چهارمین همایش بصیرت عاشورایی

پناهیان: مبلغان در ایام محرم، ولایت‌مداری را به مخاطبان انتقال دهند

یک عضو شورای عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که «عزت و ولایت اصلی‌ترین پیام و هدف قیام عاشورا بود» گفت: مبلغان در ایام محرم احساس عزت، ولایت‌مداری، توجه به عاقبت به خیری و افتخار به حماسه عاشورا را به مخاطبان انتقال دهند.

یک عضو شورای عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که «عزت و ولایت اصلی‌ترین پیام و هدف قیام عاشورا بود» گفت: مبلغان در ایام محرم احساس عزت، ولایت‌مداری، توجه به عاقبت به خیری و افتخار به حماسه عاشورا را به مخاطبان انتقال دهند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در چهارمین همایش بصیرت عاشورایی که با حضور مبلغان اعزامی سازمان اوقاف و امور خیریه در مسجد جامع امیرالمومنین (ع) در تهران برگزار شد، با بیان این‌که «مبلغان با تولید ادبیات نو، مفاهیم و معانی تازه از پیام عاشورا به مردم منتقل کنند» گفت: نیاز است ادبیات مردم نو شود بنابراین باید با تولید ادبیات نو به عنوان یکی از وجوه سخن تازه گفتن، معانی و مفاهیم تازه به مخاطبان خود منتقل کنیم.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه قم افزود: با ادبیاتی با مردم صحبت کنید که همه متوجه شوند. ما هر چه داریم از محرم است و نیاز نیست در کنار روضه حرف‌های دیگری بزنیم چه بسا در داخل روضه می‌توانیم حرف‌های جدیدی در بیاوریم که خیلی از مردم آنها را نمی‌دانند و این جزو نیازهای اولیه مردم است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «دهه محرم را به اصل عاشورا و بیان پیام آن اختصاص دهید» خطاب به مبلغان گفت: 30 سال است محرم‌ها به منبر می‌روم و شده که روزی 9 تا منبر رفتم و هیچ کدام تکراری نبودند الان هم می‌توان تا روز قیامت حرف‌های جدید به مردم زد پس به خود امام حسین (ع) و اصل عاشورا بپردازید.

پناهیان اصلی‌ترین پیام عاشورا را عزت‌خواهی عنوان کرد و گفت: معروف است که پیام اصلی عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است اما پیام اصلی عاشورا عزت است، همان‌طور که امام حسین (ع) فرمودند من نیامده‌ام مردم کوفه را امر به معروف کنم بلکه آمده‌ام با کمک آنها یزید را از تخت بیندازم و وقتی که دیدند مردم قبول نکردند فرمودند من ذلت نمی‌پذیرم.

وی با تاکید بر مقوله عزت و افتخار در بیان واقعه عاشورا و کربلا گفت: باید ببینیم چرا مردمی که برای امام حسین (ع) گریه می‌کنند این گریه و مصیبت باقی مانده است، زیرا این یک حماسه است و انسان می‌تواند به حماسه افتخار کند. مردم واقعا از روضه امام حسین (ع) شاد می‌شوند و به آن افتخار می‌کنند پس باید به وجود عزت و افتخار حسینی در عاشورا بپردازیم.

این کارشناس مسائل دینی با بیان این‌که «متاسفانه عده‌ای اینگونه القا می‌کنند که ما ملت ماتم هستیم» گفت: ما ملت عزت و حماسه هستیم و به آن افتخار می‌کنیم. باید دل جوانان را با این عنصر افتخار نسبت به امام حسین (ع) گره بزنیم.

وی افزود: دستگاه تبلیغی ما و دستگاه تبلیغی امام حسین (ع) بسیار قوی‌تر از دستگاه دشمن است، اما هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

پناهیان افزود: مقابل عزت، ذلت قرار دارد. ما نتوانسته‌ایم عزت را در حادثه کربلا به درستی به مردم بیان کنیم در حالیکه اکنون برخی ذلت را تئوریزه می‌کنند و در روزنامه‌ها می‌نویسند و آن را اقتضای شرایط سیاسی می‌دانند، اما هنوز این مساله در میان مردم و روضه‌های ما خوب جا نیفتاده است در حالی که اگر مردم ما ذلت‌پذیر نباشند به هر بهانه‌ای خیلی کارها می‌شود کرد.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه قم پیام دیگر عاشورا را ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری عنوان کرد و گفت: تقصیر ما مبلغان است که برداشت محوری مردم از عاشورا، ولایت نیست. شاید بتوان گفت جزو 10 مفهوم اول نزدیک به ذهن به مفهوم عاشورا، ولایت جایی ندارد چرا که ما درست روضه نخوانده‌ایم در حالیکه اصل و فرع عاشورا، ولایت است.

وی با طرح این سوال که فرق شهدای کربلا با سایر شهدای صدر اسلام چیست؟ تصریح کرد: شهدای دیگر به امر خدا و برای خدا شهید شدند اما شهدای کربلا برای ولی خدا شهید شدند. همه شهدای کربلا تابع ولایت و امام خود بودند.

پناهیان با تاکید بر این‌که «ولایت در بررسی پیام‌های عاشورا غریب مانده است» گفت: این در حالی است که ولایت اصلی‌ترین پیام و هدف کربلا بود و مبارزه با ظلم یکی از نتایج کوچک قیام عاشورا بود.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه قم با طرح این سوال که چرا برخی اینگونه خیال می‌کنند که مردم کوفه بی‌وفا بودند؟ گفت: من این حرف را قبول ندارم چرا که این حرف بی‌احترامی به امام حسین (ع) است که از شانس ایشان با یک عده‌ای که ژن بی‌وفایی دارند طرف شده‌اند و این درست نیست. به نظر من علت بالا رفتن تصاعدی بدبختی مردم کوفه برداشت اشتباه آنها از ولایت و تن دادن به ولایت غیرخدایی بود به طوری که در برابر ولایت خدا به گونه‌ای جنگیدند که در تاریخ سابقه ندارد چرا که آنها به مرض ولایت‌گریزی دچار شده بودند.

وی خطاب به مبلغان تاکید کرد: روضه را به مردم خوب بیان کنید و عاشورا را خوب توضیح دهید و به مردم منتقل کنید که آداب ولایت‌مداری توسط شهدای کربلا اجرا شد.

پناهیان با بیان این‌که «باید در مفاهیم عاطفی عاشورا نیز به درستی و صحیح وارد شویم» گفت: مردم جز عشق به امام حسین (ع) چیز دیگری نیاز ندارند و این عشق آنها را وامدار امام حسین (ع) می‌کند حال اگر کسی را دیدیم که رفتارش درست نیست این به خاطر آن است که به امام عشق ندارد.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: این درست نیست که محبت امام حسین (ع) داشتن کافی نیست، بلکه کسی که محبت امام حسین را داشته باشد کافی است اما اگر دیدیم رفتار درستی ندارد باید به او بگوییم که محبت خود را به امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) کامل کند، اگر این اتفاق افتاد همه چیز درست می‌شود چرا که راه برای افزایش محبت، معرفت همراه با عمل است.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی سرپرست فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران گزارشی از نحوه اعزام مبلغان به بقاع متبرکه و امامزادگان استان تهران در ایام ماه محرم ارائه کرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۳ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92081308181
  • خبرنگار :