معاون وزیر راه و شهرسازی در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها گفت: به دنبال برنامهای برای تامین مسکن مردم از سوی پسانداز هستیم.
احمد مجیدی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر برنامههای دولت دربارهی تامین مسکن ارزانقیمت و اجتماعی اظهار کرد: باید در کنار تامین مسکن خدمات روبنایی و زیربنایی به تعداد واحدهای ساخته شده تامین شود.
وی افزود: در حال حاضر عقبماندگی و کمبود مسکن در سال گذشته تامین شده و کمبود مسکن نداریم.
به گفتهی مجیدی هنوز نتوانستهایم از اجرای کیفی ساخت واحدهای مسکونی اطمینان داشته باشیم، چرا که دیده میشود با یک زلزله کوچک خانهها ویران میشود و مردم مجبورند شبها در خیابان بخوابند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها گفت: وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن مردم قصد دارد به سمت انبوهسازی توسط متخصصان برود و هم چنین واحدهای مسکونی باکیفیت به متقاضیان تحویل بدهد.
وی افزود: از میان دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر در نظر گرفته شده، دو میلیون و 150 هزار واحد در استانها در نظر گرفته شده است. از این تعداد 950 هزار واحد مربوط به خود مالکین بود که تنها از دولت تسهیلات و وام گرفتند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها اظهار کرد: از یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی سهم دولت تاکنون 600 هزار واحد افتتاح شده است و 600 هزار واحد دیگر باقی مانده است.
این معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از یک میلیون و 200هزار واحد مسکن مهر، 800 هزار واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر و 400 هزار واحد در شهرهای جدید در نظر گرفته شد.
به گفته مجیدی از میان 400 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید 250 هزار واحد منتظر تکمیل و تحویل هستند. همچنین از 800 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر 350 هزار واحد باقیمانده است. بهطور کلی 600 هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام مانده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها گفت: برای دو میلیون و 150 هزار واحد مسکن مهر خط اعتباری از بانک مرکزی به بانک مسکن داده شد که این خط اعتباری 42.5 میلیارد تومان بود و اکنون در حال پیگیری تامین مابقی این خط اعتباری برای اتمام واحدهای مسکن مهر هستیم.
مجیدی با اشاره به اینکه در مدت اخیر شایعه شده بود وزارت راه و شهرسازی دیگر مسکن مهر نمیسازد، گفت: در دو ماه اخیر 1095 میلیارد تومان تسهیلات جدید برای واحدهای مسکن مهر پرداخت شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها تاکید کرد: در این مدت 60 هزار واحد مسکن مهر به مرحلهی نازککاری رسیدند.
مجیدی با اشاره به صحبتهای مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: تا یک ماه دیگر 20 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید به متقاضیان تحویل داده میشود.
وی مهمترین مشکل نیمهتمام ماندن واحدهای مسکن مهر را نیمهتمام ماندن خدمات زیربنایی اعلام کرد.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها توافقات با وزارت نیرو در مرحلهای است که آب، برق و فاضلاب نیازمند شش هزار میلیارد تومان است.
مجیدی با اشاره به وضعیت خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای مسکن مهر گفت: این واحدها از نظر گاز و تلفن مشکلی ندارند، اما نیازمند خدمات روبنایی همچون مدرسه، درمانگاه، پاسگاه و مسجد هستند که این خدمات نیز علاوه بر پرداخت تسهیلات دولتی نیازمند سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی است.
وی تاکید کرد: سیاست این وزارتخانه در بخش مسکن ساخت واحدهای مسکونی برای مردم است که از ابتدا همینگونه بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها تاکید کرد: در حال حاضر و در برنامههای جدید دولت میخواهیم مسکن برای مردم را با مشارکت مالکین بسازیم.
به گفتهی وی باید مردم در تامین مسکن خود در بخش معماری داخلی دخالت کند و خود معماریشان را انتخاب کنند، چرا که مسکن به عنوان بزرگترین عمل اقتصادی خانوار محسوب میشود.
مجیدی تاکید کرد: در حال حاضر از عقبماندگی مسکن طی سالهای گذشته دور شدیم و وزارت راه و شهرسازی قصد دارد مردم را برای تامین مسکن خود تشویق کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها افزود: در حال حاضر در شهر تهران 600 هزار واحد مسکونی خالی داریم که میخواهیم برنامهریزی داشته باشیم تا خالی نگهداشتن خانهها برای مالکان صرفهی اقتصادی نداشته باشد و خانههای خالی به چرخهی اقتصادی بیفتد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر کنترل بازار مسکن از سوی دولت گفت: فعلا برنامهای برای کنترل این بخش از سوی دولت نداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی دربارهی آخرین وضعیت آزادراه تهران - شمال نیز گفت: قراداد قرارگاه خاتم منتفی شد و این قرارداد منعقد نشد و همچنین قطعات دو و سه این آزادراه از بنیاد مستضعفان جدا شد و قرارداد به سرانجام نرسید.
مجیدی گفت: آزادراه تهران - شمال که دارای چهار قطعه است نیازمند اعتبار است.
به گفته وی براساس آخرین برآورد ما قطعات دو و سه نیازمند هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی است، چرا که این قطعات دارای تونلهای مهم و پلهای بزرگی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور ویژه دولت و هماهنگی استانها افزود: بیشتر به دنبال تامین منابع در این آزادراه هستیم که تا سه - چهار سال دیگر این پروژه کار دارد.
انتهای پیام