فرجی‌دانا در مجلس: حرکت جامعه دانشگاهی باید در فضایی آرام و بدون تنش باشد

وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات، بر حرکت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضای آرام و بدون تنش تاکید کرد.

وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات، بر حرکت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضای آرام و بدون تنش تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم‌، تحقیقات و فناوری که در دفاع از برنامه‌های خود در جلسه علنی مجلس صحبت می‌کرد از اعلام حمایت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشکر کرد و گفت: تلاش کردم با همکاری مدیران و همکاران دانشگاهی برنامه کاربردی و عملیاتی ارائه کنم و هدف اصلی در برنامه‌هایم حرکت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضایی آرام و بدون تنش است.

وی با اشاره به رئوس برنامه‌های خود برای تصدی وزارت علوم اظهار کرد: تلاش شده در اهم برنامه‌های ارائه شده رهنمودهای رهبری و تکیه بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی،‌سیاست های کلی نظام، سند چشم‌انداز بیست ساله وقانون برنامه پنجم گنجانده شود که امیدوارم با عنایت خداوند آ‌نها به پیش ببریم.

وزیر پیشنهادی علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طی سالهای اخیر برنامه‌ریزی بنیادین در علم و فناوری شتابی چشم‌گیری یافته است اظهار کرد: در عین حال چالش‌ها و تهدیدهایی نیز در سیاست‌گذاری و اجرا و افزایش بی‌رویه مهاجرت دانش‌آموختگان و نیز میزان بیکاری وجود دارد.

فرجی دانا در ادامه با تاکید بر اینکه باید دانش‌آموختگان خلاق تربیت شوند که بتواند مهارت لازم برای حل مسائل کشور داشته باشند افزود: باید آهنگ رشد علمی از طرف دانشگا‌ه‌ها به مراکز آموزش عالی کشور استمرار بخشیده شود که در این میان نیازمند فضای مساعدی هستیم که دارای حرمت‌، اعتبار و منزلت باشد و تامین این خاص کلیدی از محورهای پیشنهادی این جانب برای وزارت علوم است.

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها برای ارتقای منزلت و نیز تاثیرگذاری در نظام‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی گفت: توجه به اسناد بالادستی نشان می‌دهد که زمینه برای ارتقای علم و فناوری فراهم شده است و با توجه به اینکه می‌تواند براساس سیاست‌ها چشم‌انداز روشنی را ترسیم کرد در برنامه‌های اینجانب به مواردی چون تربیت فضای عمومی و اعتماد به دانشگاهیان و آموزش و پژوهش، توجه به دانشگاه‌های تازه تاسیس‌،توسعه هماهنگ علم تا ثروت و ... از مواردی است که وجود دارد.

فرجی دانا همچنین فقدان رویکرد درست نسبت به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها، عدم تحقق اهداف اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها‌،عدم تناسب توانمندی‌های دانش‌آموختگان با نیازهای کشور‌،عدم همگرایی و هدفمندی پژوهش‌ها در کشور و نیز عدم تناسب بین رشد کمی وکیفی آموزش عالی را از مهمترین نقاط ضعف آموزش عالی عنوان کرد.

وزیر پیشنهادی علوم بر ضرورت توجه به ارزش‌های بنیادین و اصول باورها تاکید کرد و گفت: دانشگاه،‌نهاد دانش‌،‌اخلاق و

قانونمداری و دانشگاهیان نماد تعهد و تخصص، مسوولیت پذیری و پاسخگوی و پرسشگری و مبنای جامعه دانش بنیان است.

فرجی دانا همچنین بر نقش تحول در ارتقای علوم انسانی اشاره کرد و گفت: بازنگری متون‌، محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزه‌های و ارزش‌های دینی و هویت اسلامی- ایرانی و انقلابی است.

وزیر پیشنهادی علوم، انسجام در تصمیم‌گیری‌ها را یکی از اقدامات کلیدی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید در قبال جامعه مسوولیت پذیر باشند و اگر غیر از باشد نمی‌شود برای نیازها جامعه از آنها سوال کرد.

