وزیر آموزش و پرورش از تهیه دستورالعمل نحوه بکارگیری مربیان پیشدبستانی خبرداد و گفت: مجلس شورای اسلامی تا مهر 93 به آموزش و پرورش مهلت تعیین تکلیف این نیروها را داده است و در حال حاضر تیم کارشناسی در حال بررسی دستورالعمل بکارگیری این نیروهاست و تا قبل از مهر 93 این نیروها تعیین تکلیف میشوند، لذا هر زمان دستورالعمل آماده شود، اطلاعرسانی میکنیم.
علی اصغر فانی ضمن بازدید از ایسنا، در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» درباره اینکه در سالهای اخیر شاهد تغییرات و تحولات متفاوتی در نظام آموزشی کشور بودیم، آیا آموزش و پرورش برنامهای برای دستیابی به یک ساختار ثابت آموزشی در پیش رو دارد؟ اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید شاهد آرامشی در مجموعه جامعه هستیم و بر اساس اطلاعاتی که در مورد آموزش و پرورش داریم، این آرامش وجود دارد.
وی افزود: امروز یک میلیون و 30 هزار نفر از کارکنان پرتلاش و زحمتکش و صادق آموزش و پرورش با انگیزه بیشتری مشغول به کار هستند و از زمانی که افتخار حضور مجدد در آموزش و پرورش را پیدا کردم تلاش بر این بوده تا خانوادهها، معلمان، مدیران، مدارس و مدیران آموزش و پرورش با آرامش و با حاکمیت عقلانیت و تدبیر در برنامههای آموزش و پرورش بتوانند در تمامی زمینهها رشد را احساس کنند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به جرات میگویم سند تحول بنیادین که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و به عنوان سند بالادستی مطرح است، جزو برنامههای جدی و جزو برنامههای اجرایی آموزش و پرورش است.
وی گفت: اتفاقی که در دو سال اخیر افتاده و تحت عنوان 3-3-6 در ذهنها شکل گرفته تنها بخش مختصری از سند تحول است، چرا که در سند یک ساختار برای نظام آموزشی مشخص شده که ابتدایی شش ساله میشود و دبیرستان نیز به دو دوره اول و دوم تقسیم میشود، لذا 3-3-6 ظرف نظام آموزش است اما نظام آموزش فراتر از ساختار و این ظرف است.
فانی، محتوا، روشهای آموزشی، روشهای تربیتی، نیروی انسانی، مقررات آموزشی و فضای کالبدی مدارس و ... را مجموعهای از عناصر مختلف نظام آموزشی برشمرد که این عناصر در کنار یکدیگر با ترکیب بجا با هم میتواند نظام آموزشی کشور را متحول کنند.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از اقدامات عجولانه شکل گرفته در اجرای بخشی از سند تحول، گفت: کاری که در دو سال اخیر بدون مطالعات و کار کارشناسی و با عجله انجام گرفته، مشکلاتی را برای نظام آموزشی و خانوادهها ایجاد کرد.
ساختار نظام آموزشی پس از این تغییر نخواهد کرد
وی با تاکید بر اینکه ساختار نظام آموزشی پس از این تغییر نخواهد کرد، افزود: ساختاری که آغاز شده با رفع ایرادها و اشکالات ادامه پیدا خواهد کرد و امیدواریم در بین جامعه فرهنگی و خانوادهها شاهد آرامش و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش باشیم.
از کمبود 24 هزار معلم در دوره ابتدایی تا 58 هزار معلم مازاد در مقاطع بالاتر
وی درباره آخرین وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش و خبرهایی که از گوشه و کنار در خصوص کمبود نیروی انسانی میرسد، اظهار کرد: دو سال پیش بدون تمهید مقدمات یک پایه به دوره ابتدایی اضافه شده و این مقطع که پنج ساله بوده، یک باره به شش سال تغییر یافت، لذا این تغییر ناگهانی آموزش و پرورش را با کمبود فضای آموزشی یعنی (اتاق کلاس)، کمبود معلم، کمبود مقررات آموزشی از جمله توصیفی یا نمره محور بودن و ... مواجه کرد.
فانی ادامه داد: این اقدام صورت گرفت. 27 مرداد ماه که با حکم سرپرستی وارد وزارتخانه شدم. تلاش کردیم تا بازگشایی مناسبی برای مهرماه داشته باشیم، اما در همان ابتدا با کمبود 24 هزار معلم در دوره ابتدایی مواجه شدیم، این در حالی بود که در دورههای بالاتر بیش از 58 هزار معلم مازاد داشتیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر در آن زمان تمهیدات لازم اتخاذ میشد، با این مشکلات با این شدت مواجه نمیشدیم، لذا از یکسو با کمبود شدید نیروی انسانی در ابتدایی مواجه بودیم و از سوی دیگر سیاستها این نبود که نیروی انسانی جدیدی وارد آموزش و پرورش شود، چرا که نیروها باید دورههای تخصصی لازم را بگذرانند، بنابراین حتی یک معلم جدید هم برای مهر 93-92 وارد آموزش و پرورش نکردیم.
