اولین جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوای شهر تهران با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست،نمایندگانی از شهرداری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت بهداشت و شورای شهر تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه اظهار کرد: از سال 84 تاکنون برنامه کاهش آلودگی هوا پیش نرفته است در صورتی که اگر این کار را انجام میدادیم تا الان بسیاری از مشکلات آلودگی هوا حل شده بود.
وی ادامه داد: برنامه جامع آلودگی هوا میتواند در چارچوب ملی نیز به اجرا دربیاید و هماهنگی میان دستگاههای مرتبط با آلودگی هوا ایجاد کند.طی یک ماه اخیر بر اساس مطالعات میتوان گفت که ریزگردها منشاء داخل استانی داشته و از کانونهای استان تهران به هوا برخواسته است.
معاون رییسجمهور در خصوص رایزنی با دیگر کشورها برای کنترل منابع تولید ریزگردها اظهار کرد: در سطح بینالمللی نیز سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید عوامفریبی را کنار بگذاریم و به جای سیاستهای تبلیغاتی،مساله آلودگی هوا را به صورت جدی حل کنیم، اظهار کرد:شاخصها قبلا تعریف شده و هر دستگاهی مؤظف است بر اساس آن به اجرای طرح بپردازد.
به گزارش ایسنا، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این جلسه اظهار کرد: کارهایی که از سال 90 با تصویب طرح کنترل آلودگی هوا انجام شده تنها به صورت انجام یکسری فعالیتها مانند جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده بوده و در آن برنامهریزی استراتژیک انجام نشده است.
وی ادامه داد: تاکنون تنها یک میلیون و 300 هزار خودروی فرسوده از کشور خارج شده و هنوز استاندارد سوخت در خودروها، «یورو2 » است که باید مطابق با این کار به استاندارد «یورو 4 » ارتقا پیدا میکرد.
به گزارش ایسنا، کاظم ندافی معاون وزیر بهداشت نیز در این جلسه گفت:سالانه 2724 مورد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در شهر تهران ثبت میشود که ناشی از ریزگردهای زیر 2/5 میکرون و اوزون است.
وی ادامه داد: همچنین سالانه 2522 مورد بستری قلبی و عروقی منتسب به آلودگی هوا و نیز 4525 مورد بستری بیماری تنفسی در شهر تهران ثبت میشود که به طور کلی میتوان گفت در سال هفت هزار و 47 نفر از مردم تهران به دلیل آلودگی هوا در بیمارستان بستری میشوند.
به گزارش ایسنا، خجستهمهر نماینده وزارت نفت نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون برای احداث دو هزار و 500 جایگاه CNG دو هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده است، اضافه کرد: وزارت نفت در طرح اولیه دو هزار و 900 میلیارد تومان برای این اقدام پیشبینی کرده بود که همه این مبالغ محقق نشده است.
وی ادامه داد: بزرگترین مساله در کمبود جایگاههای CNG نبود زمین و گرانی در شهر تهران است که باعث میشود یک سرمایهدار نتواند جایگاه دو منظوره ایجاد کند.
خجستهمهر تاکید کرد: باید استفاده از خورودهای سبک با سوخت دیزل را توسعه دهیم چرا که با این کار میتوان در مقایسه با بنزین 30 درصد آلایندگی را کاهش داد و 30 درصد نیز راندمان را بالا برد.
خبر تکمیلی این جلسه فردا منتشر میشود.
انتهای پیام