معاون امور ارتباطات حوزه ای دفتر مقام معظم رهبری گفت: دعاها و گریهها و مناجات امام سجاد(ع) حاوی پیامها و جهتدهی زیادی بود و با هدف تربیت و روشنگری صورت گرفت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی در کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در بندرعباس اظهار کرد: با وجود ظلم و جنایات حکام، انحطاط فرهنگی دینی و گسترش فساد در جامع، دوران امام سجاد(ع)، سختترین و دشوارترین دوران برای محبان و پیروان اهل بیت(ع) بود.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت جامعه امروز نسبت به معرفتشناسی از جایگاه امام سجاد(ع) اظهار کرد: ما غیر از چندماه زندگی آن حضرت در فاصله بعد از شهادت امام حسین(ع) در شام و اینکه امام کتابی به اسم صحیفه سجادیه دارند، آنگونه که شایسته است امام سجاد(ع) را نشناختهایم و کار مثبتی انجام ندادهایم.
وی با بیان اینکه «عصرامامت امام سجاد(ع) از عصر عاشورا در سال 61 هجری آغاز میشود و تا سال 94 هجری قمری ادامه مییاید»، گفت: آن حضرت طی مدت 35سال دوران امامت خویش با حوادث جامعه آن روز که ظلم و جنایات حکام، انحطاط فرهنگی دینی و گسترش فساد دربرگرفته بود، با روشهای مختلف مبارزه کرد اما متاسفانه ابعاد مختلف آن به جامعه هنوز منتقل نشده است.
معاون امور ارتباطات حوزهای دفتر رهبری مروی با اشاره به نقش برجسته امام سجاد(ع) در به چالش کشیدن یزیدیان گفت: امام سجاد(ع) آنچنان شجاعانه از منطق ولایت دفاع میکند که عبیداللهبن زیاد حکم به قتل امام میدهد البته موفق نمیشود. نظیر چنین شجاعتی در مجلس ابنزیاد در کوفه ایراد میکند تا جایی که ابنزیاد نیز دستور قتل امام را صادر میکند که موفق نمیشود.
وی ادامه داد: به تحقیق میتوان گفت که دوره امامت امام سجاد(ع) سختترین دوران برای مسلمانان و پیروان اهل بیت(ع) بود. به لحاظ اعتقادی، انحرافات متعدد و به لحاظ اخلاقی فسادهای گسترده در شهرهای مکه و مدینه انواع آلودگیهای اخلاقی و انحظاط فکری از مغنی و رقاصهها تا خوشگذرانی و عیاشیهای شبانه حکومت بنیامیه را دربرگرفته بود. ترویج بیبندوباری و انحطاط فکری و فرهنگی در این دوران به اندازهای بود که مکه و مدینه مرکز تولید و اعزام رقاصه و مغنی به سایر شهرهای عراق بود.
وی افزود: تحریف دین و معارف اهل بیت و تحریف روایات به اندازهای در این دوران شدت گرفته بود که جایگاه عبدالملک مرئان ثقفی را بالاتر از مقام پیامبراکرم(ص) میدانستند. در آن شرایط نابسامان امام سجاد(ع) کارهایی زیادی انجام دادند، دعاها و گریهها و مناجاتهای امام حاوی پیامها و جهتدهی زیادی بود و با هدف تربیت و روشنگری صورت گرفت.
مروی درخشش دیگر امام سجاد(ع) را در تربیت شاگرد مکتب اهل بیت(ع) و گسیل داشتن آنها به سرزمینهای خراسان، سیستان و سایر بلاد اسلامی برای انتقال حقایق عاشورا و قیام اباعبدالله و تشریح احکام دین اسلام و راه صحیح اسلام برای مردم برشمرد.
وی اظهار کرد: موضع امام سجاد(ع) در قبال حکومت بنیامیه یک موضع میانهرو و مناسب بر اساس مقتضیات زمان برای تربیت مردم بود.
وی خاطرنشان کرد: نتایج 35ساله امامت امام سجاد(ع) تربیت شاگردان، آگاهسازی مردم از ظلم و ستم بنیامیه نسبت به اهل بیت(ع) و شیعیان برای ساقط کردن حکومت بنیامیه گذشت.
