توضیحات شرکت آب و نیرو در مورد ترک‌های کارون4

ترک‌های کارون 4 ترمیم‌پذیر است

پس از انتشار خبر ترک خوردن بدنه سد کارون4، با وجود پیگیری‌های ایسنا در نهایت شرکت آب و نیرو درباره ترک‌های سد برای از بین بردن نگرانی هموطنان توضیحاتی ارائه کرد.

پس از انتشار خبر ترک خوردن بدنه سد کارون4، با وجود پیگیری‌های ایسنا در نهایت شرکت آب و نیرو درباره ترک‌های سد برای از بین بردن نگرانی هموطنان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنا به توضیحات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد سد کارون 4 منعکس شده است به اطلاع می‌رساند خطر شکستگی سد کارون 4 را به هیچ وجه تهدید نمی‌کند.

انتشار خبر احتمال شکستگی سد کارون 4 که در پایین دست آن میلیون‌ها نفر از هموطنانمان در استان خوزستان زندگی می‌کنند موجب بروز نگرانی در بین آنها خواهد شد.

در مورد ترک‌های اشاره شده نیز باید افزود، اصولا وجود ترک در سازه‌های بتنی بزرگ و حجیم همانند سدها امری معمول و طبیعی است به گونه‌ای که استانداردهای علمی و فنی کمیسیون جهانی سدهای بزرگ وجود ترک را امری پذیرفته شده و معمولی می داند و مطابق گزارش‌های بین‌المللی تاکنون 400 سد در دنیا ترک خورده و مجددا ترمیم شده است.

مجددا تاکید می‌شود وجود ترک در بخش‌هایی از بدنه سد امری طبیعی و به طور معمول قابل پیش‌بینی بود و شرکت آب و نیرو برای ترمیم آن اقدام کرده و خواهد کرد اما این ترک‌ها سد و سازه‌های آن را تهدید نخواهد کرد و جای نگرانی برای هموطنان نیست.

** سد کارون4

به گزارش ایسنا سد کارون4 ، اولین سد بر روی رودخانه کارون و بلندترین سد بتنی کشور است.

مطالعات اولیه طرح کارون 4 در سال 1345 (1967 میلادی) در چارچوب طرح توسعه منابع آب و همچنین برنامه‌ریزی کلی منابع آب حوضه رودخانه کارون توسط شرکت مهندسین مشاور بین المللی "هارزا" انجام پذیرفته است.

مطالعات مرحله اول و دوم طرح نیز توسط شرکت مهندسی مشاور "مهاب قدس" و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران منعقد شده است و با توجه به بزرگی و پیچیدگی طرح در طی مطالعات مرحله دوم شرکت فرانسوی "کوینه بلیه" نیز به‌عنوان همکار، مطالعات طرح را کنترل و مورد تائید قرار داده است.

نقشه‌های راه‌های جایگزین در سال 1375 توسط وزارت راه و ترابری به تصویب رسیده و اجرای قسمت‌هائی از آن شامل قطعه دوم راه اصلی منج- بیدله و راه جایگزین محور شهرکرد- اهواز به عهده وزارت نیرو (شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران) گذاشته شده است.

راه‌های جایگزین کارون 4 در استان چهارمحال و بختیاری شهرستان لردگان واقع و قسمتی از طرح نیز شامل راه‌های جایگزین کارون 3 در استان خوزستان است. اجرای خطوط لوله نفت نیز در محدوده سد کارون 4، در استان چهار محال و بختیاری واقع شده است.

بر این اساس رودخانه‌های واقع در محدوده طرح که راه‌های جایگزین آنها را قطع می‌نماید شامل رودخانه ارمند، بازفت و منج بوده که همگی از رشته جبال زاگرس سرچشمه می‌گیرند و عبور محورها از روی دریاچه رودخانه‌های ارمند و بازفت و رودخانه منج خواهد بود.

سد مخزنی کارون 4 در استان چهارمحال و بختیاری در فاصله 180 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و چهار کیلومتری پایین دست محل تلاقی رودخانه‌های ارمند و بازفت واقع شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۵ آبان ۱۳۹۲ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 92082515163
  • خبرنگار :