انتقاد معاون میراث فرهنگی:

چرا فعالیت خانه هنرمندان باید بیشتر از کاخ سعدآباد باشد؟

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: خانه‌ای به کوچکی خانه‌ی هنرمندان در وسط شهر تهران با کمترین فضا، روزانه برنامه‌های فرهنگی زیادی را اجرا می‌کند در حالی که مجموعه‌ی تاریخی - فرهنگی سعدآباد با 110 هکتار وسعت در بهترین نقطه‌ی تهران، نیمی از برنامه‌های خانه‌ی هنرمندان را هم ندارد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: خانه‌ای به کوچکی خانه‌ی هنرمندان در وسط شهر تهران با کمترین فضا، روزانه برنامه‌های فرهنگی زیادی را اجرا می‌کند در حالی که مجموعه‌ی تاریخی - فرهنگی سعدآباد با 110 هکتار وسعت در بهترین نقطه‌ی تهران، نیمی از برنامه‌های خانه‌ی هنرمندان را هم ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی حجت ادامه داد: ساختمانی به نام خانه‌ی هنرمندان در یک پارک کوچک، با فضایی مانند لانه‌ی زنبور، هر روز کارهای فرهنگی متفاوتی انجام می‌دهد؛ اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با داشتن کاخ - موزه‌های متعدد مانند سعدآباد که 110 هکتار وسعت دارد چه میزان از این فعالیت‌های را انجام می‌دهد؟! این‌که بخواهیم استخر این فضاها را اجاره دهیم درست نیست، مگر این‌که چنین فضاهایی جزو نفایس نباشند. باید انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مقیاس عالی در این کاخ‌ها دنبال شوند همان‌طور که یک خانه‌ی کوچک به نام خانه‌ی هنرمندان چنین اقداماتی را در سطحی وسیع انجام می‌دهد.

او که صبح امروز (دوشنبه، 18 آذرماه) در نخستین نشست خبری خود با هدف اعلام برنامه‌های 100 روزه‌ی معاونت میراث فرهنگی سخن می‌گفت، درباره‌ی وضعیت کاخ - موزه‌های نیاوران و سعدآباد که دادگاه به سپردن مدیریت‌ آن‌ها به بنیاد مستضعفان رأی داده است اظهار کرد: مطلب ساده است و حتی به درج آن در رسانه‌ها نیاز نیست؛ حضرت امام خمینی (ره) در زمان حیات‌شان به شورای انقلاب کشور اختیار دادند تا درباره‌ی مجموعه‌ی اموال فرهنگی تصمیم‌گیری کند. این شورا نیز تصمیم گرفت تا کاخ - موزه‌ها را به وزارت فرهنگ و ارشاد وقت بسپارد. همچنین در آن زمان اعلام شد که کاربری این کاخ‌ها باید موزه باشد و سرنوشت خاندان پهلوی در آن نشان داده شود. مخالفت با این موضوع، مخالفت با فرمان امام (ره) است. شورای انقلاب نیز دستور داد که از این کاخ‌ها به‌عنوان مکان موزه‌ای استفاده شود.

او گفت: وقتی سازمان میراث فرهنگی را ایجاد کردم، کاخ گلستان در اختیار بیوتات سلطنتی بود. مجلس شورای اسلامی می‌گفت این کاخ نیز مانند سعدآباد و نیاوران باید به بنیاد مستضعفان سپرده شود. حال چرا کسی سوال نمی‌کند که این کاخ چرا در اختیار بنیاد مستضعفان نیست و مالکیتش در دست سازمان میراث فرهنگی است. ما براساس قوانین عمل می‌کنیم و این قضیه موضوع نگران‌کننده‌ای نیست.

حجت با بیان این‌که کاخ - موزه‌ها مکان جذب فعالیت‌های غیرفرهنگی نیستند افزود: براساس صراحت قانون، امکان واگذاری بخش‌های مختلف کاخ - موزه‌ها به بخش خصوصی وجود ندارد. در طول سال‌های گذشته نیز این یک اقدام غیرقانونی بود که در کاخ - موزه‌ها کافه یا رستوران برپا شده بود؛ مکان‌هایی که مطلقا در شأن فعالیت‌های یک کاخ - موزه نیستند.

با ستاد فرمان امام (ره) و اداره اوقاف به نتایج خوبی رسیدیم

حجت در ادامه درباره‌ی وضعیت بناهای تاریخی که از چند سال پیش با حکم دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج شده‌اند گفت: براساس جلساتی که در طول 100 روز گذشته با مسوولان دیوان عدالت اداری داشتیم آن‌ها اعلام کردند سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری در دوره‌ی گذشته هرگز نتوانسته است از پرونده‌های خود دفاع و از خارج شدن آن‌ها از فهرست آثار ملی جلوگیری کند. به همین دلیل، رأی به خارج شدن‌شان داده می‌شد، اما اکنون رییس دیوان عدالت اداری از ما خواسته تا کارشناسان زبده‌ای را برای هر کدام از دادگاه‌هایی که در این زمینه برگزار می‌شود معرفی کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی حضور داشتن یک نماینده‌ی ویژه از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دادگاه، مانند دادگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: حضور 10 کارشناس زبده درجه‌ی یک در دادگاه‌های دیوان عدالت اداری، نخستین قدم برای این اقدام است. این اتفاق تا کنون رخ نداده است چون سازمان میراث فرهنگی هیچ کارشناسی را برای چنین اقدامی مأمور نکرده بود.

او با اشاره به تشکیل کمیته‌ای مشترک میان معاونت میراث فرهنگی و ستاد فرمان امام (ره) با هدف بررسی وضعیت آثار تاریخی در اختیار این ستاد، بیان کرد: این کمیته تا کنون جلساتی را برگزار کرده که نتایج خوبی داشته است. درباره‌ی وضعیت این بناها نیز بررسی‌های لازم در دست انجام است تا هیچ‌کدام از آثار با مشکلی مواجه نشوند.

حجت همچنین با اشاره به ملاقاتی که با رییس سازمان اوقاف و امور خیریه داشت گفت: در آن جلسه قرار شد شورای مشترکی از سوی دو سازمان برای بررسی همه‌ی موارد اوقافی ایجاد شود که در دست اقدام است. این موارد مشترک درباره‌ی آثار و بناهای تاریخی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: متأسفانه در گذشته، درباره‌ی دو نهاد ستاد فرمان امام (ره) و سازمان اوقاف به‌دلیل وجود برخی سهل‌انگاری‌ها، اتفاقات خوبی رخ نداده است،‌ اما امیدواریم از این به بعد شاهد وقایع خوبی باشیم چون قوانین کشور می‌گوید باید به مواریث فرهنگی توجه و از آن‌ها حفاظت کرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92091812711
  • خبرنگار : 71191