اولیایی: پول هنگفت در فوتبال، مفسده ایجاد کرد

مدیرعامل سابق استقلال می‌گوید تزریق پول در هشت سال گذشته به فوتبال ایران مهم‌ترین عامل ایجاد فساد در ورزش بوده است.

مدیرعامل سابق استقلال می‌گوید تزریق پول در هشت سال گذشته به فوتبال ایران مهم‌ترین عامل ایجاد فساد در ورزش بوده است.

کاظم اولیایی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درپاسخ به این سوال که دلیل ایجاد فساد در فوتبال ایران را چه می‌داند، گفت: زمانی فوتبال ما آماتور بود و می‌خواستیم آن را به حرفه‌ای تبدیل کنیم. برای این کار باید فرآیندی را طی می‌کردیم که این کار اتفاق نیفتاد. به عبارت بهتر در ساختار و مدیریت، این روند طی نشد و تنها در هزینه‌ها حرفه‌ای شدیم. مسئله اصلی هم اینجا بود که این هزینه‌ها از جیب دولت بود و اصلا مهم نبود آن تیم صنعتی است، یا دولتی و نیمه دولتی. دولت در هشت سال گذشته پول هنگفتی را به فوتبال ایران تزریق کرد و برخی از مدیران تربیت بدنی خواستند از شهرت دو تیم استقلال و پرسپولیس برای محبوبیت استفاده کنند و پول‌های زیادی را به این دو تیم تزریق کردند. به راحتی آنها پول بیت المال را در فوتبال بدون برنامه ریزی وارد کردند و مشکل هم وقتی ایجاد شد که تمرکز اصلی این پول روی هرم بالایی باشگاه‌ها بود و به دلیل هنگفت بودن این پول‌ها، مفسده‌هایی ایجاد شد.

او افزود: این مفسده‌ها ابتدا در دلالی خودش را نشان داد و در ادامه دلالی برای بازیکن شکل خودش را پیدا کرد که موجب ورود تشکیلات امنیتی هم برای مدت کوتاهی به این ماجرا شد. در این برهه برخی دلالان یا عناصر مدیریتی باشگاه‌ها درصد کم یا زیادی را از بازیکن می‌گرفتند و موجب انتقال او به یک باشگاه می‌شدند. بعد از آن، مربی دلال پیدا شد و الان هم به داوری کشیده شده است. اعتقاد دارم که این روند در صورت ادامه یافتن، تبدیل به یک سونامی می‌شود که فراگیر شده و برای فوتبال ایران خطرناک می‌شود.

مدیرعامل سابق استقلال و پاس همدان در پاسخ به این سوال که آسیب‌های این فساد را برای جامعه چه می‌داند، اظهار کرد: متاسفانه آسیب‌های این فساد تنها فوتبال را در بر نمی‌گیرد و موجب دلزدگی مردم از ورزش می‌شود. فوتبال با آحاد جامعه ارتباط دارد و اکثر مردم ایران با آن درگیر هستند. مردم به فوتبال مثل یک هنجار نگاه می‌کنند و اگر مردم آن را یک ناهنجاری ببینند، به ورزش بدبین می‌شوند، این درحالیست که ورزش عامل زیبایی است.

اولیایی در پایان و در پاسخ به این سوال که راه حل این فساد را چه می‌داند، اظهار کرد: ما باید یک ساختار مناسب و منظم برای فوتبالمان ایجاد کنیم. حداقل ماجرا این است که باید ساختار فعلی فوتبال ایران را محترم بشماریم و آن را درست اجرا کنیم. باید نهادهای مدنی را تقویت کنیم و اجازه دهیم تشکل مربیان، بازیکنان و داوران شکل بگیرد. در تمام دنیا این تشکل‌ها قدرت خود کنترلی دارند و از منافع جمعیشان هم دفاع می‌کنند. باید جلوی برخوردهای فراقانونی و اقدامات فراقانونی را بگیریم و مانع از ورود نهادهای امنیتی و قضایی به فوتبال شویم. اگر در این مسئله نهادهای امنیتی ورود کنند غلط است و فیفا هم اصل را روی خود کنترلی گذاشته است. مسئله اصلی اینجاست که با وضعیت فعلی، مسئله فساد در فوتبال ایران ادامه‌دار خواهد بود و آرام آرام همه ورزش ما را فرا می‌گیرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۶ آبان ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 92080401637
  • خبرنگار : 71486