گزارشگر سازمان ملل:

کمبود اعضای بدن قابل پیوند، دلیل افزایش قاچاق انسان است

گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص قاچاق انسان هشدار داد که شمار افرادی که به اختیار یا به اجبار به منظور پیوند اعضا در داخل یا خارج از خاک کشورشان قاچاق می‌شوند افزایش چشمگیری داشته است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص قاچاق انسان هشدار داد که شمار افرادی که به اختیار یا به اجبار به منظور پیوند اعضا در داخل یا خارج از خاک کشورشان قاچاق می‌شوند افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جوی نگازی ایزیلو گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص قاچاق انسان گفت: کمبود اعضای بدن قابل پیوند در دنیا یکی از دلایل اصلی قاچاق انسان‌ها به منظور استفاده از اعضای آنهاست و همچنین افزایش درخواست برای پیوند عضو و محدودیت‌های سخت و شدید در مورد منابع قابل دستیابی اعضا می‌تواند از دیگر دلایل افزایش این مسئله باشد.

وی در ادامه گزارش سالانه خود به مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که اطلاعات قابل دستیابی در مورد قاچاق انسان به منظور استفاده از اعضای بدن آنها همواره ناقص و غیرقابل تائید بوده است که این کمبود اطلاعات به‌دلیل ماهیت غیرقانونی بودن قاچاق و شانس بسیار کم قربانیان برای گزارش این حوادث و خشونت‌هاست.

وی در ادامه گفت: دریافت‌کنندگان این اعضا اغلب افرادی ثروتمند هستند، در حالیکه قربانیان معمولا فقیر و دارای سطح تحصیلات پایین می‌باشند. از این رو آنها به راحتی می‌توانند در مورد ماهیت معامله و تاثیرات آن بر سلامتشان فریب بخورند.

این کارشناس پس از بررسی موارد مختلف از قربانیان اینگونه معاملات که اغلب اهل اروپای شرقی، آسیای جنوبی و آمریکا هستند دریافت که اغلب آن‌ها با وعده بدست آوردن مقدار زیادی پول حاضر می‌شوند اعضای بدن خود را بفروشند، در حالیکه تقریبا در همه موارد این پول را بطورکامل دریافت نمی‌کنند.

مطالعات این کارشناس همچنین نشان می‌دهد مراقبت‌های پزشکی بعد از عمل اغلب نامناسب است که منجر به بروز مشکلات فراوان در قربانیان می‌شود.

خانم ایزیلو در ادامه از نبود قانون و سیاست‌های نامناسب برای مبارزه با قاچاق انسان به منظور پیوند اعضا به‌ویژه در سطح بین‌الملل انتقاد کرد و گفت: قوانین نامناسب وضعیت دراین زمینه نه تنها مانع از ادامه قاچاق در سطح ملی نمی‌شود، بلکه موجب افزایش آن در سطوح بین‌المللی است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، این کارشناس در گزارش خود از کشورهای جهان خواست تا برای توقف هرگونه قاچاق انسان‌، از جمله به منظور پیوند عضو به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند و تمام تلاش خود را بکار گیرند.

وی بیان کرد: اصلی‌ترین راه برای جلوگیری از این پدیده بازبینی قوانین و تقویت سیاست‌های مبارزه با قاچاق، محاکمه و مجازات عاملان و حمایت از قربانیان است.

خانم ایزیلو همچنین از دولت‌ها خواست تا بطور جدی و بدون قید و شرط مانع از قاچاق اعضای بدن از داخل زندان‌ها شوند و توجه بیشتر پرسنل کادر پزشکی نسبت به موارد احتمالی قاچاق انسان و اعضای بدن و گزارش آن به پلیس را خواستار شد.

جوی نگازی ایزیلو، یک کارشناس اهل نیجریه است که از اوت 2008 تاکنون در زمینه قاچاق انسان به‌ویژه زنان و کودکان در سازمان ملل فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۷ آبان ۱۳۹۲ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92080704389
  • خبرنگار : 71443