برج مرتفعی که دیده نشد!

یک نکته درباره سفر محمدعلی نجفی به مشهد

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر دو روزه‌اش به خراسان رضوی، از آرامگاه فردوسی دیدن و بر لزوم احیای شورای احیای مجموعه‌ی توس تأکید کرد، اما بازدید از وضعیت اضطراری آرامگاه نادرشاه، در برنامه‌ی سفر او قرار نگرفت.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر دو روزه‌اش به خراسان رضوی، از آرامگاه فردوسی دیدن و بر لزوم احیای شورای احیای مجموعه‌ی توس تأکید کرد، اما بازدید از وضعیت اضطراری آرامگاه نادرشاه، در برنامه‌ی سفر او قرار نگرفت.

حدود دو هفته پیش، خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از ساخت هتلی با ارتفاع حدود 45 متر در ضلع جنوبی «باغ نادری» خبر داد که حریم منظری آرامگاه نادرشاه افشار را از بین برده است. این هتل کنار «دارالتولیه» آستان قدس ساخته شده است و مالک خصوصی دارد.

همچنین در حالی که مسوولان تأکید دارند که تعرض به حریم آرامگاه نادرشاه، یک خلاف علیه همه‌ی جامعه است و موظف به برطرف کردن این مشکل هستند، اهالی منطقه گفته‌اند که این هتل به سرعت در حال احداث است و اکنون در مرحله‌ی اجرای دیوارها است و حتی سقف‌های ساختمان نیز زده شده است. ‌

با وجود بازتابی که این خبر در رسانه‌ها داشت، بعید به نظر می‌رسد که مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از این موضوع بی‌خبر بوده باشند؛ اما به هر حال، این موضوع در برنامه‌ی سفر و بازدید محمدعلی نجفی - رییس سازمان - قرار نگرفت که در کنار بازدید از آرامگاه فردوسی که تقریبا وضعیت باثباتی دارد، سری هم به آرامگاه نادرشاه بزند. جایی که هتلی بیش از حد مجاز قد راست کرده و به اذعان کارشناسان، ساخته شدن آن در حریم آرامگاه، اساسا دارای مشکل است. بی‌شک، حضور رییس سازمان، جای پای کارشناسان حوزه‌ی میراث فرهنگی را برای ارزیابی وضعیت و اعلام نظر، می‌توانست محکم کند.

ساخت هتل در حریم آرامگاه نادرشاه

پیش از این، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با تأکید بر لزوم رفع مزاحمت این هتل 12 طبقه برای آرامگاه باغ نادری، به خبرنگار ایسنا گفته بود: تعرض به حریم باغ نادری به‌عنوان اثری که به همه‌ی مردم متعلق است، یک خلاف علیه همه‌ی جامعه محسوب می‌شود. بنابراین ما موظف به برطرف کردن این مشکل هستیم.

رجبعلی لباف‌ خانیکی همچنین تأکید کرده بود: با پیدا شدن مقصر واقعی در این پرونده، از مجامع قضایی تقاضای رسیدگی به این موضوع را داریم و امیدوارم به‌صورت مسالمت‌آمیز این پرونده حل شود تا میراث فرهنگی آسیب نبیند و مجرم نیز فقط در حد خلافی که انجام داده است، متضرر شود.

او با بیان این‌که اکنون درصدد بازنگری در پرونده‌ی ساخت‌وساز این هتل هستیم، افزوده بود: حریم آثار تاریخی، دو بخش استحفاظی و منظری را شامل می‌شود که رعایت قوانین مربوط به آن‌ها برای همه لازم است؛ اما متأسفانه گاهی همسایگان بناهای تاریخی باعث بروز مشکلاتی برای بناها می‌شوند که آرامگاه باغ نادری نیز جزو این دسته است.

به گزارش ایسنا، آرامگاه نادرشاه افشار بنایی است که برای یادبود نادرشاه در شهر مشهد ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر دوره‌ی قاجار (1296 هجری شمسی) در محل یکی از مقابر ویران‌شده‌ی نادری، آرامگاه جدیدی را برای او ساخت و استخوان‌های نادرشاه را از تهران به آن مقبره انتقال داد.

نادرشاه افشار، فاتح دهلی در زمان حیات خود، دستور ساخت آرامگاهی کوچک را در بالای خیابان «مشهد» داد. این آرامگاه کوچک در سال 1145 هجری قمری در کنار چهارباغ شاهی و روبه‌روی حرم امام رضا (ع) از خشت و گل ساخته شد. بنای جدید که در محل فعلی آرامگاه او قرار داشت، مدتی برپا بود تا این‌که انجمن آثار ملی ایران در سال 1335 درصدد برآمد تا آرامگاهی مناسب را برای نادرشاه در همان محل مقبره‌ی ساخته‌شده توسط قوام‌السلطنه بسازد. این کار از سال 1336 شروع شد و در سال 1342 به پایان رسید. مقبره‌ی کنونی نادرشاه واقع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) قرار دارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92090503677
  • خبرنگار : 71063