وی با بیان اینکه برای جبران این کمبودها از معلمان بازنشسته دعوت به کار کردیم، گفت: بخشی از کمبود را نیز از طریق معلمان موجود با پرداخت اضافه کار جبران کردیم و در حال حاضر نه اینکه وضع نیروی انسانی آموزش و پرورش ایدهآل باشد، اما مشکل جدی نداریم.
به گفته وی، دورههای آموزشی نیز برای معلمان پایه جدید هفتم پیشبینی شده که از شهریور ماه این آموزشها آغاز شده و در طول سال تحصیلی نیز ادامه دارد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امسال مشکلی از لحاظ نیروی انسانی وجود ندارد، اظهار کرد: همچنان مشکل کمبود و مازاد معلم به قوت خود باقی است و علیرغم کمبود 50 هزار معلم با 58 هزار معلم مازاد نیز مواجهیم، بر همین اساس برنامه جدی آموزش و پرورش برای مهر 93 ساماندهی نیروی انسانی است.
آمادهسازی طرح ساماندهی نیروی انسانی تا اسفند 92
وی گفت: جلسه مشترکی را با رییس دانشگاه فرهنگیان و رییس مرکز آموزش نیروی انسانی برگزار کردیم که مقرر شده این جلسه پنجشنبهها ادامه داشته باشد و تا آخر اسفند ماه ساماندهی نیروی انسانی حداقل بروی کاغذ انجام خواهد شد تا برای سال 93 بخشی از مشکلات فعلی را حل کرده باشیم.
فانی در پاسخ به این سئوال که خانوادهها از بکارگیری نیرو از کادر اداری به عنوان معلم در مدارس نگران هستند آیا این موضوع را تایید میکنید؟ اظهار کرد: وجود این نیروها را رد نمیکنم، اما فراوانی آنها زیاد و عدد قابل توجهی نیست. متاسفانه به دلیل عدم تمهید مقدمات این اقدام صورت گرفته، البته در حال اتخاذ تدابیری هستیم که ضرر آنها به دانشآموزان و کیفیت آموزشی وارد نشود.
نحوه استخدام و زمان برگزاری آزمون مربیان پیشدبستانی
دانشگاه فرهنگیان تنها راه ورود به آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش درباره تکلیف قانونی، تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و همچنین نحوه بکارگیری نیروها در آموزش و پرورش، گفت: سیاست ما تامین نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان است، چرا که معلمی کاری نیست که به هر کسی بتوان سپرد و باید دورههای خاصی از جمله روانشناسی رشد، روانشناسی کودک و نوجوان، روش تدریس و ... را بگذرانند.
فانی با تاکید براینکه تلاش ما بر این است که استخدام آزاد به آن معنا نداشته باشیم و تنها راه جذب نیرو و معلم برای آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است، در عین حال ابراز امیدواری کرد: بخشی از مشکلات نیروی انسانی که علت آن توزیع نامناسب است با یک برنامه جدید و توزیع مجدد حل میشود.
تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی تا مهر 93
تهیه دستورالعمل نحوه بکارگیری مربیان پیشدبستانی
وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین برنامه وزارتخانه برای تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی گفت: مجلس شورای اسلامی تا مهر 93 به آموزش و پرورش مهلت تعیین تکلیف این نیروها را داده است و در حال حاضر تیم کارشناسی در حال بررسی دستورالعمل بکارگیری این نیروهاست و تا قبل از مهر 93 این نیروها تعیین تکلیف میشوند و هر زمان دستورالعمل آماده شود، اطلاعرسانی میکنیم.
فانی در خصوص حدود 750 چالش احصاء شده در آموزش و پرورش طی سه ماه گذشته نیز به ایسنا گفت: سالها پیش در مقطع کارشناسی درسی با عنوان مسایل آموزش و پرورش ایران را تدریس میکردم و در آن زمان با کمک دانشجویان بیش از 1000 مساله را استخراج کردیم. لذا با مسایل آموزش و پرورش آشنا هستم و در دوره جدید نیز همزمان با سایر اقدامات از جمله برنامهریزی برای بازگشایی مدارس، مسایل آموزش و پرورش را از نگاه مدیران فعلی جمعآوری و شناسایی کردیم که به حدود 750 چالش در آموزش و پرورش رسیدیم.
وی آموزش و پرورش را به اقیانوسی تشبیه کرد که هر وزیری توری در آن انداخته و بخشی از مشکلات را شکار کرده و به آن مسایل پرداخته که همه این مسایل نیز درست است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به محدودیت زمانی که تا پایان دولت یازدهم داریم، مقرر شده از این مسایل دانه درشتها را در اولویت قرار دهیم که به همین منظور اولویتگذاری صورت گرفته است. رسیدگی به مباحث نیروی انسانی، توسعه مشارکت، عملیاتی کردن بودجه و مدیریت آموزشگاهی از اولویتهای جدی آموزش و پرورش است.
انتهای پیام