یک عضو انجمن عصای سفید ایران با تاکید بر توجه خانوادهها به استقلال فرزند نابینای خود و خودداری از تربیت وی به عنوان فردی وابسته، گفت: متاسفانه برخی خانوادهها پس از پذیرفته شدن فرزند نابینای خود در دانشگاه، وی را در سراسر کلاسها همراهی میکنند.
ادریس فتحی در گفتوگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه خانواده مهمترین نقش را در کیفیت زندگی اشخاص نابینا ایفا میکند، افزود: علاوه بر اجتماع، خانوادهها نیز باید نکات مهمی را در برخورد و تربیت این افراد رعایت کنند. برای اینکه افراد با آسیب بینایی نسبت به سایرین از یک زندگی نسبتا موفق و مرفه برخوردار باشند، والدین باید آنها را مستقل بار بیاورند.
وی گفت: متاسفانه برخی خانوادهها پس از پذیرفته شدن فرزند نابینای خود در دانشگاه، وی را در سراسر کلاسها همراهی میکنند یا این شخص را با خود به دانشگاه برده و پس از کلاس به منزل باز میگردانند؛ باید توجه داشت این کاری کاملا اشتباه است چرا که با این عمل سبب لطمه زدن به آینده وی میشوند.
این دانشجوی کارشناسی مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران، با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در خانوادهها، در خصوص نحوه برخورد صحیح با فرزند نابینا توصیه کرد: والدین مشکلی که برای فرزندشان بوجود آمده را قبول کنند و هیچ تفاوتی میان وی و سایر افراد قائل نشوند. همچنین نباید این اشخاص را وابسته به خود تربیت کنند و اجازه دهند آنها استقلال لازم را در زندگی به دست آورند.
وی با بیان اینکه چهار سازمان شهرداری، استثنایی، آموزش و پرورش و بهزیستی در سطح جامعه مهمترین ارگانهایی هستند که با حوزه افراد با آسیب بینایی رابطه مستقیم دارند، تصریح کرد: ارتباط، همکاری و تعامل این سازمانها با یکدیگر در خصوص یک مناسب سازی فرهنگی کارساز خواهد بود. به عنوان مثال آموزش پرورش هیچ مطلبی را در خصوص نحوه برخورد مناسب و اصولی با افراد نابینا در کتابهای درسی اختصاص نداده است تا هنگامی که یک کودک با شخص دچار آسیب نابینایی روبرور میشود بداند که چگونه باید با وی رفتار کند.
لزوم توجه به مناسب سازی معابر نابینایان
فتحی ضمن اظهار تاسف گفت: شهرداری مناسب سازیهای لازم را انجام نمیدهد؛ خط عبور نابینا را ایجاد میکند ولی بر هیچ اساس استانداردی نیست، به طوری که یک شخص نابینا با موانع متعددی از جمله تیر چراغ برق، درب مغازهها یا بساط دستفروشان در این مسیر مواجه میشود. لازم به ذکر است از نظر جنبههای مالی سازمان بهزیستی توجه کافی و مناسب را نسبت به این افراد نشان نمیدهد و با آنها به عنوان اشخاصی فقیر و بیبضاعت برخورد میکند.
کتابهای درسی در پایان سال تحصیلی به دست دانش آموزان نابینا میرسد
این عضو انجمن عصای سفید در پایان با انتقاد از سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، بیان کرد: این ارگان سال به سال از نظر امکانات درسی و آموزشی ضعیفتر میشود. اغلب مواقع کتاب بریل در اواخر سال تحصیلی به دست دانشآموزان نابینا میرسد.
وی گفت: کتابهای درسی ویژه این افراد هرساله تغییر میکند که باید به سرعت ضبط شوند اما تا این تغییرات صورت گیرد مدتها گذشته و امتحانات خردادماه از راه میرسد، درحالی که کتاب جدید در دسترس این کودکان نیست. باید با برنامهریزی و هماهنگی عمومی زمینه مناسب برای ارتقای کیفیت زندگی افراد با آسیب بینایی در جامعه فراهم شود. گفتنی است ما خواستار مناسب سازی جامعه در ارتباط با این اشخاص هستیم.
انتهای پیام