معاون امور ارتباطات حوزهای دفتر رهبری، بسترسازی برای امامت امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) را از درخششهای دیگر امام سجاد(ع) برشمرد که در ابعاد مختلف جمعآوری آثار گرانمایه همچون صحیفه سجادیه، رساله الحقوق، گریهها و مناجاتها و دیگر سخنان ارزشمند آن حضرت گذشت.
امام جمعه اهل سنت مسجد جامع امام زین العابدین(ع) چابهار نیز گفت: پیام کنگره بینالمللی امام سجاد(ع)، دشمن شناسی و وحدت بین مسلمانان است.
به گزارش ایسنا، مولوی عبدالرحمن ترنجزر در سومین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در بندرعباس اظهار کرد: شهادت امام حسین(ع) و یارانش و اسارت اهل بیت آن حضرت برای احیاء دین اسلام بود ولی امروز جای تاسف است که تکفیریها به نام اسلام زنان و کودکان را در مساجد قتل عام میکنند.
وی با بیان اینکه «اختلافات میان مسلمانان به نفع اسرائیل تمام میشود»، اظهار کرد: شیعه و سنی با هم برادرند و دشمن از اتحاد مسلمانها وحشت دارد و به همین دلیل اسرائیل و آمریکا با دنبال کردن نقشههای اختلافبرانگیز درصدد از بین بردن اسلام هستند.
وی با بیان اینکه «دشمنان اسلام نه به شیعه رحم میکنند و نه سنی»، گفت: در این برهه که همه کفار با یکدیگر متحد شدهاند و به دنبال نابود کردن اسلام هستند، اختلافات شیعه و سنی آنها را برای رسیدن به هدف یاری میکند. مسلمانان باید از خواب بیدار شوند و دشمن واقعی خودشان را بشناسند.
مدیر مدرسه دینی مجددیه چابهار افزود: گروهی که ادعای موحد بودن را دارند و دیگران را کافر مینامند به جای قتل و عام کسانی که در مساجد مشغول راز و نیاز با خدا و عبادت هستند باید با اسرائیل و در راستای آزادسازی بیت المقدس بجنگند.
وی با اشاره به وضعیت اقلیتهای مذهبی در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله عربستان، افزود: امروز اهل سنت در ایران از آزادی کامل برخوردارند. طرح این مورد که اهل سنت اهل بیت پیامبر را قبول ندارد، حرف بیپایه و اساسی است، اسم پسرهای خود من، محمد، علی، حسن و حسین و دخترهایم نیز زینب و طاهره است.
وی گفت: ما نیز زیارتگاه داریم و اگرچه در مراسم عزای امام حسین(ع) سینه نمیزنیم اما مراسمی برای شهدای کربلا از جمله شام غریبان داریم و در عزای آن حضرت گریه میکنیم، البته از این جهت تحت فشار قرار داریم و ما را تهدید به ترور میکنند.
ترنجزر در پایان دلیل حضورش در کنگره بین المللی امام سجاد(ع) را عشق و علاقه اش به اهل بیت رسول گرامی اسلام(ص) ذکر کرد.
همچنین امام جمعه اهل سنت بندرعباس گفت: صحیح ترین سندها از اهل سنت مربوط به علی بن الحسین(ع) است.
به گزارش ایسنا، سیدعبدالباعث قتالی در سومین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در بندرعباس اظهار کرد: با مطالعه کتب روایی اهل سنت متوجه می شویم که امام سجاد(ع) جایگاهی ویژهای در دیدگاه اهل سنت دارد.
وی با اشاره به اینکه «از دیدگاه قرآن، یاد کردن از برزگان دین موجب رحمت بروردگار برای انسانها می شود»، سخن گفتن از صالحان را موجب نزول رحمت برای انسانها از سوی خداوند دانست و افزود: در کتاب رجال بر روی معرفی زندگینامه انسانهای صالح، شرح زندگانی آنها از این نظر که چه تعداد روایت از بیامبر(ص) روایت کردهاند و چگونگی هدایت آنها تاکید شده است.
وی در تبیین جایگاه امام سجاد(ع) از دیدگاه اهل سنت ادامه داد: محمدسعید یکی از بزرگان و محققان اهل سنت نقل شده است که علی بن الحسین(ع) مورد اعتماد و امانتدار در حدیث پیامبر بوده و آن حضرت جایگاه ویژهای در اخلاق و عبادت داشته است.
