برخورد بقایای موشک حامل ماهنورد چین با منازل روستایی

مسوولان سازمان فضایی چین در پی برخورد برخی از قطعات موشک لانگ مارچ حامل نخستین ماهنورد این کشور با منازل روستایی در استان هونان مجبور به پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان شدند.

مسوولان سازمان فضایی چین در پی برخورد برخی از قطعات موشک لانگ مارچ حامل نخستین ماهنورد این کشور با منازل روستایی در استان هونان مجبور به پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان شدند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موشک لانگ مارچ-3B حامل ماهنورد Jadde Rabbit روز یکشنبه اول نوامبر (10 آذر) از مرکز پرتاب موشکی شیچانگ در استان سیچوان چین به فضا پرتاب شد.

بیش از 180 هزار نفر از ساکنان استان‌های سیچوان و هونان پیش از پرتاب نخستین ماهنورد چین به مناطق دیگر منتقل شده بودند.

برخی از قطعات موشک لانگ مارچ-3B پس از پرتاب با خانه‌های روستایی در نزدیکی استان هونان برخورد کرد که این حادثه مجروحی برجای نگذاشت، اما باعث آسیب دیدن برخی منازل شد.

دولت برای جبران خسارت مردم روستا حدود سه هزار دلار پرداخت کرده است، اما محققان با توجه به افزایش برنامه فضایی این کشور خواستار ارائه پوشش بیمه مناسب برای مأموریت‌های فضایی شده‌اند.

بر اساس اعلام معاون مدیرکل مرکز همکاری‌های تکنولوژی و علوم فضایی چین،‌ تعداد پرتاب‌های فضایی این کشور بالغ بر 20 پرتاب در هر سال برآورد می‌شود و برای پیشگیری از حوادث مشابه، محققان به دنبال ساخت موشک های قابل بازیابی هستند.

از سال 2003 میلادی چین 10 فضانورد را راهی فضا کرده است که تعدادی از آنها برای انجام تحقیقات علمی در ماژول آزمایشگاهی تیانگونگ-1 در مدار زمین مستقر شدند.

همچنین در مأموریت‌های Chang'e-1 در سال 2007 و Chang'e-2 در سال 2010 میلادی دو مدارگرد اکتشافی راهی ماه شدند و ماهنورد Jadde Rabbit در قالب مأموریت Chang'e-3 نخستین کاوشگر چین محسوب می‌شود که پس از فرود بر سطح ماه، تحقیقات علمی خود را بر روی قمر زمین آغاز خواهد کرد.

برنامه فضایی چین به سرعت در حال گسترش بوده و این کشور قصد دارد تا سال 2020 میلادی ایستگاه فضایی مستقل خود را در مدار زمین به بهره‌برداری رسانده و پس از آن فضانورد به ماه اعزام کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ آذر ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92091309557
  • خبرنگار : 71452