در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم؛

هروی:برنامه فرجی دانا کلیشه‌ای است

نماینده مردم قائنات در مخالفت با وزیر علوم گفت: برنامه آقای دکتر فرجی دانا کلیشه‌ای است و فکر می‌کنم ایشان حتی یکبار هم فرصت نکردند که کلیات برنامه پنجم توسعه را بخواند.

نماینده مردم قائنات در مخالفت با وزیر علوم گفت: برنامه آقای دکتر فرجی دانا کلیشه‌ای است و فکر می‌کنم ایشان حتی یکبار هم فرصت نکردند که کلیات برنامه پنجم توسعه را بخواند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جواد هروی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم صحبت می‌کرد، عنوان کرد: همه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید انتخاب وزیر علوم جدی را بگیرند و به دور از مسائل سیاسی به سوگندی که برای حفظ منافع و مصالح مردم خوردند، پایبند باشند.

او ادامه داد: اگر درسالهای گذشته مدیران مدبر به کار گرفته می‌شدند که رویکرد غیرسیاسی داشتند امروز در ردیف صادرکنندگان علمی و دارای اقتصاد دانش بنیان بودیم. امروز فضای دانشگاه‌ها و انتخاب روسای دانشگاه‌ها به قدری سیاسی شده که انتخاب سیاسی روسای دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه آزاد و پیام نور و یا همه دانشگاه‌های دیگر عادی و معمولی شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: رشد غیرمنتظره کمّی دانشگاه‌ها همان بلایی را سرمان می‌آورد که تبلیغ وارونه جمعیت بر سر ما خواهد آورد. به قدری در رشد وارونه جمعیت تبلیغ کردیم که امروز جمعیت پیر جایگزین جمعیت جوان شده است. اشتغال‌زایی ناشی از این حرکت وارونه دانشگاه‌ها را چه کسی برعهده می‌گیرد. امروز در حالی سخن از رشد علمی می‌گویم از رشد معنادار علمی غافل هستیم.

هروی با بیان اینکه امروز باید تمنای مرد روئین‌تن را برای وزارت علوم داشته باشیم،گفت: آنچه باعث شده سومین وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم به باد انتقاد گرفته شود ضرورت توجه به تولید علم است. مقام عظمای ولایت بارها به اشاعه بحث علم اشاره کردند و تاکید داشتند که اگر غرب هم به جایی رسیده از توسعه علمی بوده است اما ما بر این مسئله تکیه نکرده‌ایم.

نماینده مردم قائنات تصریح کرد: تبلور عقلانیت که شعار اصلی دولت است در فضاهای دانشگاه‌ها کلید می‌خورد و تمام راه‌ها به دانشگاه ختم می‌شود به همین دلیل سکان آموزش عالی را باید به دست بهترین و عالم‌ترین شخص غیرسیاسی بدهیم.

او سپس به طرح برخی مشکلات و موضوعات موجود در دانشگاهی اشاره کرد و گفت: چندین سال است اسلامی کردن دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته اما آیا دانشگاه‌ها واقعا اسلامی‌تر شدند یا غیراسلامی‌تر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که وزرای علوم ما دغدغه توسعه علمی نداشتند امروز رقابت کمی،‌کیفیت را به فنا برده است و مقام استاد و معلم همچنان سنگ تیپا خورده‌ای گشته و این جای تاسف است هر خرمهره‌ای را به نام علم می‌فروشند و در چنین شرایطی سردمداران علمی کشور در خواب خرگوشی هستند این به این دلیل است که وزرای علوم ما کارآمد نیستند.

