در آستانه پخش «آوای باران»

حسین سهیلی‌زاده: نباید به سراغ سلیقه‌های شخصی‌مان برویم

حسین سهیلی‌زاده گفت: سریال «آوای باران» داستان تکدی‌گری است البته در قالبی نمایشی.

حسین سهیلی‌زاده گفت: سریال «آوای باران» داستان تکدی‌گری است البته در قالبی نمایشی.

این کارگردان افزود: آنچه که در سال های اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته و متاسفانه از آن غفلت شده است، موضوع کودکان کار و مساله تکدی‌گری و معضلاتی است که این پدیده به وجود می‌آورد.

***

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین سهیلی‌زاده در سال‌های اخیر مجموعه‌های تلویزیونی چون ترانه مادری، دلنوازان، فاصله‌ها، سراب و ... را روی آنتن شبکه سه سیما داشته است.

وی که این روزها کارگردانی مجموعه 40 قسمتی «آوای باران» را بر عهده دارد، با اعتقاد بر اینکه نباید به سراغ سلیقه‌های شخصی‌مان برویم، گفت: در این صورت عامه مخاطبان را فراموش کرده‌ایم. باید قصه‌هایی را مورد توجه قرار دهیم که دغدغه‌های عمومی هستند. به نظرم می‌آید آنچه که در سال‌های اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته و متاسفانه از آن غفلت شده است، موضوع کودکان کار و مساله تکدی‌گری و معضلاتی است که این پدیده به وجود می‌آورد. باید بدانید که بسیاری از کودکانی که به کار واداشته می‌شوند، از سوی عده‌ای استثمار شده‌اند؛ بنابراین در «آوای باران» سعی کرده‌ایم به این مباحث ورود کنیم و تاحدی به جزئیات این مساله هم بپردازیم.

او درباره‌ی داستان این سریال گفت: سریال آوای باران داستان تکدی‌گری است؛ البته در قالبی نمایشی. در یک جاهایی به اجتماع نزدیک‌تر می شویم اما واقعیت این است که بخش نمایشی آن هم برای جذابیت کار مورد توجه قرار دارد و برایمان خیلی مهم بوده است.

سهیلی‌زاده در ادامه گفت: نگاه شخصی خود من نسبت به متن «آوای باران» که با نویسندگان این مجموعه هم در میان گذاشتم، نزدیکی حال و هوای اثر به رمان الیورتوییست بود و برداشتی کاملا آزاد از این رمان است. اگرچه ایرانیزه شده است و فضای مستقلی از آن دارد. شکل قصه کاملا ایرانی است اما بخش نمایشی آن تا حدی به داستان الیورتوییست نزدیک شده است.

کارگردان سریال «سه پنج دو» همچنین با اشاره به سوژه اجتماعی «آوای باران» و طرح آسیب های اجتماعی در آن افزود:من همیشه در آثاری که کارگردانی آن را بر عهده داشته ام سعی کردم تا تم اصلی را به دغدغه های اجتماعی اختصاص دهم. زیرا مدرک تحصیلی خودم هم در رشته مددکاری اجتماعی بوده است همواره سعی کرده‌ام معضلات اجتماعی را به عنوان تم در قالب‌های مختلف خانوادگی، درام و یا طنز جای دهم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مخاطبان گسترده تلویزیون در ساخت آثار نمایشی تصریح کرد: هر چیزی که برای تلویزیون ساخته می‌شود باید با نگاه به مخاطب صورت گیرد. چرا که ما برای عموم مردم سریال یا فیلم می‌سازیم، برای مخاطبانی بالقوه‌ای با جمعیت 70 میلیونی. حال اگر بخواهیم بیشتر افراد این جمعیت را به تماشای یک اثر جذب کنیم، این دیگر بسته به توانمندی و هنر ماست که بتوانیم محتوای مورد نظر آنان را تامین کرده و به سلیقه هایشان نزدیک شویم.

وی درباره‌ی روایت دو مقطع زمانی در سریال و درباره ملاک های انتخاب بازیگران بیان کرد: در کارهایم این تجربه را داشته‌ام که بازیگران بخواهند در یک مجموعه در نقش‌های متفاوتی ظاهر شوند یا در دو مقطع سنی به ایفای نقش بپردازند. خوشبختانه نتایج خوبی را هم به دنبال داشته است. معتقدم که اگر بازیگر به خوبی هدایت شود، کاراکتر درست جابیافتد و نسبت به نقش خود اشراف و تسلط کافی داشته باشد، دیگر مهم نیست که او قرار است دو یا چند موقعیت متفاوت را در سریال بازی کند.

سهیلی‌زاده درباره‌ی ملاک‌های گزینش بازیگران تازه کار سریال نیز اضافه کرد: تعدادی از بازیگران این اثر از دانش آموختگان حوزه تئاتر هستند. بعضی از آن ها هم تجربه های کوتاهی در حوزه بازیگری داشته اند. از حدود سه یا چهار نفر چهره جدید این سریال هم تست گرفتیم و احساس کردیم که برای نقش ها انتخاب های مناسبی به نظر می رسند.

به گزارش ایسنا، مجموعه ی تلویزیونی «آوای باران» کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیماست که پخش آن به طور تقریبی از اواخر آذرماه آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92090503420
  • خبرنگار : 71442