«فیلمیران» به نشانه اعتراض از کانون پخش‌کنندگان خارج شد

هیات مدیره سازمان پخش «فیلمیران» با انتشار اطلاعیه‌ای، خروج این موسسه را از کانون پخش‌کنندگان فیلم به دلیل «اصرار بر برخی اقدامات کوته‌فکرانه و کودکانه» اعلام کرد.

هیات مدیره سازمان پخش «فیلمیران» با انتشار اطلاعیه‌ای، خروج این موسسه را از کانون پخش‌کنندگان فیلم به دلیل «اصرار بر برخی اقدامات کوته‌فکرانه و کودکانه» اعلام کرد.

در متن اطلاعیه موسسه «فیلمیران» که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گذاشته شده، آمده است:

«در کشوری مشهور به تبحر و افتخارآفرینی در رشته‌های انفرادی و سینمایی که همه در آن شعار کار گروهی را خوب سر می‌دهند، هنگام عمل در اکثر مواقع اختلاف و تنش بر همه‌چیز سایه می‌افکند.

فیلمیران حاصل یک همکاری واقعی بود. تجلی شعار معروف سینما یعنی تیم‌ورک (teamwork). هشت (8) سال پیش ما گردهم آمدیم. همگی پس از سال‌های متمادی فعالیت در عرصه توزیع و البته تولید فیلم به این نتیجه رسیده بودیم که کار به سیاق و شیوه پیشین پاسخگوی نیاز‌های تازه در عرصه توزیع فیلم نیست. باید کاری جدی‌تر و تخصصی‌تر انجام داد. کاری بر زمین مانده و مهم برای پیشبرد و گسترش پخش فیلم در ایران. بر زمین مانده نه از این بابت که کسی تا آن زمان نخواسته یا تلاش نکرده بود انجامش دهد، بلکه به این دلیل که همه تلاش‌های مشابه تا آن روز به نتیجه نرسیده بود».

هیات‌مدیره موسسه فیلمیران ادامه داده است: «در آغاز ما نظرات بسیاری از اهالی دلبسته به سینما را شنیدیم و از هر کس که فکر می‌کردیم می‌تواند کمک‌مان کند مشورت گرفتیم و شروع کردیم. البته کار آسانی نبود. هر کدام رای و نظری داشتیم برآمده از تجربه‌ی سال‌ها فعالیت‌مان در عرصه تولید، توزیع و نمایش فیلم و کنار هم قرار دادن این تجربه‌ها و نظرات متفاوت و یا حتی متضاد، گاه ناممکن جلوه می‌کرد، اما می‌دانستیم با صبر و تحمل و بردباری می‌توان به نتیجه رسید. آنچه که البته تصور اجرایی شدنش برای عده ای سخت بود؛ همان‌ها که هر روز منتظر شنیدن خبر زمین خوردنمان بودند.

در طول این سال‌ها تلاش کرده‌ایم با احترام به مخاطب و ارج نهادن به هنر - صنعت سینمای ایران بهترین درک را از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران داشته باشیم. دغدغه اصلی‌مان کمک به جریان تولید در سینمای ایران بوده و در این زمینه همیشه کنار تهیه‌کنندگان ایستاده‌ایم. با تمام توان و ظرفیت خود کوشیده‌ایم روش‌های پخش در سینمای ایران را ارتقا ببخشیم. همچنین همیشه از انتقال تجربه‌های خود به سایر همکاران خوشحال بوده‌ایم و از فعالیت صحیح صنفی استقبال کرده‌ایم. مساعدت در تاسیس کانون پخش‌کنندگان و بعد حضور در هیات‌مدیره این کانون شاهد همین مدعاست».

این موسسه پخش فیلم در ادامه با اعتراض به رویه‌ی در پیش گرفته شده توسط کانون پخش‌کنندگان آورده است: «اما در مقابل رفتارهای تنگ نظرانه، استفاده از روش‌های منسوخ سال‌های دور پخش فیلم و محصور ماندن در محدوده دفاتر ناکارامد و همچنین استفاده از نام دفاتری با هویت نامشخص برای بالا بردن آرای مجمع عمومی و در نهایت ترجیح منافع شخصی بر ارتقا کلی صنف باعث شده این کانون که می‌توانست مثل هر صنف سالم دیگری در جهت پیشرفت پخش فیلم در ایران گام بردارد، به مرکزی برای گعده‌های سخیف عده‌ای تبدیل شود که موفقیت را در عدم موفقیت دیگران جستجو می‌کنند و اصل را به جای رقابت آزاد مبتنی بر حق انتخاب، بر حذف رقیب و همکار خود گذارده‌اند.

بنابراین هیات‌مدیره سازمان پخش فیلمیران علیرغم اعتقاد راسخ به کار صنفی و به دلیل اصرار بر برخی اقدامات کوته‌فکرانه و کودکانه در کانون پخش‌کنندگان فیلم، خروج این موسسه را از این محفل اعلام می‌دارد.

متاسفانه کار در فضای کسالت‌بار عده‌ای که بجای تلاش برای پیشرفت دفاتر خود به جلوگیری از فعالیت سازمان‌های موفق می‌اندیشند بیش از این قابل تحمل نیست».

هیات مدیره موسسه فیلمیران در پایان با تاکید خروج خود از کانون پخش‌کنندگان نوشته است: «فیلمیران تنها در صورتی به فعالت صنفی ادامه خواهد داد که فضایی آزاد و با نشاط، همراه با همگرایی و تدبیر بر این فعالیت‌ها حاکم باشد؛ نه اقداماتی با رنگ و بوی حسد و کینه‌ورزی.

موسسه فیلمیران ضمن استقبال از تمامی نقدهای سازنده همچنان به تلاش خود برای به‌روز کردن امکانات پخش فیلم و ارائه بهترین خدمات به صاحبان فیلم‌ها و در نهایت طی مسیر برای اعتلای سینمای ایران ادامه خواهد داد؛ انشاالله».

به گزارش ایسنا، هفته گذشته روابط عمومی شورای مرکزی کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران طی نامه‌ای خبر از مصوبات تازه کانون پخش داده که طی آن هر دفتر سینمایی در سال 93 تنها چهارفیلم می‌تواند، پخش کند!

چهار فیلم پرفروش سینماهای تهران از ابتدای سال جاری، یعنی «رسوایی» مسعود ده‌نمکی، «هیس، دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» پوران درخشنده، «گذشته» اصغر فرهادی و «تهران 1500» بهرام عظیمی همگی توسط موسسه فیلمیران پخش شده و این دفتر پخش این‌ روز‌ها نیز «پل چوبی»، «دربند» و «گناهکاران» را به عنوان فیلم‌هایی پرمخاطب روی پرده دارد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۰ آبان ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92081005985
  • خبرنگار : 71408