی و هم در پردیس‏‌های مربوطه وجود دارند و این امتیازی بسیار بالا برای دانشجو محسوب می‌شود. ممکن است دانشجویان دیگر دانشگاه‏‌ها برای دسترسی به مدل‏‌های تئوریک اولیه و یا حتی ایده‏‌های اولیه با مشکلاتی بسیار روبه‏‌رو شوند، در صورتی که در پژوهشگاه این گونه نیست و امکانات فراوانی در دسترس‏ دانشجویان قرار دارد.

وی در مورد چگونگی انجام گردش کار، مراحل اجرایی و فرآیند مربوط به دوره دکترا در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: اولین کاری که ما انجام می‌دهیم، مشخص کردن ظرفیت هرساله پذیرش دانشجوی دکتری، با استعلام از هر سه پردیس پژوهشگاه و سپس بررسی و اعلام آن به سازمان سنجش است. بعد از برگزاری آزمون کتبی، سازمان سنجش دانشجویانی را که انتخاب آنها پژوهشگاه است، به ما معرفی و سپس کمیته راهبری مصاحبه علمی این افراد را زیر نظر واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی برگزار و سازمان سنجش نیز با میانگینی که از مجموع مصاحبه علمی و آزمون کتبی به دست آورده، افراد برگزیده را در نهایت معرفی می‏‌کند. ثبت‏ نام دانشجویان پذیرفته‏‌شده در واحد آموزش انجام می‏‌شود و کلاس‌‏های درس در ترم اول برگزار می‏‌شوند. هر دانشجو موظف است در انتهای ترم پیشنهاد پروژه خود را تهیه و از آن دفاع کند. دانشجویان موفق از ترم دوم به بعد کار پژوهشی خود را مستقیما زیر نظر استاد راهنما و در آزمایشگاه‏‌های مربوطه آغاز می‏‌کنند و البته هر ترم با ارائه گزارش پیشرفت در کمیته راهبری و با حضور هیات داوران (استادان ممتحن داخلی و خارجی) می‏‌توانند در ترم بعد ثبت‏ نام کنند.

جعفری نصر با تاکید بر نقش واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه و کمیته راهبری در این فرآیند خاطرنشان کرد: واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی در واقع همه کارهای اداری و آموزشی مربوط به این دانشجویان را به شکلی رسمی در داخل سازمان و هم‏چنین در ارتباط با سازمان‏‌های دیگر مانند سازمان سنجش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال می‏‌کند. ثبت‏ نام دانشجویان، امور دانشجویی، دادن سرویس‏‌های جانبی به دانشجویان همانند بیمه، برگزاری کلاس، بررسی مشکلات دانشجویان، تهیه و ارسال گزارش‏‌های لازم به کمیته و وزارت علوم، هماهنگی برای برگزاری جلسات مصاحبه‏ و پیشرفت پروژه‏‌ها و ... در واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه انجام می‏‌شوند که باید در این جا اذعان کنم کار سنگینی است که به امور قبلی این واحد اضافه شده است و جا دارد بویژه از رئیس آن واحد و کارشناسان مربوطه‏‌اش سپاسگزاری کنم.

رئیس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت تصریح کرد: کمیته راهبری بازوی علمی این واحد است و از ابتدای فرآیند جذب دانشجو تا دادن گواهی فارغ‏‌التحصیلی به دانشجویان دکترا نقش ایفا می‏‌کند. عمده وظایف کمیته راهبری شامل استعلام ظرفیت پذیرش دانشجو از پردیس‏‌ها و ارزیابی آن، انجام مصاحبه علمی برای گزینش دانشجویان، برنامه‏‌ریزی دروس، انتخاب مدرسان دوره، بررسی و ارزیابی پیشنهادهای پروژه‏‌ها، نظارت علمی مستمر بر پیشرفت کار دانشجویان و استادان راهنما، انتخاب ممتحن و ناظران از داخل و خارج از پژوهشگاه، نظارت بر جلسات امتحان و دفاع از پروژه‏‌ها و برگزاری جلسات دوره‏‌ای با اعضای کمیته در طول ترم است.

