رویت هفت قلاده یوزپلنگ آسیایی در خارتوران شاهرود

مدیرکل محیط زیست استان سمنان از رویت هفت قلاده یوزپلنگ آسیایی طی یک هفته گذشته در ذخیره‌گاه زیستکره خارتوران خبر داد.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان از رویت هفت قلاده یوزپلنگ آسیایی طی یک هفته گذشته در ذخیره‌گاه زیستکره خارتوران خبر داد.

حمید ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: این هفت یوزپلنگ طی یک هفته گذشته در سه مرحله رویت و یا تصویربرداری شده‌اند.

وی با بیان اینکه روز گذشته پنج قلاده یوزپلنگ آسیایی در کاله پارک ملی توران از طریق دوربین‌ها تصویربرداری شده‌اند، اظهار کرد: این پنج قلاده شامل یک یوزپلنگ مادر و چهار توله یوز بوده‌اند.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان همچنین گفت: طی هفته جاری و در دو مرحله دو قلاده دیگر نیز رویت شده‌اند که یک مورد آنها در منطقه عباس آباد شاهرود و توسط محیط بانان حفاظت محیط زیست استان مشاهده شده و دیگری نیز که یک قلاده تنها بوده از طریق دوربین‌های این اداره کل در مجموعه خارتوران تصویربرداری شده است.

وی مشاهده هفت قلاده از این گونه نادر در خطر انقراض در زیستکره خارتوران شاهرود را نشان دهنده اهمیت ویژه این پارک ملی و منطقه حفاظت شده دانست و افزود: ذخیره‌گاه زیستکره خارتوران مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در کشور است و مشاهدات محیط بانان ما و جمعیت یوز در این منطقه نشان می‌دهد که خارتوران از نظر تولید و تکثیر یوزآسیایی از اهمیت بسزایی در ایران برخوردار است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان همچنین با اشاره به برنامه این اداره کل جهت برآورد جمعیت گونه نادر و در خطر انقراض یوز پلنگ آسیایی در این استان گفت: اجرای این طرح که از سال گذشته در استان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام طرح، به برآورد درستی از میزان جمعیت این گونه مهم در زیستگاه‌های استان دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح با نصب دوربین در مناطق زیست یوزپلنگ آسیایی نسبت به شناسایی و شمارش آنها اقدام می‌شود.

یوزپلنگ آسیایی

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 92072917749
  • خبرنگار :