فرجی دانا ضمن تاکید بر ارتقای آموزش و پژوهشی و فناوری بر پایه نقش جامعه علمی کشور گفت: این موضوع، تاکید مجددی به هدف‌ها است که ارتقای آموزش عالی خوشبختانه مورد تاکید تمام مسوولان بوده و حتی در تمام کمیسیون‌های مجلس به این موضوع توجه شده است.

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر اینکه رشد آموزش عالی و پژوهش و فناوری باید هدفمند باشد گفت: جهت‌گیری آموزش و پژوهش از اقتضائات کشور بوده که باید بر پژوهش و آموزش تقاضا محور توجه جدی انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: تبدیل علم به ثروت در راستای توجه به توسعه فناوری و نوآوری از مهمترین محورهای کلیدی این جانب در رئوس برنامه‌هایم است که باید در این زمینه به شاخص‌های علم و فناوری،‌سرانه تولید ناخالص داخلی، شمار ثبت اختراعات‌،تولیدات جهانی،‌نسبت سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه دانش بنیان توجه شود.

فرجی دانا در بخش دیگری از سخنان خود بر جذب نخبگان علمی داخل و خارج کشور تاکید کرد و گفت: نخبگان ایرانی داخل و خارج از کشور دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای جهت بهره برداری در توسعه کیفی و کمی فعالیت‌های محوری نظام علم و فناوری کشور هستند که لازم است با اتخاذ سیاست‌های لازم از توانمندی آنان بهره‌گیری بهینه شود.

به گزارش ایسنا، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: این سوال مطرح شده است که آیا برنامه‌ای برای بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل دارند یا خیر؟ که در پاسخ باید گفت که آیین‌نامه‌ای مشخص برای انتقال دانشجویان از خارج به داخل در صورت تمایل آن‌ها وجود دارد که طبیعتا بر اساس آن می‌توان زمینه‌های لازم را برای حضور آنها فراهم کرد.

فرجی‌دانا تامین منابع و اعتبارات مورد نیاز و تخصیص عادلانه آن به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و تهیه نیروی انسانی مورد نیاز را از دیگر برنامه‌هایش عنوان کرد.

وی با تاکید بر ارتقای کیفیت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبیعتا ارتقای کیفیت در بحث آموزش عالی یکی از مهمترین برنامه‌های بنده است که تلاشی برای تحقق آن خواهم داشت.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: در صحبت‌هایی مطرح شد که برنامه‌هایم با اسناد بالادستی تطابق ندارد که برای پاسخ اسناد را به گزارش معاونت نظارت مجلس در خصوص تطابق برنامه‌هایم با اسناد بالادستی ارجاع می‌دهم که طبق این گزارش برنامه‌ها همسو است.

فرجی‌دانا در مورد موضوع دانشگاه تک‌جنسیتی گفت: دانشگاه تک جنسیتی دارای سابقه طولانی فعالیت در خارج و داخل کشور در قبل و بعد از انقلاب است، موضوع دیگری که مطرح شد در مورد تفکیک جنسیتی است که در سند مورد اتکای ما برای عمل یعنی سند دانشگاه اسلامی لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد ما نیز همواره محور خود را برای انجام کارها در اجرای قوانین می‌دانیم.

وی همچنین با تاکید بر انجام کارها مبتنی بر کار کارشناسی گفت که نظر شخصی‌اش این است که باید همواره الزامات قانونی را به عنوان مسیر حرکت در نظر گرفت.

فرجی‌دانا در پایان در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا ماده 44 قانون برنامه پنجم در مورد استفاده از نیروهای متخصص فرزندان شهدا و ایثارگر را اجرایی می‌کند یا نه، گفت: مطمئنا به همه احکام قانونی پایبند است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۵ آبان ۱۳۹۲ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92080502641
  • خبرنگار : 71290