نماینده مردم قائنات افزود: کرسی‌های آزاداندیشی به دست نسیان سپرده شده‌اند؛ چرا امروز هر نهادی که در حوزه آموزش عالی است فقط بر طبل خودش می‌کوبد؟ پاسخ این است که چون نخواسته‌ایم وزرای علوم عالم و فرهیخته باشند هر کسی بر طبل خودش کوبیده است؛ نقش وزیر علوم در این میانه کجاست؟ وزیر علوم باید دغدغه داشته باشد و من چنین دغدغه‌ای در وجود دکتر فرجی دانا کمتر می‌بینیم. وزیر علوم بدون دغدغه نمی‌تواند ادعای دانش‌افزایی کند باید به جای فریاد و هیاهو اندکی تامل کنیم و اگر قرار باشد اقتصاد دانش بنیان جایگزین اقتصاد نفت باشد باید تحولی در آموزش عالی صورت بگیرد؛ جهاد اکبر را خیلی وقت است شروع کرده‌ایم ولی چون در این امر قصور کردیم به نتیجه نرسیدیم.

او تاکید کرد: آموزش عالی ستون فقرات نظام است و وزیر علوم باید حساس‌ترین شخص علمی باشد و با کفایت‌ترین و با درایت‌ترین کارنامه را داشته باشد تا بتواند با وجود این همه گرداب کشتی آموزش عالی را به سلامت به مقصد برساند اما آیا آقای فرجی دانا قدرت کافی برای دست گرفتن سکان کشتی آموزش دارد و آیا می‌تواند از پس این جایگاه برآید؟

هروی در ادامه به نقد رویکرد آموزشی وزیر پیشنهادی علوم پرداخت و گفت: ایشان کوچکترین اطلاعی از برخی مسائل ندارد برای مثال آیا از ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد اطلاع دارد؟ آیا ایشان با چند سال ریاست یک دانشگاه می‌تواند استنباط دقیقی از دانشگاه‌های کشور داشته باشد؟ 2500 دانشگاه در این کشور وجود دارد و ایشان فقط با اداره کردن دانشگاه تهران می‌تواند چنین دیدگاهی به دست آورد؟ آیا ایشان تخصص و توان تحول در علوم انسانی را دارد؟ تخصص در رشته ایشان غیرانسانی است با چنین پیشینه‌ای چگونه می‌خواهد بر جایگاه علوم انسانی اشراف داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آموزش عالی ما متاسفانه آموزش محور است کسی باید سکان آن رابه دست بگیرد که با پژوهش یگانه باشد نه بیگانه. در کارنامه آقای فرجی دانا حتی یک کتاب هم دیده نمی‌شود تمام مقالات ایشان یا کارگروهی است یا کار دانشجویان ایشان است. یک وزیر علوم باید سلامت علمی و پژوهشی مملکت باشد اما این مسئله در کارنامه آقای فرجی دانا مشاهده نمی‌شود .آنهایی که از سابقه و کارنامه درخشان ایشان دم می‌زنند بفرمایند ایشان چند کتاب دارد و چگونه بدون حتی یک کتاب رتبه استاد تمامی را به دست آورده است. ایشان چگونه می‌تواند مهار آموزش عالی سرکش را در دست بگیرد؟ این سوالی بود که پرسیدیم و ایشان سکوت کردند.

هروی افزود: دکتر فرجی دانا تنها از یک هفته قبل قانع شدند که می‌توانند وزیر علوم باشند چطور می توانند با مجلس و یا سایر نهادها تعامل کنند وزیر علوم باید با مجلس و کمیسیون آموزش بیشترین تعامل را داشته باشد اما ایشان احتمالا حتی نمی‌توانند به این سوال ساده که تعداد اعضای کمیسیون آموزش چند نفر است پاسخ دهند. رویکرد تعاملی سابقه می‌خواهد که ایشان ندارند. ایشان پاسخ ندادند که سهم پژوهش که باید سه درصد تولید ناخالص علمی باشد چرا به 42 صدم درصد کاهش پیدا کرده است. ایشان در برنامه هایش نیاورده است که تفاوت و تبعیض فاحش حقوق و بازنشستگی استادان دانشگاه‌ها را چگونه حل می‌کند و برای این تبعیض چه راهکاری دارد؟

هروی در پایان به طرح این پرسش پرداخت که وزیر پیشنهادی علوم برای رشد ناموزون کیفی دانشگاه‌ها و خالی شدن صندلی‌ها که کاهش چشم‌گیر داشته است چه راهکاری ارائه خواهند کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۵ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92080502320
  • خبرنگار :