وی افزود: هر دو مجموعه کمیته راهبری و واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی، زیر نظر معاونت پشتیبانی پژوهشگاه در حال فعالیت‏ هستند و خوش‏بختانه با درایت و هدایت خوب مهندس وهابی مشکلات به‏ آسانی حل شده و تاکنون همه فرآیندها با موفقیت جلو رفته‏‌اند.

جعفری نصر با اشاره به اعضای کمیته راهبری پژوهشگاه گفت: در این کمیته نمایندگانی از سه پردیس (دو نفر از پردیس بالادستی، دو نفر از پردیس پایین‏ دستی و یک نفر هم از پردیس انرژی و محیط زیست)، با معرفی رؤسای پردیس‏‌ها و طبق حکم رئیس پژوهشگاه حضور دارند. این افراد مدیران اجرایی گروه‏‌ها هستند. دکتر شهرآبادی و دکتر معلمی، نمایندگان پردیس بالادستی و دکتر خوش‏نیت و دکتر میران‏بیگی نمایندگان پردیس پایین‏ دستی هستند، همچنین دکتر نشاطی نماینده پردیس انرژی و محیط زیست است. البته باید یادآور شد که در سال گذشته دکتر مهدیارفر تمام کارهای پردیس پایین‏ دستی را انجام می‏‌دادند و به ما بسیار کمک ‏کردند، ولی متاسفانه به علت مشغله کاری دیگر نتوانستند همکاریشان را ادامه دهند. علاوه بر این افراد، رئیس واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی و کارشناسان این واحد، استاد ارجمند، دکتر سیف‏کردی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاهی و مشاور رئیس پژوهشگاه و در نهایت من، به عنوان رئیس کمیته راهبری، اعضای این کمیته هستیم.

وی در ادامه در مورد محدودیت‏ها و نیازهای فعلی برای اجرای موفق این دوره گفت: با گذشت یک‏ سال و اندی از آغاز تجربه برگزاری اولین دوره دکتری، متوجه مشکلات و محدودیت‏هایی شده‏‌ایم که امیدواریم به‏ تدریج این نواقص برطرف شوند. چون پژوهشگاه دارای ساختار پژوهشی است و نه دانشگاهی، می‏‌توان گفت وارد حوزه‏‌ای جدید در قالب دکترای پژوهش شده است و طبیعی است که مشکلاتی هم وجود داشته باشند. برخی از زیرساخت‏ها پیش‏‌بینی نشده بودند؛ برای مثال، داشتن مهمان‏سرا و خوابگاه یک ضرورت اساسی برای دانشجویان است. خوش‏بختانه در پژوهشگاه هم فضای مناسب وجود دارد و با نظر مثبت معاونت پشتیبانی چه بسا اختصاص و احداث فضایی برای دانشجویان ممکن شود. هم‌اکنون موقتا برخی از دانشجو‌یان را در پژوهشگاه اسکان داده‏‌ایم؛ در حالی که، چه از قبل و چه در روز مصاحبه و چه در دفترچه سازمان سنجش، اعلام کرده بودیم که هیچ‌ گونه تعهدی در قبال اسکان نداریم. برای کمک به دانشجویان، با دانشکده نفت شعبه تهران، مستقر در خیابان ستارخان نیز مذاکره کرده‏‌ایم تا از خوابگاه آنها هم استفاده شود و قراردادی هم با آنها بسته‏‌ایم، ولی چون خود این دانشکده امسال با ظرفیتی بیش‏تر دانشجو گرفته و محدودیت اتاق و خوابگاه دارد، با محدودیت‏هایی مواجه شده‌‏ایم.

وی افزود: مساله دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد، کمک‏ هزینه این دانشجویان است. با این که پژوهشگاه در این زمینه نیز هیچ تعهدی نداشته است، با درک شرایط دانشجویان و با درایت و کمک معاونت پشتیبانی تاکنون ماهیانه مبلغی را به این افراد پرداخت کرده‌ایم که مقدار آن بیش از کمک‏ هزینه یا پژوهانه دیگر دانشگاه‌هاست.

