یک کارشناس اموال فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: طرحهای چاپشده در پشت اسکناسهای پنجهزار ریالی، نقوشی اصیل هستند که به منطقهی آوه در اراک قدیم متعلقاند و به این نوع سفالها در زبان انگلیسی «نقاشی زیر لعاب» میگویند.
به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چندماه پیش، در پشت 100میلیون قطعه اسکناس 500 تومانی، طرحی از یک «قدح» چاپ شد که در توضیحی کوتاه دربارهی آن نوشته شده است «ظروف سفالی از قرن هشتم هجری».
فائق توحیدی درباره نقش روی این اسکناسها به خبرنگار ایسنا گفت: هرچند سفالهای قرن هشتم هجری قمری نقطهی عطف و اثر شاخصی در هنر ایرانی محسوب نمیشوند، اما طرح استفادهشده در پشت اسکناسهای پنجهزار ریالی که به نام «سفال تکنیک سلطانآباد» شناخته میشود، اقدام جالبی برای نشان دادن هنر و فرهنگ غنی ایران است.
معاون پیشین اداره کل موزههای سازمان میراث فرهنگی معتقد است: میشد از طرح یک «کتیبهی کوفی» یا «جام زرینفام خط فارسی دری» و حتی «سفالی رنگارنگ با طرح گل و مرغ» متعلق به دورهی صفوی نیز به جای این طرح استفاده کرد. آثار شاخصی که بیانگر هنر ایرانی در صنعت سفالگری هستند و هنر ایرانی را بهصورت گویاتری نشان میدهند، بهتر میتوانند فرهنگ غنی ایرانی را در سطح کشور معرفی کنند.
او افزود: تزیین روی سفال نقششده روی این اسکناسها، کاملا ایرانی است. هرچند این آثار تحولی در هنر سفالگری و متعلق به دورهی مغولها هستند، اما به جای این نوع طرح که به آن «قدح» نیز میگویند، میشد به استفاده از نقوش بهتری هم فکر شود.
انتهای پیام