وزیر آموزش و پرورش با انتقاد شدید از شتابی که در اجرای ساختار 3-3-6 صورت گرفته، گفت: نه تنها کتابها با عجله تدوین شده، بلکه بدون توجه به زیرساختهای تجهیزاتی، فضای آموزشی و نیروی انسانی، یک باره ششم ابتدایی را وارد نظام آموزشی کردهاند.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیاصغر فانی شب گذشته در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه 2 حاضر شد و ضمن تشریح گزارش 100 روزه وزارتخانه متبوعش، گفت: ساماندهی نیروی انسانی اولویت اول وزارت آموزش و پرورش است و امیدواریم بهسازی نیروها تا پایان اسفند ماه به اتمام رسیده و عملیاتی شود.
وی افزود: توسعه مشارکتهای مردمی، برنامه دوم آموزش و پرورش است چرا که معتقدیم معلمان، اولیای دانشآموزان و خود دانشآموزان باید در اداره مدرسه مشارکت داشته باشند. ضمن آنکه توسعه مشارکت مردم در آموزش و پرورش در قالب دیگری همچون خیرین مدرسهساز و مدارس غیردولتی متجلی است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه توسعه مشارکتهای مردمی یکی از بحثهای جدی آموزش و پرورش است، گفت: مدیریت در منابع آموزش و پرورش نیز از بحثهای جدی دیگری است، چرا که با همین بودجهای که سالانه دولت در اختیار آموزش و پرورش قرار میدهد، میتوان با بهرهوری بهتر، بیشترین استفاده را برد که در این راستا سرانهای کردن مدارس را طراحی کردهایم که از سال 93 این طرح در تعدادی از مدارس کشور اجرا خواهد شد.
فانی گفت: در ابتدای آغاز دولت، با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس قرار داشتیم، تلاش کردیم مدارس با کیفیت بهتری بازگشایی شود و شواهد نیز نشان میدهد که امسال بازگشایی نسبت به سنوات گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار بود.
وی ادامه داد: همه قبول دارند که گام اول در حل مسئله، شناخت مسئله است و برای این منظور تاکنون حدود 750 مسئله در آموزش و پرورش شناسایی و طبقهبندی شدهاند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سئوال که شما به عنوان وزیر برای حفظ منزلت معلمان، چه برنامهای را در دستور کار دارید؟ پاسخ داد: آموزش و پرورش در تمام دنیا دارای شش رکن مدیریت، معلم، برنامهریزی، مقررات آموزشی، فضای فیزیکی، تجهیزات و بودجه است؛ اما از نظر من نقش اصلی و مهم را معلم بر عهده دارد، چرا که با رفتار خود میتواند به عنوان الگو دانشآموزان را تحت تاثیر قرار دهد.
فانی با تاکید بر اینکه باید فضای حاکم بر آموزش و پرورش، امنیت فرهنگی باشد، گفت: معلم باید جرات انتقاد، نظر دادن و پیشنهاد داشته باشد و به عنوان وزیر آموزش و پرورش آماده شنیدن نظرات همه معلمان هستم، چرا که معتقدم معلم باید همواره احساس کند که در برنامهریزی و امور آموزش و پرورش حق اظهار نظر دارد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره ارزیابی خود از نظام آموزش فعلی، گفت: نظام آموزشی جدید که به 3-3-6 معروف است، جزئی از برنامه سند تحول است و این سند، یک سند جامع است و یک فرصت برای کشور محسوب میشود.
وی با بیان اینکه سال گذشته پایه ششم وارد نظام تعلیم و تربیت شد، گفت: این کار مشکلاتی را ایجاد کرده است چرا که بدون تمهید مقدمات و داشتن نقشه راه، وارد نظام آموزشی شد.
فانی ادامه داد: رهبری در سال گذشته نیز تاکید داشتند که یک نقشه راه باید برای سند تدوین شود که متاسفانه بدون تدوین این نقشه راه، یک باره کلاس پنجمیها را به ششم ابتدایی فرستادند و در آغاز سال تحصیلی با انبوهی از مشکلات از جمله فضا و نیروی انسانی مواجه شدیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از سوی دیگر کتابها با عجله طراحی شد، به طوری که در سال جاری مجبور به اصلاح برخی از این کتابها شدند و همان زمان انتقاداتی به این نوع تدوین کتب داشتم، اما پاسخی نداشتند.
برای جبران کمبود نیروی انسانی مجبور شدیم از بازنشستهها استفاده کنیم
وی با بیان اینکه به علت عدم تمهیدات لازم و ورود یک باره و با شتاب ششم به نظام تعلیم و تربیت، امسال با کمبود 24 هزار معلم در دوره ابتدایی مواجه شدیم که مجبور شدیم برای تامین آن، از معلمان بازنشسته و یا معلمانی که در شیفت دیگری تدریس میکنند، استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از سند تنها 3-3-6 در حال اجراست، اما در نقشه راه به دنبال تدوین راهکارهایی برای محتوا، روشها، تامین نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و فضای مناسب هستیم که در گام بعدی اجرایی خواهد شد.
