در حالی که ایران و انگلیس، فصل جدیدی از روابط سیاسی خود را آغاز کردهاند و قرار است با تعیین کاردارهای غیرمقیم، به بازسازی روابط بپردازند، اما بخش دولتی گردشگری ایران، هنوز تغییر موضعی نسبت به رویدادهای گردشگری در انگلستان، نشان نداده است.
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بازار جهانی سفر (WTM) از 13 تا 16 آبانماه در لندن برگزار میشود؛ اما ایران پس از گذشت چهار سال، تحت تأثیر روابط سیاسی از هم پاشیده با این کشور، هنوز تصمیم شفافی برای حضور در WTM که از معتبرترین نمایشگاههای گردشگری دنیا بهحساب میآید، نگرفته است و امسال هم آژانسهای خصوصی ایرانی بهصورت جزایری پراکنده، بدون آنکه ایران مانند دیگر کشورها، غرفهای واحد و متمرکز داشته باشد، در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
از سال 1388 تا کنون، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، موضع شفافی در مقابل این نمایشگاه گردشگری که در کشور انگلستان برگزار میشود، نداشته است، WTM را در فهرست نمایشگاهیاش قرار میدهد؛ اما به وقت اجرا، مسوولیتی در قبال آن نمیپذیرد.
بسته شدن سفارتخانههای ایران و انگلیس، ندادن روادید از سوی سفارت انگلیس به مقامات گردشگری ایران، تردید این مقامات برای حضور در دورههای بعدی این نمایشگاه، دیر اقدام کردن برای اجارهی زمین و از دست دادن زمین متعلق به ایران و مشخص نبودن سیاستها و تصمیم سازمان میراث فرهنگی وگردشگری دربارهی WTM از جمله عواملی بودند که باعث شد ایران چهار سال بیثبات را در «بازار جهانی سفر» تجربه کند، برای همین، بخش خصوصی دیگر خود را معطل تصمیمهای دقیقهی 90 این سازمان نمیکند و ترجیح میدهد برای نمایشگاهی که معتبر و مهم میداند، از جیب هزینه کند تا فرصتهایش را از دست ندهد.
از سوی دیگر، معاون گردشگری نیز بارها گفته که حضور آژانسهای گردشگری در نمایشگاههای بینالمللی بیتأثیر بوده است، چون درصد کمی از گردشگران با تور به ایران سفر میکنند. این در حالی است که آژانسهای گردشگری ایرانی از مقامات گردشگری کشور میخواهند، توضیح دهند که این سه چهار میلیون گردشگری که آمارش اعلام شده است، چگونه به ایران سفر کردهاند؟ آیا خودشان آمدهاند؟ چطور متوجهی جاذبههای گردشگری کشور ما شدهاند؟ از کجا به این نتیجه رسیدهاند که ایران میتواند مقصد سفرشان شود؟ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چقدر در این نمایشگاهها که حضور در آنها میتواند پاسخی به تردیدها و ابهامها دربارهی ایران باشد، تبلیغ کرده که حالا اطمینان دارد حضور آژانسهای گردشگری ایران در نمایشگاههای بینالمللی، کمفایده بوده است؟
ایران امسال هم پرچم برافراشتهای در WTM ندارد. تقریبا شش آژانس گردشگری برای حضور در این نمایشگاه اقدام کردهاند که البته حضور همهی آنها بهدلیل شرایط واگذاری زمینهای نمایشگاهی، هنوز قطعی نشده، این در حالی است که کشورهای بحرانزدهای مانند مصر، تونس و عراق تلاش میکنند حضور مقتدرانهای در «بازار جهانی سفر» به نمایش بگذارند.
افشین عزیزی، یکی از شرکتکنندگان در نمایشگاه WTM امسال به خبرنگار ایسنا، گفت: سه سال به امید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودم و همیشه هم تا آخرین لحظه هیچ اتفاقی نیافتاد. امسال دیگر خودمان برای گرفتن زمین در «بازار جهانی سفر» اقدام کردیم، برای همین تمام آژانسهای ایرانی در این نمایشگاه، پراکنده شدهاند و دیگر غرفهای به نام «ایران» نداریم.
وی اظهار کرد: البته آژانسهایی که از قدیم در این نمایشگاه شرکت میکردند، هر کدام زمین سنتی، به نام خود در WTM داشتهاند که امسال برای در اختیار گرفتن همان زمینها اقدام کردیم تا مثل سالهای قبل، این فرصت و زمینهایمان را از دست ندهیم.
او نمایشگاه WTM را کاملا تخصصی و حرفهیی دانست و گفت: WTM منحصر به انگلیس نیست، نام کاملا مشخصی دارد، World Travel Market همهی متخصصان و فعالان حرفهیی گردشگری از سراسر جهان حضور دارند و فضای تخصصی نمایشگاه همواره باعث شده است تعاملات خوبی اتفاق افتد.
این تورگردان ادامه داد: هرچند کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که تا کنون حضو در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری را پیگیری و اجرا میکرد، زحمت زیادی کشیده است، اما تجربهی گذشته نشان میدهد، نمیتوان به سیستم دولتی گردشگری اعتماد کرد، چون معمولا تا آخرین لحظه صبر میکنند و دست آخر جواب قطعی نمیدهند.
وی افزود: برای گردشگری ما حضور در نمایشگاهی مانند WTM خیلی مهمتر از نمایشگاههای کوچکی است که سازمان برای حضور در آنها برنامهریزی میکند. بهتر است ما هر سال فقط در چند نمایشگاه مهم و حرفهیی حضور داشته باشیم، چون یک ده آباد، به از صد شهر خراب است.
مصطفی شفیعیشکیب، تورگردان دیگری که قصد دارد در این نمایشگاه شرکت کند، در اینباره به خبرنگار ایسنا گفت: مسوولان قبلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مدام میگفتند پول ندارند، مسوولان جدید هم هنوز برنامهی مشخصی را دربارهی این حوزه اعلام نکردهاند، برای همین هم آژانسهای گردشگری امسال مستقل شرکت کردند.
او اظهار کرد: نمایشگاههای گردشگری ITB برلین و WTM لندن مهمترین نمایشگاههای بینالمللی گردشگری به حساب میآیند و نمایشگاههای دیگر در مقام بعدی قرار میگیرند. این نمایشگاهها، مرکز تجمع بسیاری از توراپراتورهای دنیا است، وقتی نباشیم مصداق این مثل خواهد بود که از دل برود هر آنکه از دیده برفت. حالا به هر قیمت، ضرر و زیانی هم که شده است باید حضورمان را در این جمع باثبات کنیم.
انتهای پیام