محققان دانشگاه نورث وسترن دریافتهاند بزرگسالانی که طی دوران کودکی برای دوران کوتاه مدتی تحت آموزش موسیقی بودهاند و ساز خود را به طور منظم و حتی پس از دههها ننواختهاند، در مقایسه با افرادی که تا به حال ساز ننواختهاند واکنشهای سریع مغزی را نسبت به آواهای گفتاری از خود نشان میدهند؛ این یافته نشان میدهد که کلاسهای موسیقی تاثیر مثبت و طولانی مدتی را بر پردازش صداها دارد.
به گزارش سرویس پژوهشی منطقه اصفهان، با بالا رفتن سن افراد، تغییراتی در مغز اتفاق میافتد که اغلب بر شنوایی تاثیرگذار است. برای مثال مطالعه بر مغز افراد پیر نشان میدهد که پاسخ کندتری را نسبت به تغییرات سریع صداها دارند و همین امر موجب مشکل بودن درک گفتار برایشان میشود.
محققان دریافتهاند که هرچه تعداد سالهایی که افراد ساز مینوازند بیشتر باشد، مغز نیز پاسخهای سریعتری را به صداهای گفتاری از خود نشان میدهد.
طی این تحقیق 44 بزرگسال سالم 55 تا 76 ساله به هجاهای ترکیبی گفتاری گوش دادند و در همین حین نیز فعالیت الکتریکی در بخش شنیداری مغز بررسی شد.
پژوهشگران متوجه شدند افرادی که بین چهار تا 14 سال تحت تعلیم موسیقی در دوران کودکی خود بودند و در حالی که 40 سال از آخرین نوازندگی شرکت کنندگان میگذشت، سریعترین پاسخهای مغزی را به صداهای گفتاری از خود نشان دادند.
به گفته محققان، این نتایج مؤید این است که فواید فعالیتهای مفید مغزی نظیر نوازندگی که در کودکی انجام میشوند، تاثیرات بلندمدتی را حتی تا پیری بر جای میگذارند.
یافتههای این پژوهش در مجله "Neuroscience" منتشر شده است.
انتهای پیام