قول دادهام سند تحول را به طور کامل اجرا کنم
فانی اظهار کرد: اجرای کامل سند تحول جزو تکالیف من در مجلس شورای اسلامی است و به مجلس قول دادهام که آن را اجرا کنم، بنابراین در حال حاضر مشغول تدوین نقشه راه برای اجرایی کردن سند هستیم تا زیر نظامهای برنامهریزی، نیروی انسانی، تجهیزات و مقررات آموزشی را تدوین کنیم که تدوین این زیر نظامها بیش از یک سال طول خواهد کشید و پس از اتمام آن، اجرای کامل سند را آغاز میکنیم.
به گفته وی، در دو سال آخر وزارت، اجرا و عملیاتی کردن سند مبتنی بر تحقیق، روشهای علمی اجرا خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلی پنجشنبهها نیز گفت: تعطیلی روز پنجشنبهها با هدف تقویت فوق برنامهها و ایجاد نشاط، امید و شادی در مدارس برنامهریزی میشود و در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونت پرورشی مشغول طرح برنامهای برای تعطیلی پنجشنبهها و تعریف برنامه شاد برای یک روز "بدون کیف" در مدرسه هستند که در آن دانشآموزان میتوانند به مطالعه، کارهای هنری و سایر علاقهمندیهای خود بپردازند.
فانی ادامه داد: سالها پیش در کشور ژاپن شش روز تحصیلی در هفته را کاهش دادهاند، اما این کاهش تعداد روز با کاهش حجم محتوا همراه بود، در حالی که در چند سال اخیر آموزش و پرورش با تعطیلی پنجشنبهها نسبت به کاهش محتوا اقدام نکرده و این امر فشاری را برای دانشآموزان و معلمان به وجود آورده است؛ به طوری که در حال حاضر در برخی از دبیرستانها دانشآموزان به جای شش ساعت، هشت ساعت آموزش دارند، البته برای حل این مشکل، به دنبال اصلاح کتابها هستیم.
ایجاد بانک مدیران در آموزش و پرورش
وی از ایجاد بانک مدیران در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: با ایجاد این بانک، در صدد هستیم از کسانی که آمادگی دارند در آموزش و پرورش فعالیت کنند، استفاده کنیم.
فانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه انتقاداتی به شما به لحاظ بکارگیری افراد باتجربه و استفاده نکردن از نیروهای جوان گرفته شده، گفت: در پایان چهار سال نیروهای جوانی را تقدیم نظام آموزشی و مدیریت کشور خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به تلفیقی از جریان نیروهای جوان و باتجربه معتقد هستیم و تلاش میکنیم در آینده این نوع مدیریت و استفاده از نیروی انسانی در آموزش و پرورش در دستور کار قرار گیرد.
وی با انتقاد از اینکه در هشت سال گذشته برخی از نیروها را قبل از رسیدن به 30 سال سابقه کار بازنشسته کردهاند و یا خود آنها تقاضای بازنشستگی کردهاند، گفت: این امر مشکلاتی را در آموزش و پرورش امروز به وجود آورده است.
فانی از تشکیل اتاق فکر به صورت سازمان غیررسمی در وزارتخانه خبر داد و گفت: این سازمان غیررسمی تجربه و تخصص افراد جوان و با تجربه را به کار خواهد گرفت و بازخورد این اتاق فکر در سازمان رسمی، عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
مدارسی که "توقف" میگیرند
وزیر آموزش و پرورش درباره شهریه مدارس غیردولتی که به صورت غیرمتعارف در برخی جاها دریافت میشود از جمله در ابتدایی که یک میلیون و 700 هزار تومان مصوب شده اما بیش از چهار میلیون دریافت میشود و یا در پیش دانشگاهی که هشت میلیون مصوب شده، اما بیش از 11 میلیون دریافت میشود، گفت: تعدادی از مدارس هزینههایشان بیش از درآمدشان است و هر ساله "توقف" میگیرند به این معنا که میخواهند مدرسه آنها غیرفعال شود.
وی در توضیح بیشتر گفت: برخی از مدارس اقدام به برگزاری کلاسهای فوق برنامه و یا برنامههای دیگر دارند که باید این شهریهها با تایید انجمن اولیا و مربیان باشد و اگر تخلفی صورت بگیرد، معاونت توسعه مشارکتهای مردمی آن را پیگیری میکند.
بازنگری مقررات آموزشی در شورای عالی آموزش و پرورش
فانی همچنین از بازنگری مقررات آموزشی در شورایعالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: هماکنون این قانون در دست بررسی شورای عالی آموزش و پرورش است.
انتهای پیام