امام جمعه اهل سنت در ادامه سخنان خود خواستار برخورد با کسانی شد که خواسته یا ناخواسته به وضعیت موجود و آرامش بین اهل سنت و شیعه خدشه میزنند و درصدد ایجاد خدشه به این وحدت شیعه و سنی هستند.
وی با اشاره به اینکه «فضای وحدت و آرامش بین شیعه و سنی در استان هرمزگان به مراتب بالاتر است»، گفت: مراجع تقلید عظام شیعیان، پیوسته بر اتحاد و وحدت شیعه وسنی و همچنین بر این موضوع که کسی نباید برخلاف مقدسات اهل سنت حرفی بزند که باعث خدشه بین این دو مذهب شود، تاکید دارند.
وی گفت: تاکید عقلا و بزرگان بر دوری شیعه و سنی و حتی سنی با سنی بر دوری از تخریب یکدیگر نقش مهمی در آرامش و حفظ روحیه نشاط و تحکیم وحدت در جامعه دارد.
وی همچنین بر پرهیز از تشکیک و تشبه در مقدسات شیعه و سنی و همچنین مذاهب سنی با یکدیگر تاکید کرد و افزود: تخریب فقط مربوط به مذهب خاصی نیست بلکه مذاهب شیعه و سنی هر دو باید به نکتهها خوب توجه کنند.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس در پایان با اشاره به اینکه «اسلام دین اعتدال و میانهروی است» اظهار کرد: با اعتدال و میانهروی و پرهیز از افراط و تفریط در جهت ایجاد فضای امن و آرامش در کشور حرکت کنیم.
یک اندیشمند شیعه کشور عراق نیز گفت: امام زینالعابدین(ع) در همه زمینهها و کارهای خود، رضایت خداوند را در نظر میگرفت.
به گزارش ایسنا، آیتالله محمود الموسوی در سومین کنگره بینالمللی امام سجاد(ع) به تشریح صفت «زین العابدین» پرداخت و اظهار کرد: زینالعابدین به معنای این است که آن امام چه در امور عبادی مانند نماز و روزه و چه در امور اجتماعی و تفابل با دیگران اسوه و الگو برای دیگران بود. خیلی وقتها در بعد فردی عبادت خدا را به جا میآورند اما در بعد اجتماعی و عمومی رضایت خداوند را در نظر نمیگیرند.
وی با بیان اینکه «کسانی که عبادت خداوند را انکار و تکذیب میکنند و از بندگی و اطاعت پروردگار شانه خالی میکنند ظالم هستند» تصریح کرد: امام سجاد(ع) در برخوردش با مردم مهربانانه رفتار میکرد و خطاهای مردم را میبخشید و نادیده میگرفت. این امام بزرگوار در مقابل ظالمان با جرات صحبت میکرد تا جایی که بعد از حادثه کربلا یزید را به خاطر آنچه با اهل بیت(ع) و خانواده امام سجاد(ع) کرد مورد سرزنش قرار داد.
یک عضو هیات علمی دانشگاه سلطان قابوس کشور عمان نیز گفت: بر اساس آموزههای صحیفه سجادیه نباید به انسانهای ثروتمند به عنوان افراد برتر نگاه کنیم.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین احسان صادق در سومین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در بندرعباس با اشاره به ویژگیهای صحیفه سجادیه، اظهار کرد: با درک مفاهیم صحیفه سجادیه متوجه میشویم که دعا وسیلهای برای ساختن فرد و اجتماع است.
وی ادامه داد: دعاهای صحیفه سجادیه بر دوری از خودپسندی و خیرخواهی برای همگان تاکید دارد. براساس آموزههای صحیفه سجادیه، دید و قضاوت ما نسبت به انسانها نباید با توجه به شئون مادی و ظاهری باشد و نباید به انسانهای ثروتمند به عنوان افراد برتر نگاه کنیم.
وی اظهار کرد: به تعبیر امام سجاد(ع) انسان عزیز و برتر کسی است که عباداتش او را عزیز کرده باشد و در این راستا نباید به ثروت ظاهری افراد نگاه کرد.
انتهای پیام