جعفری نصر یادآور شد: از دیگر کارهایی که می‌توان در پژوهشگاه انجام داد و بسیار راه‌گشاست، عقد قرارداد به عنوان همکار یا همیار پژوهشی با این دانشجویان است که البته محدویت‌های خاص خود را دارد. به نظر ما استفاده از دانشجویان دکترا در این زمینه بهترین انتخاب است. در این بخش هم با برخی مشکلات و موانع قانونی مواجه هستیم. شاید گفتن این مطلب هم خالی از لطف نباشد که استادان پژوهشگاه طبق بخش‏نامه معاونت منابع انسانی وزارت نفت از برگزاری هر گونه دوره آموزشی در داخل سازمان و در ساعت کاری منع شده‏‌اند و این برای ما که می‌خواهیم دوره‌های دکترا را برگزار کنیم، بسیار مشکل‏‌آفرین شده و کلاس‌های درسی ترم اول را به اجبار بعد از ساعت شانزده برگزار کردیم که به نظر من مناسب نیست و شاید منظور و مقصود اصلی بخش‏نامه هم این نبوده است.

رئیس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت در ادامه با بیان این که از تجربیات برگزاری دوره دکترا در سال گذشته برای برگزاری این دوره در سال 92 نیز بهره‌مند شده‌ایم، افزود: مهم‏ترین نکته‌ای که به آن برخوردیم در طول مصاحبه بوده است. گاهی افرادی در مصاحبه حاضر شده‌اند که از دانشگاه‌هایی مشهور و بنام نبوده‏‌اند، ولی از نظر سطح معلومات بسیار عالی ظاهر شدند و این قضیه برای ما روشن شد که وجود روحیه اجتماعی در فردی که می‏‌خواهد به عنوان یک دانشجوی دکترا در داخل پژوهشگاه کار تیمی انجام دهد، بسیار مهم است و در مصاحبه ورودی‏‌های دوره دوم به این امر بسیار توجه کردیم و توجه‌مان تنها به قوت علمی نبود.

جعفری نصر افزود: یکی از تجارب خوب و ماندگارمان این است که بسیاری از فرمت‌ها برای ما نانوشته و مبهم بودند و با پیشرفت مرحله‏ به‏ مرحله توانستیم همه فرآیندها را روشن و مدون و مکتوب کنیم به طوری که اکنون، با درایت و هماهنگی قابل‏ تحسین واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی، همه فعالیت‌های دانشجویان طبق تقویمی منظم پایش می‌شوند.

وی با اشاره به اشتغال دانشجویان گفت: هر ‌قدر دانشجوی ما آزادتر باشد و احساس کنیم کاملا در خدمت مجموعه پژوهشگاه است، برای ما بسیار بهتر خواهد بود، چرا که با راندمان بالاتری کار می‏‌کند. لذا امیدواریم که بتوانیم وقت خالی این دانشجویان را در پژوهشگاه پر کنیم و نیازی نباشد دانشجو برای تامین زندگی به بیرون پژوهشگاه برود.

جعفری نصر در پایان یادآور شد: برگزاری دوره دکترا در پژوهشگاه به پیشنهاد و با پیگیری‏‌های اولیه خود پژوهشگاه بوده است که خوش‏بختانه، با اقدامات سنجیده و به‏ موقع و مساعدت برخی از اعضای هیات علمی و دیگر همکاران و در نهایت حمایت بی‏ دریغ معاونت پشتیبانی توانستیم این مجوز را از وزارت علوم بگیریم و به‏ حق هم می‌توان گفت در مجموع پژوهشگاه با توجه به پتانسیل بالای اعضای هیات علمی خود و امکانات فراوان آزمایشگاه‌‏هایش شرایط برگزاری این دوره را داشت.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 92091913246
  • خبرنگار : 90077