پرسش علم‌الهدی در ملاء عام:

چه سودی در شورای صنفی نمایش نهفته است؟

امیرحسین علم‌الهدی گفت: سیدضیاء هاشمی به‌عنوان مسئول سه سال گذشته‌ی شورای صنفی، دستاورد نابودکننده‌ای داشته است.

امیرحسین علم‌الهدی گفت: سیدضیاء هاشمی به‌عنوان مسئول سه سال گذشته‌ی شورای صنفی، دستاورد نابودکننده‌ای داشته است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیرحسین علم‌الهدی - کارشناس سینما - شامگاه جمعه در برنامه‌ی تلویزیونی هفت نسبت به عملکرد شورای صنفی نمایش در سه سال گذشته انتقادها و پرسش‌هایی را مطرح کرد.

چه شده که نظر سیدضیا‌ هاشمی کاملا برعکس شده است؟

علم‌الهدی در سخنانش با تاکید بر اینکه شورای صنفی نمایش در سه سال گذشته دستاوردی نداشته است، گفت: در این زمینه به آیین‌نامه شورا، حذف نماینده کانون کارگردانان از ترکیب شورا، تک‌روی آقای رییس شورا و دوستان‌شان در شورا و غیره می‌توان اشاره کرد اما ما اگر بخواهم یک شاخص از عملکرد سه سال گذشته شورای صنفی نمایش مثال بزنم، می‌توان به کاهش شدید مخاطب در طول این سال‌ها اشاره کرد؛ به‌طوریکه در سال 89، تعداد مخاطب سینما یازده میلیون نفر و اما امسال این تعداد به حدود 7 میلیون نفر رسیده است!

این کارشناس سینما سپس خطاب به رییس شورا گفت: شما در سال 80 به شدت علاقه‌مند بودید که شورای صنفی نمایش که در اتحادیه تهیه‌کنندگان تشکیل می‌شد، به خانه سینما نقل مکان کند. در این سال‌ها چه اتفاقی افتاده که نظرتان کاملا برعکس شده است؟ این همه اصرار شما بابت چیست؟ ضمن اینکه شما در سال 84 مسئولیت مستقیم در شورای صنفی داشتید و با تشکیل آن در خانه سینما موافق بودید. سوال من این است که در این چند سال چه اتفاقی افتاده است؟

شورای صنفی نمایش دارد تک‌نفره اداره می‌شود

علم‌الهدی در ادامه سخنانش با تاکید بر تک‌روی رییس شورا در شورای صنفی نمایش، اظهار کرد: در سه سال گذشته شورای صنفی تک نفره داشتیم. دستاورد شورای صنفی چه بوده است جز این تک‌روی چه بوده است؟ این شوراقرار بود نقش دبیرخانه را داشته باشد نه اینکه جایی برای رانت و بحث‌های تک‌نفره باشد. سه سال است که شورا را یک نفر اداره می کند.

وی سپس در پاسخ به این مطلب که «شورای صنفی مال تهیه‌کنندگان است» عنوان کرد: شورا باید از تهیه‌کنندگان گرفته شود. اینکه می‌گویید «شورا مال تهیه‌کنندگان است» از کجا آمده است؟ فعالان سینما تهیه‌کنندگان، سینماداران و کارگردانان هستند که باید در شورا جایگاه درستی داشته باشند، درحالی‌که فعلا شورای صنفی یک شورای تک‌نفره است.

این کارشناس اکران افزود: تهیه‌کنندگان تنها 50 درصد در حوزه اکران سهم دارند. بهترین جایی که می‌تواند شورا را بدون غرض اداره کند، خانه سینماست. نمی‌گویم در آن حالت، 100 درصد سلامت شورا حفظ می‌شود اما بهتر از شرایط فعلی است. باید پرسید چه سودی در شورای صنفی نهفته است که دوستان اینقدر نسبت به آن حساس هستند و می‌گویند نمی‌گذاریم شورا از جامعه صنفی خارج شود؟

اگر شورای عالی نمایش تشکیل می‌شد، معلوم می‌شد که چه خبر است

وی سپس با انتقاد از تشکیل نشدن شورای عالی نمایش در سه سال گذشته گفت: آیین‌نامه شورا برای آن، یک نهاد بالاسری به نام شورای عالی نمایش پیش‌بینی کرده است که در مواقع مهم و حساس وارد عمل شود. اما چرا در سه سال گذشته این اتفاق نیفتاد؟ چرا؟ چون اگر برگزار می‌شد، معلوم می‌شد چه خبر است. چرا جلسه‌ای از این شورا برای اختلافات عمیق اکران در سال 90 برگزار نشد؟

علم‌الهدی همچنین اکران «نازنین» را دارای تخلف دانست و خاطرنشان کرد: امسال کف فروش فیلم‌ها توسط شخص رییس شورا تعیین می‌شود و درباره فیلم‌های دیگر متغیر است. به عنوان مثال، فیلم «نازنین» باید 10 روز تا یک هفته قبل از ماه محرم نمایش داده می‌شد، چون کف فروش فیلم قبلش افتاده بود اما چرا این‌کار را انجام ندادید و اکران فیلم را به نفع آن عقب انداختید؟ شما حق نداشتید تاریخ برای اکران مشخص کنید، چون ثبت قراردادها بدون تاریخ است و تنها گفته می‌شود که فلان فیلم بعد از فلان فیلم نمایش داده می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه «تعطیلی خانه سینما به دلیل مشاوره‌های همین فرد بود»، ایجاد محدودیت دفاتر پخش را نیز یکی دیگر از اقدامات مشکل‌دار شورا دانست و یادآور شد: در سه سال گذشته، مشکلات شخصی با افراد این‌طور پیگیری می‌شود که آیین‌نامه را طوری می‌چینند تا آن‌ شخص زمین بخورد. جالب است که سال 84 آقای رییس شورای نمایش درباره شرکت‌های پخش می‌گفت، مجوز‌های شرکت‌های تک‌منظوره باید لغو شود. در این سال‌ها چه تغییری در ایشان ایجاد شده است؟ چرا این‌همه اصرار؟ فکر می‌کنم ‌پشت این مسائل، یکسری منافع اقتصادی وجود دارد.

شورای صنفی نمایش اصلا آن‌طور که می‌گویند مستقل نیست

در ادامه، این عضو ناظر سابق شورای صنفی نمایش، با ابراز امیدواری از بازگشت شورا به خانه سینما گفت: ان‌شاءالله خانه سینما کارهای شورا را در دست می‌گیرد و وضعیت سامان می‌یابد. نکته قابل توجه اینجاست که برخلاف نظر آقایان، اگر سازمان سینمایی پشتیبان مصوبات شورا نباشد، هیچ‌یک از آن‌ها ضمانت اجرایی ندارند، مثل همه قوانین دیگر در کشور. شورای صنفی یک موجود مستقل نیست.

به گزارش ایسنا، گفت‌وگو با محمدرضا عارف (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) و عبدالحسن مقتدایی (استاندار خوزستان) و تمجید آن‌ها از فیلم «استرداد»، گفت‌وگو با علی پروین درباره‌ی بازی دخترش در فیلم «دربست آزادی»، گله‌های مدیران فیلمبرداری از وضعیت کاری‌شان و... از بخش‌های دیگر این برنامه بود.

همچنین پژمان بازغی و مهدی گلستانه (بازیگر و کارگردان «نازنین») و احسان عبدی‌پور و ادریس عبدی‌پور (کارگردان و تهیه‌کننده «تنهای تنهای تنها») نیز مهمان برنامه بودند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۹ آذر ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92090906143
  • خبرنگار : 71408